Programplaner og emneplaner - Student
ADSE1310 Internet of Things Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Internet of Things
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologiBachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i informasjonsteknologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal studentene få en forståelse av noen av de viktigste prinsippene i Internet of Things (IoT). IoT kan gjøre mulig enestående og nyskapende produkter og tjenester. Studentene skal bli kjent med arkitekturer og intelligente algoritmer som styrer tingenes internett og Pervasive Computing. Målet med kurset er å gi studentene en helhetlig forståelse av IoT: fra et teknisk synspunkt, i tillegg til å vurdere konsekvensene for samfunnet (f.eks. personvern, sikkerhet), når milliarder (eller trillioner) enheter kommunisere med hverandre i "skyen".
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen i emnet er en hjemmeeksamen over en periode på 7 dager. Hjemmeeksamen besvares i grupper på 3-4 studenter.
Besvarelsen skal ha et omfang på 23 000 tegn inkludert mellomrom (+/-10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- innehar grunnleggende teknisk forståelse av hvordan Internett, datanettverk med protokoller virker
- har en oversikt over de mest vanlige use cases til -Pervasive Computing-, og -Internet of things- som omfatter blant annet -Wearable Devices-, -Context Aware Computing-, -Smart Houses-, -Crowdsensing-, -Ambient Intelligence-, -Autonomous vehicles-, osv.
- innehar en forståelse av hvordan Internet of things og Pervasive Computing påvirker sikkerhet og personvern i vårt samfunn
- har god kjennskap til hvordan teknologi har utviklet seg for å muliggjøre Tingenes internett
Ferdigheter
Studenten
- behersker grunnleggende konsepter og har en oversikt over protokoller og standarder i Internett og datakommunikasjon
- kan utforme løsninger ved å bruke/ for -Internet of Things-, og -Pervasive Computing-
Generell kompetanse
Studenten
- kan uforme løsninger basert på prinsippene og standardene til Internet of Things og Pervasive Computing.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og veiledningstimer. Studentene vil arbeide individuelt.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 3 obligatoriske oppgaver. Hver oppgave tilsvarer 15 timer arbeid.
Frist for innlevering av de obligatoriske arbeider og andre detaljer fremgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.
Vurdering og eksamen
Emnet skal gi studenter innsikt i hvordan teamprosesser kan være effektive og hensiktsmessige. Gjennom en praktisk tilnærming får studentene inngående kunnskap om under hvilke forhold og hvorfor team vil kunne være mer effektive enn individer. Sammen med en praktisk tilnærming vil emnet også gi studenter innsikt i relevante, kontemporære teorier og forskningsfunn. Studentene skal være i stand til å analysere, diskutere og reflektere om komplekse problemstillinger knyttet til samarbeid og beslutningstaking i grupper og team.
Undervisningsspråk er norsk.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen forkunnskapskrav.
Vurderingsuttrykk
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- omfattende kunnskap om relevante teorier relatert til team
- solid forståelse knyttet til hvordan team etableres og utformes i ulike situasjoner
- inngående kunnskap om psykologiske prosesser i team
- spesialisert kunnskap om teorier relatert til teameffektivitet og beslutningstaking i grupper og team
- avansert kunnskap om omstendigheter som hindrer eller øker gruppeeffektivitet og prestasjoner
Ferdigheter
Studenten
- har en bevisst forståelse av hvordan effektive teamprosesser foregår
- kan anvende forskningsbaserte teorier om team i egen praksis
- kan reflektere om egen atferd i gruppearbeid
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere og håndtere gjennomføring av effektive teamprosesser
- beherske fagområdets uttrykksformer
- reflektere og lære fra erfaringer med teamarbeid
Sensorordning
Studentene skal jobbe aktivt i grupper for å oppleve gruppedynamikken og for å kunne reflektere over egen atferd i gruppesammenheng. Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, studentpresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.
Emneansvarlig
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Deltakelse på spesifikke aktiviteter knyttet til gruppeoppstart og dynamikk som skal gjennomføres for å knytte teori fra emne opp mot å gjøre praktiske erfaringer.
- Arbeidskrav 2: To gruppeinnleveringer med et omfang hver på tilsvarende 1500 ord.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.