Programplaner og emneplaner - Student
ADSE2100 Menneske maskin interaksjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Human Computer Interaction
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologiBachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i informasjonsteknologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- analyser, prosjektering, bygging, forlegningsmetoder, drift og vedlikehold av vann- og avløpsinfrastruktur og annen teknisk infrastruktur som fjernvarmeledninger, ekom og strømkabler
- regelverk, normer og standarder for utarbeidelse av vann- og avløpsanlegg og annen teknisk infrastruktur som fjernvarmeledninger, ekom og strømkabler
- løsninger for håndtering av grunnvann og overvann
- metoder for prosjektgjennomføring og samarbeid
Ferdigheter
Studenten kan:
- grunnleggende planlegging og prosjektering av ledningsnett, forlegningsmetoder og fellesanlegg for teknisk infrastruktur
- sentral terminologi innen faget
Generell kompetanse
Studenten kan:
- reflektere over valg av løsninger for vann, avløp og annen teknisk infrastruktur som fjernvarmeledninger, ekom og strømkabler i henhold til helse, sikkerhet, sårbarhet og omgivelser
- bidra til bærekraftige løsninger, hensyn til miljø og klima
- utnytte digital kompetanse
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- vet hva brukersentrert utvikling innebærer
- har kunnskap om individuelle forskjeller mellom mennesker
- har kunnskap om egenskapene ved brukervennlighet
- kjenner til prinsipper for design
- kan forklare fagets spesifikke terminologi
- har kunnskap om forskning på brukergrensesnitt, deriblant påstander, empiri og hypotesetesting
Ferdigheter
Studenten kan
- utføre behovsanalyser
- utforske designalternativer ved hjelp av skisser
- utforme prototyper
- utføre brukertester
- måle brukergrensesnitt ved å definere enkle problemstillinger, designe enkle eksperimenter og analysere observasjoner med enkle statistiske verktøy
Generell kompetanse
Studenten
- kan utvikle brukervennlige brukergrensesnitt
- kan teknikker for evaluering av interaktive systemer
- kan dokumentere og forklare designvalg for oppdragsgivere og brukere
- kan tolke enkel forskningslitteratur som omhandler menneske-maskin-interaksjon
Arbeids- og undervisningsformer
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer
Eksamensresultat kan påklages.
Ved eventuell kontinuasjonseksamen kan det alternativt arrangeres muntlig eksamen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Hjelpemidler som ligger vedlagt eksamensoppgaven, skrive- og tegnesaker, og håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F
Hjelpemidler ved eksamen
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Vurderingsuttrykk
BYGG2700 Overvann brukt som ressurs tas parallelt
Sensorordning
Emnet overlapper 3 studiepoeng med BYVE3500.
Emneoverlapp
Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: ITPE2100
Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.