Progresjon i praksis ved barnehagelærerutdanningene - et støtteverktøy, - Student

Progresjon i praksisstudiet - barnehagelærerutdanningen

Progresjon i praksisstudiet - barnehagelærerutdanningen

Dette er et støtteverktøy for praksislærer og student i veiledning og vurdering. Utarbeidet av emneansvarlige for praksis og studieleder med ansvar for praksis, etter innspill fra praksisbarnehager, studentråd og faglærere. Fastsatt av instituttleder 1.6.2019.

Støtteverktøyet tar utgangspunkt i rammeplan for barnehagelærerutdanning (KD, 2023), og nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning (UHR-L, 2018).

Ifølge forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning og Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning, skal studenten vise progresjon i praksisperiodene innen pedagogisk, faglig, didaktisk og profesjonsetisk kompetanse, samt progresjon innen pedagogisk ledelse (KD 2023 og UHR-L, 2018). 

Kjennetegn for studentens progresjon i praksisstudiet bygger på hverandre og det forutsettes at kjennetegn fra foregående år følges med videre. Det vil si at studenten i løpet av praksisperiodene 2. og 3. studieår både viser og videreutvikler kompetansen som er beskrevet under henholdsvis 1. studieår og 2. studieår. Studenten skal kunne anvende relevante kunnskaper i det pedagogiske arbeidet fra alle kunnskapsområdene underveis i studiet, med fokus på kunnskapsområdene i inneværende praksisperiode.

Studenten må i praksisstudiet vise kunnskaper, handlekraft og dømmekraft. Gjennom alle praksisperiodene må studenten vise refleksjon over sin profesjonelle utvikling og ha et bevisst forhold til sin egen rolle som kommende barnehagelærer. I alle praksisperioder vektlegges studentens ansvarlighet i forhold til å møte i tide, holde avtaler og levere inn skriftlig arbeid til gitte frister. I løpet av praksisstudiet har studenten et selvstendig ansvar for sin egen utvikling. Praksislærer i aktuell praksisperiode er studentens veileder og en viktig rollemodell.

Støtteverktøy brukes i forbindelse med utarbeidelse av "Forventingsavtalen", "Studentens presentasjon av seg selv" og "Vurderingsrapporten", og må ses i sammenheng med oppgaveheftet for den aktuelle praksisperioden.

1. studieår: Samspill og begynnende pedagogisk ledelse av barn

Studenten skal kunne:

  • Anvende ulike observasjonsmetoder og relevante faglige og didaktiske kunnskaper for å planlegge, gjennomføre og evaluere pedagogisk arbeid med barn, i dialog med personalet.
  • Legge til rette for variert lek og utvikle gode samspillsituasjonen mellom barn i dialog med personalet.
  • Anvende faglig kunnskap om barns rett til medvirkning, utvikling, omsorg, danning, lek og læring.
  • Delta aktivt i hverdagslivet i barnehagen og forholde seg til arbeidslivets regler.
  • Delta aktivt i barns lek og formelle/uformelle samspills- og læringssituasjoner.
  • Vurdere egen væremåte og samspill med enkeltbarn, barnegruppe og personalet, og se det i forhold til fremtidig yrkesrolle.
  • Vise evne til begynnende faglig og profesjonsetisk refleksjon.

2. studieår: Pedagogisk ledelse av barn og medarbeidere

Studenten skal kunne:

  • Anvende relevante faglige og didaktiske kunnskaper for å leder pedagogiske aktiviteter og prosesser i samarbeid med personalet. 
  • Inkludere, lede og motivere personalet i forbindelse med pedagogiske aktiviteter med barnegrupper, og kritisk vurdere egen pedagogisk ledelse og praksis. 
  • Samarbeide i uformelle situasjoner med mangfoldet av foresatte ut fra barnehagens samfunnsmandat.
  • Ha kjennskap til barnehagens formelle rutiner/samarbeid med hjemmet og andre instanser.
  • Kritisk reflektere over samarbeid og sammenheng mellom barnehage - AKS/SFO - skole.
  • Legge til rett for et miljø som fremmer og ivaretar omsorg, danning, lek og læring, i samarbeid med personalet.
  • Vise evne til faglig og kritisk refleksjon over barnehagen som omsorgs-, dannings-, leke- og læringsarena.
  • Vise evne til profesjonsetisk refleksjon over samarbeid, egen væremåte og pedagogisk ledelse i en mangfoldig barnehage. 

3. og 4. studieår: Pedagogisk ledelse av barn og barnehagen

Studenten skal: 

  • Selvstendig anvende relevante faglige og didaktiske kunnskaper for å planlegge, begrunne, gjennomføre, dokumentere og evaluere det pedagogiske arbeidet, i samarbeid med personalet.
  • Selvstendig lede veilednings- og samarbeidsprosesser i pedagogisk arbeid og i læringsprosesser med personalet.
  • Selvstendig formidle og drøfte faglig kunnskap, som er forankret i relevant forskning og barnehagens samfunnsmandat, til både personalet og foresatte.
  • Samarbeide godt i uformelle situasjoner med mangfoldet av foresatte ut fra barnehagens samfunnsmandat, og gjøre egne erfaringer med samarbeidets formelle sider.
  • Analysere, planlegge, gjennomføre og vurdere pedagogiske prosesser og pedagogisk ledelse av barnegrupper og barnehagen som helhet.
  • Reflektere profesjonsetisk over det pedagogiske arbeidet og ulike sider ved egen profesjonsutøvelse innen pedagogisk ledelse av barn og barnehagen.

Referanser:

Kunnskapsdepartementet (2012). Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning. Rundskriv F-04/2012. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet fra: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kd/rundskriv/2012/forskrift_rammeplan_barnehagelaererutdanning.pdf 

UHR-Lærerutdanning (2018). Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning. Hentet fra: https://www.uhr.no/_f/p1/i8dd41933-bff1-433c-a82c-2110165de29d/blu-nasjonale-retningslinjer-ferdig-godkjent.pdf