Praksisinformasjon samlings- og nettbasert barnehagelærerutdanning
-
Informasjon om praksis - hovedside
-
Funksjonsbeskrivelse for mentor - Samlings- og nettbasert barnehagelærerutdanning (deltid)
I den samlings- og nettbaserte barnehagelærerutdanningen (forkortet til deltid) ses studentens barnehage som en likeverdig og viktig læringsarena. En mentor er en støtte på veien fra å være assistent/fagarbeider til å bli barnehagelærer og knytte studentens læringsprosess til arbeidet i barnehagen.
Hvem kan være mentor?
Alle studenter på deltidsutdanningen skal ha en mentor knyttet til egen arbeidsplass. Det er styrer i studentens barnehage som oppnevner en mentor. Mentor må ha utdanning som barnehagelærer, og bør ha minst to års praksis som barnehagelærer etter endt utdanning. Mentor skal primært være ansatt på den avdelingen studenten arbeider. Dersom det ikke er en utdannet barnehagelærer på avdelingen, kan pedagogisk leder på en annen avdeling/base, eller styrer, ta på seg denne rollen.
Hensikt og mål med funksjonen
Mentor i studentens barnehage skal fungere som en veieviser og bidra til å støtte opp om studentens læringssituasjon på sin arbeidsplass. Mentor skal samarbeide med studenten om hvordan arbeidskrav, praksisoppgaver og andre oppgaver i studiet kan samordnes og integreres i barnehagens øvrige planer. Mentor vil i samarbeid med studenten fungere som et bindeledd mellom OsloMet og studentens barnehage, og slik bidra til å knytte arbeidssted og utdanning tettere sammen. Mentor har en viktig rolle ved å bidra i studentens utdanningsprosess, på veil til å bli barnehagelærer og pedagogisk leder.
Mål og oppgaver knyttet til praksis på eget arbeidssted
Praksisperioder skal være veiledet, variert og vurdert, og studenten skal utvikle seg til å bli en profesjonsutøver med barnehagefaglig yrkeskompetanse. Praksisstudiet skal spesielt styrke studentens kompetanse innen pedagogisk ledelse og gradvis bidra til at studenten fremstår som en profesjonell yrkesutøver i møte med barn, foresatte, kollegaer og andre samarbeidspartnere. Praksisperiodene omfatter 100 dager hvorav 60 dager på eget arbeidssted og 40 dager i ekstern barnehage. Se mer i programplanen om fordeling av praksisperiodene.
Praksis på eget arbeidssted vurderes av faglærer ved OsloMet, studentens profesjonsveileder, og i samarbeid med arbeidsplassen. Mentors oppgave er å følge opp studenten i rollen som praksisstudent, i henhold til progresjonsmål, samt delta på samtale for midtveisvurdering.
Arbeidsoppgaver
- Mentor deltar på informasjonsmøter i forbindelse med studiestart
- Mentor følger opp og bistår OsloMet når studenter skal gjennomføre praksis på eget arbeidssted
- Mentor deltar på samarbeidsmøte i forkant av hver praksisperiode på eget arbeidssted
- Mentor fyller inn vurderingsskjema i forkant av midtveivurdering, sluttfører og signerer vurderingsrapport etter etter endt praksis
Mentor skal være tilgjengelig for studenten for samtaler og refleksjon gjennom de tre første studieårene. Hvordan samarbeidet løses praktisk mellom student, mentor og barnehagens leder avtales i den enkelte barnehage.
Det forventes at mentor setter seg inn in studiets emne- og programplaner, praksisoppgaver og studiets progresjon. Klikk her for lenke til programplanen.
-
Praksis på eget arbeidssted - vurderingsrapporter
Praksis 1. studieår
- 1. år deltid - Vurderingsrapport eget arbeidssted (Word)
- 1. år deltid - Vurderingsrapport eget arbeidssted (skrivbar PDF)
- 1. år deltid - Nynorsk - Vurderingsrapport eigen arbeidsstad (skrivbar PDF)
Praksis 2. studieår
- 2. år deltid - Vurderingsrapport praksis eget arbeidssted (Word)
- 2. år deltid - Vurderingsrapport praksis eget arbeidssted (skrivbar PDF)
- 2. år deltid - Nynorsk - Vurderingsrapport eigen arbeidsstad (skrivbar PDF)
Praksis 3. studieår