Tips til deg som skal skrive bachelor- eller masteroppgave

Mohammad Arwais Hameed sitter i universitetsbiblioteket, foran en bokhylle.

Foto: Mina K. Abrahamsen

Tips til deg som skal skrive bachelor- eller masteroppgave

Synes du det er vanskelig å komme i gang med skrivingen? Eller er du misfornøyd med det akademiske språket ditt? Les tipsene til masterstudent og skrivementor Mohammad Awais Hameed.

– Det beste med å skrive masteroppgave er friheten. Samtidig er det litt skummelt, for da er det også lettere å ødelegge for seg selv, sier Mohammad Awais.

Han startet på master i anvendt data- og informasjonsteknologi ved OsloMet høsten 2021 og er godt i gang med masteroppgaven sin. Temaet han har valgt er bruk av kunstig intelligens i analyse av EKG-data/den elektriske aktiviteten i hjertet.

Engasjement for temaet

Mohammad Awais tok seg god tid til å finne et tema som han ønsket å fordype seg i før han startet på oppgaven.

–  Hvis du ikke er engasjert i temaet, mister du også nysgjerrigheten og lysten til å finne ut mer. Da blir det mye tyngre å skrive, sier han.

Ulike utfordringer for bachelor- og masterstudenter

Mohammad Awais var godt kjent med utfordringene han kunne møte allerede før han begynte på oppgaven. Han jobber nemlig som skrivementor ved Studieverkstedet på OsloMet, hvor han veileder andre studenter i akademisk skriving.

Bachelorstudentene ber ofte om hjelp til å forstå hva som skal være med i oppgaven og komme i gang med skrivingen. Masterstudentene trenger veiledning på et høyere nivå, som å få større variasjon og bedre flyt i språket.

Skriver ned alt

Selv synes Mohammad Awais at det vanskeligste med å skrive masteroppgave er å ta seg nok tid. Forpliktelser til deltidsjobb og familie fører til at han i perioder får jobbet mindre med masteroppgaven enn han ønsker. Da kommer metoden hans godt med: Han skriver ned alt han tenker er nyttig og verdifullt, på tross av at han er usikker på om det er relevant eller bra skrevet.

–  Det handler om å få idéene ned på papiret. Da er det enklere å velge bort og lage en endelig struktur til slutt, sier han.

Mohammad Awais` tips til deg som skal skrive bachelor- eller masteroppgave

• Velg et tema som du er interessert i. Ta deg god tid til å finne et tema som du ønsker å lære mer om. Det gjør resten av jobben ufattelig mye lettere.
  • Jobb jevnt. Det er klisjé, men det er det eneste som gir effektive resultater. Det er et tips som garantert fungerer.
  • Lag en oversikt over kildene dine. Taksonomi er en effektiv måte å strukturere kildene på. I tillegg til å gi deg oversikt, lærer metoden deg å trekke ut essensen av en artikkel samt lete etter mønstre i litteraturen. Du kan høre mer om metoden i «The Student Life Podcast», i episoden som heter «Background and literature surveys, how to master them – part 2» (podchaser.com).
  • Skift arbeidsmiljø. Hvis du står fast i skrivingen, kan du få nye idéer og inspirasjon av å endre arbeidssted.

Sjekk også ut disse skrivetilbudene fra OsloMet