Råd ved utfylling av fare-for melding, Institutt for barnehagelærerutdanning - Student

Statisk artikkel

Råd ved utfylling av fare-for-melding, Institutt for barnehagelærerutdanning

Så snart du er i tvil om du kan vurdere en student til bestått praksis, må du kontakte praksisadministrasjonen på praksis-lui@oslomet.no Det er særlig viktig at formelle rammer og krav blir fulgt i saker om fare for ikke bestått praksis, og under finner du derfor råd ved utfylling av melding om fare for ikke bestått.
  • Vurderingskriterier i Praksisoppgaveheftet

    Vurdering av student i praksis skal knyttes til:

    • Læringsutbyttebeskrivelsene for praksisperioden
    • Arbeid med faglige oppgaver i praksisperioden
    • Studentenes utvikling og progresjon, jf. Progresjon i praksisstudiet - et støtteverktøy
    • Studentens ansvarlighet i forhold til å møte i tide, holde avtaler og levere inn arbeidsoppgaver innen gitte frister
  • Oppfølging og rutiner

    • Så snart det er tvil om en student kan bestå praksisperioden, skal praksislærer kontakte praksisadministrasjonen på praksis-lui@oslomet.no, med kopi til styrer/leder. Husk at du av personvernhensyn ikke skriver navn på studenten i e-posten.
    • Faglig veileder fra OsloMet tar kontakt med praksislærer, og avtaler møte om fare for ikke bestått. Møtet holdes normalt i barnehagen.
    • I forkant av møtet skal praksislærer ha skrevet et gjennomarbeidet og systematisk utkast av meldingen om fare for å ikke bestå praksis. Utkastet skal være digitalt, og det er kun skjemaet som ligger på nettsiden med informasjon om praksis som skal brukes
    • Før møtet har praksislærere ansvar for å informere studenten om at det vil bli gitt en melding om fare for ikke bestått praksis.
    • Praksislærer, faglig veileder og student er til stede på møtet når meldingen gjennomgås. Relevante vedlegg, som logg over veiledningen så langt i praksisperioden, eventuelt midtveisvurderingen og eventuelt fraværsloggen, skal følge med meldingen.
    • Så langt det er mulig, er det ønskelig at styrer er med på møtet, og/eller gir veiledning til praksislærer i forkant.
  • Utfylling av melding om fare for ikke bestått

    • Det er tre hovedpunkter i fare-for-skjemaet:
      1. Beskriv og gi eksempler på hva studenten ikke mestrer.
      2. Hvilke krav må studenten oppfylle for å mestre og bestå praksisperioden?
      3. Hvordan skal praksislærer følge opp meldingen? 
    • Meldingen skal tydelig beskrive hvorfor studenten står i fare for å ikke bestå, og inneholde forslag til tiltak for forbedring.
    • Ta utgangspunkt i oppgaveheftet med læringsutbyttebeskrivelser (LUB) og støtteverktøyet Progresjon i praksis
    • Det skal vises til konkrete læringsutbyttebeskrivelser og/eller oppgaver i praksis, avhengig av hva som er mest relevant for beskrivelsen i fare-for-meldingen. 
    • Bruk gjerne eksempler, og legg ved vedlegg hvis det ikke er plass i skjemaet.
  • Råd ved utfylling av rubrikk 1

    1. Beskriv og gi eksempler på hva studenten ikke mestrer.

    • Vis til konkrete læringsutbyttebeskrivelser, oppgaver og/eller krav til progresjon i støtteverktøyet "Progresjon i praksis". 
    • Inkluder også relevante beskrivelser av studentens ansvarlighet i forhold til å møte i tide, holde avtaler, levere inn skriftlig arbeid til gitte frister, og forståelsen av studentrollen.

    RÅD:

    • Begynn hvert avsnitt med å vise til relevant læringsutbyttebeskrivelse ("lub")/oppgave fra dokumentet "Praksisoppgave" eller punkt i progresjonsplanen. 
    • Gi konkrete eksempler på hva/hvorfor studenten ikke mestrer, i lys av punktet over.
    • Bruk relevante fagbegreper.
    • Dersom studenten viser manglende ansvarlighet/forståelse, dokumenterer praksislærere eksempler på dette i meldingen om fare for ikke bestått praksis.
  • Råd ved utfylling av hovedpunkt 2

    Tiltak for forbedring

    • Det bør være klare sammenhenger mellom beskrivelser av områder studentene må arbeide videre med og tiltakene for forbedring.
    • Tiltakene bør være konkrete og forståelige, og i tråd med kravene til studenten i lys av læringsutbyttebeskrivelser, praksisoppgaver og dokumentet Progresjon i praksisstudiet - et støtteverktøy. Dette er et støtteverktøy for både praksislærer og student i  veiledning og vurdering.
    • Rekkefølgen på tiltakene kan med fordel følge samme struktur/rekkefølge som beskrivelsene under hovedpunkt 1.
  • Råd ved utfylling av hovedpunkt 3

    Plan for oppfølging av tiltakene gitt i denne meldingen

    • Planen bør tydeliggjøre eventuelle frister for tiltakspunkter som er nevnt.
    • Planen kan tydeliggjøre hvem som er ansvarlig for oppfølging av tiltakspunktene. Som regel er studenten hovedansvarlig for oppfølging.
      • Hva er studentens ansvar?
      • Er det visse justeringer eller tiltak som praksislærer / barnehagen / utdanningen bør gjøre med hensyn til veiledning og informasjon eller lignende?
  • Eksempel på fare-for-melding, 2. heltid

    Beskriv områder studenten må arbeide videre med for å oppnå mestring/utvikling. Knytt beskrivelsene til læringsutbyttebeskrivelsene og/eller oppgaver i praksis.

    Ifølge oppgaven "Didaktisk arbeid og ledelse" i oppgaveheftet, skal studenten planlegge, gjennomføre og lede et didaktisk miniprosjekt i samarbeid med barna og personalgruppen.

    Studenten skal også ifølge en av læringsutbyttebeskrivelsene i oppgaveheftet kunne følgende i løpet av praksisperioden: "kan planlegge, lede og gjennomføre faglige-didaktiske prosesser"

    Studenten har ikke kommet i gang med å planlegge det didaktiske arbeidet selv om vi snart er midtveis i praksisperioden. Ifølge oppgaveheftet skal planleggingen av det didaktiske miniprosjektet skje tidlig i praksisperioden.

    Studenten har ikke levert forslag til didaktiske planer - selv om dette har blitt etterspurt.

    Studenten har heller ikke i veiledning gitt muntlige forslag til hvordan benytte seg av egne observasjoner av barnegruppa som mulige utgangspunkt for planlegging av det didaktiske arbeidet. Sistnevnte er ifølge støtteverktøyet Progresjon i praksis beskrevet som krav i 1. klasse.

  • Tiltak for forbedring - et eksempel

    • Studenten må levere forslag til didaktiske planer til praksislærer
    • De didaktiske planene må kunne begrunnes faglig ut fra barnehagens årsplan og varierte observasjoner av barnegruppa og relevante perspektiver fra kunnskapsområdene STM og SRLE (jf. Oppgaveheftet).
    • Studenten må ifølge oppgaveheftet også forberede og gjennomføre et faglig innlegg om det didaktiske miniprosjektet til personalet på et avdelings-/basemøte.
    • Innlegget skal motivere personalet til å medvirke i miniprosjektet og initiere faglige samtaler om miniprosjektet.
    • Studenten må sørge for informasjon til og dialog med foreldrene om det didaktiske miniprosjektet (jf. Oppgaveheftet).
  • Plan for oppfølging av tiltakene gitt i meldingen - et eksempel

    • Studenten leverer faglig begrunnet forslag til didaktisk miniprosjekt til praksislærer inkludert et par spørsmål til praksislærer i løpet av denne uken (ukenummer er presisert).
    • Praksislærer gir individuell veiledning på forslaget i begynnelsen av kommende uke (ukenummer angitt).
    • Studenten gjør nødvendige tilpasninger i de didaktiske planene i uke xx.
    • Studenten har et innlegg om de didaktiske planene for personalet, med fokus på å motivere personalet og gi mulighet for medvirkning i uke xx.
    • Studenten informerer foreldre/foresatte om planene i uke xx.
    • Studenten gjennomfører prosjektet i samarbeid med barna og personalet, og gjør nødvendige tilpasninger underveis i uke xx.
    • Studenten reflekterer faglig og kritisk i etterkant av gjennomføringen av det didaktiske miniprosjektet, samt i arbeidet med øvrige oppgaver i praksisperioden i uke xx.
    • Praksislærer tilbyr primært individuell veiledning underveis i gjennomføringen av det didaktiske miniprosjektet.
  • Råd i forbindelse med midtveisvurderingen

    Husk at studenten skal ha en egen midtveisvurdering selv om du gir en melding om fare for ikke bestått.

    • Det er generelt viktig at midtveisvurderingen er tydelig på hvilke områder studenten mestrer, samt hvilke områder studenten må arbeide videre med for å oppnå mestring og utvikling i lys av vurderingskriterier for praksisperioden. 
    • Når en student får melding om fare for ikke bestått praksis, anbefales det at praksislærer benytter beskrivelsene i fare for-meldingen til å fylle ut beskrivelser i midtveisvurderingen av områdene som studenten må arbeide videre med for å oppnå mestring og utvikling.
  • Sluttvurdering av studenten

    • Styrer må involveres i sluttvurderingen av studenten.
    • Hvis praksislærer og styrer har behov for hjelp i forbindelse med sluttvurderingen, må praksislærer ta kontakt med faglig veileder som var med på fare-for-samtalen.
    • Praksislærer har ansvar for å melde fra til praksisadministrasjonen om studenten vurderes til "bestått" eller "ikke bestått". 
  • Når studenten ikke består praksis

    • Dersom studenten vurderes til ikke bestått ved praksisperiodens slutt, må dette fremkomme av vurderingsrapporten. 
    • Vurderingsrapporten skal vise til innholdet i meldingen om fare for ikke bestått.
    • Det må beskrives tydelig at studenten ikke har oppnådd tilstrekkelig forbedring.
    • Saken kan sendes til et uavhengig praksisutvalg som stadfester eller annullerer vurderingen ikke bestått, jf. §5-3 tredje ledd i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet (nettside).
    • Dersom formelle feil har påvirket studentens mulighet til å bestå, kan en praksisperiode annulleres av praksisutvalget. Sammensetningen av praksisutvalget består av representanter som ikke har medvirket i vurderingen av studenten.
    • Studenter som har fått praksisperioden vurdert til ikke bestått eller ikke er blitt vurdert på grunn av udokumentert fravær, må ta hele praksisperioden på nytt når den arrangeres for neste årskull. Studenten blir ett år forsinket i studieløpet, og har brukt ett av to forsøk på å bestå praksisperioden.
  • Mulige formelle feil i fare for-melding og sluttvurdering som kan føre til annullering

    • Studenten har ikke fått den veiledningen hun/han har krav på i tråd med lokalt og sentralt avtaleverk
    • Studenten har ikke fått oppfølging i tråd med forbedringspunktene i meldingen, eventuelt at dette ikke kommer godt nok frem i sluttvurderingen.
    • Studenten har ikke fått skriftlig midtveisvurdering, jf. forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
    • De formelle rammen for møtet der melding om fare for ble gitt, er ikke overholdt.
    • Det mangler en eller flere underskrifter på meldingen om fare for.
    • Vurderingsrapporten og/eller midtveisvurderingen er uklar og utilstrekkelig som grunnlag for vurderingen "ikke bestått".