EPN-V2

ADTS1600 Interaksjonsdesign og Prototyping Emneplan

Engelsk emnenavn
Interaction Design and Prototyping
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Interaksjonsdesign er en tverrfaglig disiplin der eksperter fra flere fagfelt er involvert i utviklingsprosessen fra idé til sluttprodukt. Produktdesign, grafisk design, antropologi, kommunikasjon og kognitiv psykologi inngår som fagdisipliner i tillegg til informasjonsteknologi. 

I emnet skal studentene få kjennskap til disse fagområdene, men det praktiske arbeidet vil være begrense til utvikling av prototyper, brukertesting, evaluering og noe grafisk design. 

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Godkjent i studieutvalget 2. mai 2013. Revidert emneplan godkjent på fullmakt av leder i studieutvalget 30. juni 2015. Revisjon godkjent i studieutvalget 11. mai 2017. Redaksjonell endring lagt inn 14. februar 2019, 28. januar 2020 og 29. januar 2021. Gjeldende fra vårsemesteret 2022.

Studentene skal utdype sin språkteoretiske innsikt og forståelse av kulturelle og historiske forhold.

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen forkunnskapskrav.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har videreutviklet sin kunnskap om grammatikken i norsk tegnspråk og andre tegnspråk
  • har videreutviklet sin kunnskap om døves kultur og historie, også i internasjonalt perspektiv
  • har kunnskap om tegnspråkstilistikk og om navnetegn
  • har kunnskap om tospråklighet hos døve mennesker

Ferdigheter

Studenten

  • kan redegjøre for morfologiske prosesser
  • kan redegjøre for tegnklasser, navnetegn og andre emner innen tegnspråkteori
  • kan redegjøre for ulike syn på kommunikasjon og språk samt metoder i undervisning av døve gjennom historien
  • kan redegjøre for hva norsk tegnspråk er og om døvesamfunnet, også transnasjonale aspekter ved dette

Generell kompetanse

Studenten

  • har kompetanse i tegnspråkgrammatikk
  • har kompetanse i døves historie og kultur
  • har kompetanse om døves tospråklighet
  • kan gi informasjon om tegnspråk og tolking til ulike målgrupper, også i et internasjonalt perspektiv

Vurdering og eksamen

Den teoretiske undervisningen foregår i plenum og er vanligvispå norsk tegnspråk uten tolk. Det kan bli gitt forelesninger på norsk talespråk.

Undervisningen gis i form av forelesninger, veiledning og studentaktive læringsformer.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret.

Avsluttende vurdering

Eksamen er en 3-dagers hjemmeeksamen. Besvarelsen skal være på 2000 ord +/- 10 %, eventuelt som videofil på 12 minutter +/- 10 % (se -Eksamensspråk- nedenfor).

Eksamensspråk

Følgende språk kan benyttes: skriftlig norsk (bokmål eller nynorsk), svensk, dansk eller engelsk, eller norsk tegnspråk. Studenter som ønsker å levere på tegnspråk, må sende e-post om dette til infosenter-lui@oslomet.no innen gjeldende frister.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.

Sensorordning

Alle hjelpemidler tillatt.

Emneoverlapp

Det gis gradert bokstavkarakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.