EPN-V2

ADSE2100 Menneske maskin interaksjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Human Computer Interaction
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • analyser, prosjektering, bygging, forlegningsmetoder, drift og vedlikehold av vann- og avløpsinfrastruktur og annen teknisk infrastruktur som fjernvarmeledninger, ekom og strømkabler
  • regelverk, normer og standarder for utarbeidelse av vann- og avløpsanlegg og annen teknisk infrastruktur som fjernvarmeledninger, ekom og strømkabler
  • løsninger for håndtering av grunnvann og overvann
  • metoder for prosjektgjennomføring og samarbeid

Ferdigheter

Studenten kan:

  • grunnleggende planlegging og prosjektering av ledningsnett, forlegningsmetoder og fellesanlegg for teknisk infrastruktur
  • sentral terminologi innen faget

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • reflektere over valg av løsninger for vann, avløp og annen teknisk infrastruktur som fjernvarmeledninger, ekom og strømkabler i henhold til helse, sikkerhet, sårbarhet og omgivelser
  • bidra til bærekraftige løsninger, hensyn til miljø og klima
  • utnytte digital kompetanse

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • vet hva brukersentrert utvikling innebærer
  • har kunnskap om individuelle forskjeller mellom mennesker
  • har kunnskap om egenskapene ved brukervennlighet
  • kjenner til prinsipper for design
  • kan forklare fagets spesifikke terminologi
  • har kunnskap om forskning på brukergrensesnitt, deriblant påstander, empiri og hypotesetesting

Ferdigheter

Studenten kan

  • utføre behovsanalyser
  • utforske designalternativer ved hjelp av skisser
  • utforme prototyper
  • utføre brukertester
  • måle brukergrensesnitt ved å definere enkle problemstillinger, designe enkle eksperimenter og analysere observasjoner med enkle statistiske verktøy

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utvikle brukervennlige brukergrensesnitt
  • kan teknikker for evaluering av interaktive systemer
  • kan dokumentere og forklare designvalg for oppdragsgivere og brukere
  • kan tolke enkel forskningslitteratur som omhandler menneske-maskin-interaksjon

Arbeids- og undervisningsformer

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer

Eksamensresultat kan påklages.

Ved eventuell kontinuasjonseksamen kan det alternativt arrangeres muntlig eksamen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Hjelpemidler som ligger vedlagt eksamensoppgaven, skrive- og tegnesaker, og håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Vurdering og eksamen

Gradert skala A-F

Hjelpemidler ved eksamen

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Vurderingsuttrykk

BYGG2700 Overvann brukt som ressurs tas parallelt

Sensorordning

Emnet overlapper 3 studiepoeng med BYVE3500.

Emneoverlapp

Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: ITPE2100

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.