EPN-V2

DPKH6100 Digital products in arts and crafts Course description

Course name in Norwegian
Digitale produkter i kunst og håndverk
Study programme
Digital products in arts and crafts
Further education for teachers in design, arts and crafts
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Students who complete the course are expected to have the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

On successful completion of the course, the student in depth knowledge:

  • Identify contemporary issues and challenges in healthcare delivery in particular diagnostics.
  • Identify unmet biomedical and/or healthcare needs and apply engineering and life science principles for designing appropriate solutions.
  • Apply appropriate engineering and analytical principles to decipher, understand, and describe situations and problems in living systems.
  • Describe the key design considerations relevant to the development of diagnostics.
  • Describe the experimental tools and techniques used in diagnostic applications.

Skills

On successful completion of the course, the student can:

  • Solve quantitative problems in living systems using appropriate engineering and analytical concepts and calculations.
  • Collect, analyze, and critically evaluate experimental data.
  • Define the technical and practical factors that influence the performance of diagnosis.
  • Design solutions to current unmet biomedical and healthcare needs, taking into account key technical and practical considerations.

General competence

On successful completion of the course, the student can:

  • Communicate technical information clearly and concisely in oral and written form.
  • Demonstrate effective technical and scientific communication skills through the execution of various laboratory modules and projects.
  • Read scientific journal papers with a cross-disciplinary approach.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

;

Kunnskap;

Studenten;

  • har kunnskap om;ulike metoder for utforsking og idéutvikling;
  • har grunnleggende kunnskap om ulike digitale verktøy for modellering og produksjon i 2D og 3D;
  • har kunnskap om sentrale emner og problemstillinger;innen digital produktutvikling;

;

Ferdigheter;

Studenten ;

  • kan utvikle, bearbeide og dokumentere idéer;
  • kan anvende egnede digitale verktøy til utprøving og produksjon av fysiske objekter;
  • kan velge;digitale verktøy og;teknikker samt egnede materialer;

;

Generell kompetanse;;

Studenten;

  • har forståelse for bruk og utprøving av digitale verktøy i skolen;;
  • har videreutviklet;fagdidaktisk;kompetanse og kan tilrettelegge for undervisning i digital modellering;og produksjon;
  • har kjennskap til opphavsrettslige problemstillinger;

Teaching and learning methods

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i sentrale deler av fagområdet. Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i studiet. Det forutsettes stor grad av aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige- forståelse og uttrykksevne. Studentene skal arbeide med å analysere, vurdere, formulere og reflektere over faglige og metodiske problemstillinger, samt lede samtaler og holde egne innlegg.;

Studiet gjennomføres på deltid der undervisningen er lagt opp med to fysiske samlinger.; Studiet omfatter om lag 240 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 50 timer undervisning og veiledning med lærere på samling. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og eventuelt i grupper.;

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Et praktisk-estetisk arbeid knyttet til grunnleggende teknikker i emnet.;

Arbeidskrav vurderes til Godkjent/Ikke godkjent.;

Formålet med arbeidskravet;er at studentene selv skal erfare det som har vært gjennomgått på samlingen gjennom eget praktisk arbeid og utprøving.;Arbeidskravet;vil omfatte løsning av en gitt problemstilling gjennom anvendelse av relevante verktøy samt utprøving og erfaringsinnhenting ved egen arbeidsplass.;

Studenter som får vurderingen Ikke godkjent på arbeidskravet avtaler selv ny vurdering;av arbeidskravet;med faglærer.;

;

For å kunne fremstille seg for eksamen må i tillegg følgende obligatorisk aktivitet være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist:

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:;

  • faglige innføringer og demonstrasjoner;
  • gjennomføring av praktiske oppgaver;
  • felles faglige drøftinger og vurderinger underveis;;
  • erfaringsinnhenting ved egen arbeidsplass som bedrift og skole;
  • gruppe- og/eller prosjektarbeid;

Assessment

Prosjektoppgave som skal gjennomføres individuelt.

Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.;Prosjektoppgaven skal bestå av en digital dokumentasjon som inneholder:;;

  • Utvikling av et fysisk objekt gjennom digital produksjon;
  • Dokumentasjon av prosess med bilder og korte begrunnelser (inntil 1000 ord);
  • En;fagdidaktisk;refleksjon av hvordan dette arbeidet er relevant for egne elever (inntil 1000 ord);

Eksamensresultatet kan påklages.;

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;

Grading scale

A panel of all presenters in the course, and at least one external representative will evaluate the report and the presentation.

Examiners

En intern sensor og en;medsensor;(vurderer et utvalg av eksamensoppgavene).;

Ekstern sensor brukes jevnlig.;

Admission requirements

Generell studiekompetanse.;;

Studiet kan tas som videreutdanning for grunn-, førskole- og faglærere.;Utdanningen tar sikte på å kvalifisere for undervisning i relevante fag i grunnskolen og andre relevante undervisningsoppgaver.;