Programplaner og emneplaner - Student
ADTS1600 Interaksjonsdesign og Prototyping Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Interaction Design and Prototyping
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologiBachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i informasjonsteknologi
- Omfang
- 10 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Interaksjonsdesign er en tverrfaglig disiplin der eksperter fra flere fagfelt er involvert i utviklingsprosessen fra idé til sluttprodukt. Produktdesign, grafisk design, antropologi, kommunikasjon og kognitiv psykologi inngår som fagdisipliner i tillegg til informasjonsteknologi.
I emnet skal studentene få kjennskap til disse fagområdene, men det praktiske arbeidet vil være begrense til utvikling av prototyper, brukertesting, evaluering og noe grafisk design.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten skal kjenne til
- ulike prototypingsteknikker
- brukersentrert design
- utforsking gjennom design (Research through Design)
- skisse/tegneteknikker, enkel grafisk design, form og fargebruk
- generelle designprinsipper for gode brukeropplevelser. Emosjonelt design
- teorier om kommunikasjon, grunnleggende psykologi, observasjon
- verktøy for framstilling av interaktive prototyper (digtiale verktøy, Arduino, sensorteknologi)
Ferdigheter
Studentene skal
- kunne utarbeide ideer i team og ta beslutninger
- kunne framstille interaktive prototyper ved hjelp av enkle midler (papir) og meer avansert digitalt verktøy
- kunne bruke kunnskap om form, farge og grafisk design i utforming av produkter
- kunne beskrive mål for brukbarhet (usability) og brukeropplevelse (user experience)
- kunne utføre brukertester og bruke resultatene i videreutvikling av et produkt
- kunne bruke kjente evalueringsmetoder (heuristisk evaluering, kognitiv gjennomgang)
Generell kompetanse:
Studenten kan:
- utvikle konsepter og foreslå løsninger på gitte problemer
- teste ideer og produkter med reelle brukere ved hjelp av prototyping
- kommunisere ideer og mulige løsninger til designere, utviklere og kunder
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og praktiske oppgaver under veiledning, både forelesninger og øvinger fordrer oppmøte på campus. Case studier kan inngå som en del av undervisningen. Studentene arbeider i grupper. Gruppestørrelse er normalt 3 til 5 studenter (Bestemmes av emneansvarlig).
I tillegg til undervisning og pensum forventes studentene å lære seg nødvendige teknikker gjennom mindre nettkurs eller kurs tilbudt hos Makerspace. Dette kan være nødvendig for å bygge den endelige prototypen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:
- Tre obligatoriske innleveringer i gruppe (arbeidsmengde tilpasset 3-5 studenter). Disse utgjør tre leveranser som bygger på hverandre og som må være godkjent for å fremstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Hjemmeeksamen. En endelig rapport som dokumenterer prosess og produksjon av en prototyp. Bygger videre på de obligatoriske oppgavene i emnet.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
En eller flere interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneoverlapp
Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: LO152D.
Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.