EPN-V2

Further education for teachers in design, arts and crafts Programme description

Programme name, Norwegian
Videreutdanning for lærere i design, kunst og håndverk
Valid from
2023 FALL
ECTS credits
0 ECTS credits
Duration
1 semester
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Programplanen er utarbeidet ved OsloMet etter forskrift til rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 21.desember 2015 med hjemmel i lov 1.april 2005 nr. 15 om universiteter og høgskoler (universitets- og høyskoleloven) § 3-2 annet ledd. 

 

Praktisk-pedagogisk utdanning i design, kunst og håndverk, heltid er et profesjonsstudium på 60 studiepoeng, organisert over ett år. Hovedområdene i utdanningen er pedagogikk (30 studiepoeng) samt fagdidaktikk (30 studiepoeng). I tillegg har studenten undervisningspraksis i både grunnskole og videregående skole.  

 

Fagfeltet forvalter viktig og samfunnsrelevant kunnskap, der både innovasjon, entreprenørskap og bærekraft står sentralt. Lærere i design, kunst og håndverk bruker form og farge i undervisningen for å gi barn og unge en mulighet til å utvikle skaperevne og estetisk sans. Læreren tar i bruk ulike materialer, redskaper og teknikker slik at elevene lærer om sammenhenger mellom materialer, tradisjon og kultur gjennom praktisk-estetisk og skapende arbeid.  

Admission requirements

PPU i design, kunst og håndverk retter seg mot kunstnere, designere og arkitekter som ønsker å kvalifisere seg for undervisningsarbeid i grunnskole og videregående skole, samt undervisningsarenaer som kulturskole, folkehøgskole, museer, gallerier og andre institusjoner. 

Content and structure

For opptak til praktisk-pedagogisk utdanning må søker ha  

  • en mastergrad som inneholder minst ett relevant fag som gir kompetanse til å undervise, jf. forskrift 23. juni 2006 nr 724 til opplæringsloven kapittel 14  

eller 

  • en bachelorgrad i utøvende eller skapende kunstfag,  

eller  

  • en bachelorgrad på minimum 180 studiepoeng med inntil tre fag som gir kompetanse til å undervise i praktiske og/eller estetiske fag*, hvorav ett av fagene må ha et omfang på minimum 120 studiepoeng. Øvrige fag må ha et omfang på minimum 30 studiepoeng. Det stilles krav om gjennomsnittskarakter C eller bedre fra denne bachelorgraden.    *Dette gjelder områder/ faglig fordypning i visuell kunst, kunst- og håndverksfag, arkitektur, mote og klesdesign samt produktdesign.

 

Studiet krever politiattest. 

Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetethttps://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-15-1681 og forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanninghttps://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-21-1771

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

Teaching and learning methods

Kunnskap  

Kandidaten:  

  • har bred fagdidaktisk og pedagogisk kunnskap om relevante trinn og utdanningsnivå 
  • har kunnskap om og forståelse for skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet  
  • har bred kunnskap om gjeldende lov- og planverk og kan oppdatere sin kunnskap innenfor området  
  • har bred kunnskap om barne- og ungdomskultur og barns og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster 
  • har bred kunnskap om læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder generelt og særlig i respektive fag  
  • har kunnskap om etiske problemstillinger og om barn og unges rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv  
  • har kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet 

  

Ferdigheter  

Kandidaten: 

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning basert på forsknings- og utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap 
  • kan lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser 
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning 
  • kan bruke varierte arbeidsmetoder, differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljøer 
  • kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling 
  • kan finne, vurdere og henvise til relevant informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en aktuell problemstilling, både muntlig og skriftlig 
  • kan identifisere særskilte behov hos barn og unge, inkludert identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglig og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste 

 

Generell kompetanse  

Kandidaten:   

  • kan formidle og kritisk reflektere over sentrale faglige, pedagogiske og fagdidaktiske teorier, problemstillinger og løsninger, både skriftlig og muntlig 
  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekt både alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer 
  • kan gjennom relevante uttrykksformer utveksle synspunkter og erfaringer med andre og gjennom dette bidra til både egen, kollegers og skolens utvikling  
  • kan bygge relasjoner til elever og foresatte, samt samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket 

Other information

Praktisk-pedagogisk utdanning i design, kunst og håndverk (PPUFKH) har noen felles emner med praktisk-pedagogisk utdanning i drama- og teaterkommunikasjon (PPUDTK). Det er anbefalt å ha gjennomført og bestått pedagogikk 1 før studenten starter på pedagogikk 2. Det er anbefalt å ha gjennomført og bestått fagdidaktikk i design, kunst og håndverk 1 før studenten starter på fagdidaktikk i design, kunst og håndverk 2.