Progresjon i praksisstudiet - barnehagelærerutdanningen
Støtteverktøyet tar utgangspunkt i rammeplan for barnehagelærerutdanning (KD, 2023), og nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning (UHR-L, 2018).
Ifølge forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning og Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning, skal studenten vise progresjon i praksisperiodene innen pedagogisk, faglig, didaktisk og profesjonsetisk kompetanse, samt progresjon innen pedagogisk ledelse (KD 2023 og UHR-L, 2018).
Kjennetegn for studentens progresjon i praksisstudiet bygger på hverandre og det forutsettes at kjennetegn fra foregående år følges med videre. Det vil si at studenten i løpet av praksisperiodene 2. og 3. studieår både viser og videreutvikler kompetansen som er beskrevet under henholdsvis 1. studieår og 2. studieår. Studenten skal kunne anvende relevante kunnskaper i det pedagogiske arbeidet fra alle kunnskapsområdene underveis i studiet, med fokus på kunnskapsområdene i inneværende praksisperiode.
Studenten må i praksisstudiet vise kunnskaper, handlekraft og dømmekraft. Gjennom alle praksisperiodene må studenten vise refleksjon over sin profesjonelle utvikling og ha et bevisst forhold til sin egen rolle som kommende barnehagelærer. I alle praksisperioder vektlegges studentens ansvarlighet i forhold til å møte i tide, holde avtaler og levere inn skriftlig arbeid til gitte frister. I løpet av praksisstudiet har studenten et selvstendig ansvar for sin egen utvikling. Praksislærer i aktuell praksisperiode er studentens veileder og en viktig rollemodell.
Støtteverktøy brukes i forbindelse med utarbeidelse av "Forventingsavtalen", "Studentens presentasjon av seg selv" og "Vurderingsrapporten", og må ses i sammenheng med oppgaveheftet for den aktuelle praksisperioden.
1. studieår: Samspill og begynnende pedagogisk ledelse av barn
Studenten skal kunne:
- Anvende ulike observasjonsmetoder og relevante faglige og didaktiske kunnskaper for å planlegge, gjennomføre og evaluere pedagogisk arbeid med barn, i dialog med personalet.
- Legge til rette for variert lek og utvikle gode samspillsituasjonen mellom barn i dialog med personalet.
- Anvende faglig kunnskap om barns rett til medvirkning, utvikling, omsorg, danning, lek og læring.
- Delta aktivt i hverdagslivet i barnehagen og forholde seg til arbeidslivets regler.
- Delta aktivt i barns lek og formelle/uformelle samspills- og læringssituasjoner.
- Vurdere egen væremåte og samspill med enkeltbarn, barnegruppe og personalet, og se det i forhold til fremtidig yrkesrolle.
- Vise evne til begynnende faglig og profesjonsetisk refleksjon.
2. studieår: Pedagogisk ledelse av barn og medarbeidere
Studenten skal kunne:
- Anvende relevante faglige og didaktiske kunnskaper for å leder pedagogiske aktiviteter og prosesser i samarbeid med personalet.
- Inkludere, lede og motivere personalet i forbindelse med pedagogiske aktiviteter med barnegrupper, og kritisk vurdere egen pedagogisk ledelse og praksis.
- Samarbeide i uformelle situasjoner med mangfoldet av foresatte ut fra barnehagens samfunnsmandat.
- Ha kjennskap til barnehagens formelle rutiner/samarbeid med hjemmet og andre instanser.
- Kritisk reflektere over samarbeid og sammenheng mellom barnehage - AKS/SFO - skole.
- Legge til rett for et miljø som fremmer og ivaretar omsorg, danning, lek og læring, i samarbeid med personalet.
- Vise evne til faglig og kritisk refleksjon over barnehagen som omsorgs-, dannings-, leke- og læringsarena.
- Vise evne til profesjonsetisk refleksjon over samarbeid, egen væremåte og pedagogisk ledelse i en mangfoldig barnehage.
3. og 4. studieår: Pedagogisk ledelse av barn og barnehagen
Studenten skal:
- Selvstendig anvende relevante faglige og didaktiske kunnskaper for å planlegge, begrunne, gjennomføre, dokumentere og evaluere det pedagogiske arbeidet, i samarbeid med personalet.
- Selvstendig lede veilednings- og samarbeidsprosesser i pedagogisk arbeid og i læringsprosesser med personalet.
- Selvstendig formidle og drøfte faglig kunnskap, som er forankret i relevant forskning og barnehagens samfunnsmandat, til både personalet og foresatte.
- Samarbeide godt i uformelle situasjoner med mangfoldet av foresatte ut fra barnehagens samfunnsmandat, og gjøre egne erfaringer med samarbeidets formelle sider.
- Analysere, planlegge, gjennomføre og vurdere pedagogiske prosesser og pedagogisk ledelse av barnegrupper og barnehagen som helhet.
- Reflektere profesjonsetisk over det pedagogiske arbeidet og ulike sider ved egen profesjonsutøvelse innen pedagogisk ledelse av barn og barnehagen.
Referanser:
Kunnskapsdepartementet (2012). Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning. Rundskriv F-04/2012. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet fra: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kd/rundskriv/2012/forskrift_rammeplan_barnehagelaererutdanning.pdf
UHR-Lærerutdanning (2018). Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning. Hentet fra: https://www.uhr.no/_f/p1/i8dd41933-bff1-433c-a82c-2110165de29d/blu-nasjonale-retningslinjer-ferdig-godkjent.pdf