EPN-V2

ABIO6100 Å være akutt og/eller kritisk syk Emneplan

Engelsk emnenavn
Being Acute and/or Critically Ill
Studieprogram
Videreutdanning i akuttsykepleie
Videreutdanning i anestesisykepleie
Videreutdanning i barnesykepleie
Videreutdanning i intensivsykepleie
Videreutdanning i operasjonssykepleie
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.

Vurderingsform: Individuell skriftlig oppgave og muntlig eksamen. Oppgaven skal være en monografi eller et artikkelmanus med et tillegg som utdyper de ulike delene av artikkelen. Omfang 15 000 - 30 000 ord.

Muntlig eksamen inntil 1 time.

Forkunnskapskrav

Alle hjelpemidler er tillatt.

Læringsutbytte

Gradert skala A-F. For å kunne framstille seg til muntlig eksamen må den skriftlige oppgaven være vurdert til A-E (foreløpig karakter). Karakteren på skriftlig oppgave kan justeres ett trinn opp eller ned etter muntlig eksamen.

Innhold

  • Pasienters psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom
  • Bruk av tvang i behandlingen av pasienten
  • Mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
  • Pårørendes opplevelser og behov
  • Familiefokusert omsorg
  • Flerkulturell kompetanse
  • Tilrettelegging for en verdig død

Arbeids- og undervisningsformer

Masteroppgaven vurderes av intern og ekstern sensor for alle studenter.

Sensur på den skriftlige delen av eksamen kan påklages i samsvar med universitets- og høyskoleloven § 5-3. Karakterfastsetting på muntlig eksamen kan ikke påklages.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen.

Vurdering og eksamen

Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe på tre til fire studenter, tre dager. Studentene skal drøfte en metode eller teori for mestring av psykisk stress og pasientrollen ved akutt og/eller kritisk sykdom. Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent). Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F. Det gis en felles karakter for alle studentene i gruppen.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav én sensor må være ekstern

Emneoverlapp

ABIO6100 og MAABI4100 er 100% overlappende.