EPN-V2

Further education for teachers in design, arts and crafts Programme description

Programme name, Norwegian
Videreutdanning for lærere i design, kunst og håndverk
Valid from
2022 FALL
ECTS credits
0 ECTS credits
Duration
1 semester
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Kunnskaper

Studenten

  • har gode kunnskaper om utviklingen av bevaringsteori og metodologi
  • har god kjennskap til det norske regelverket for bevaring og kassasjon
  • har forståelse for vurderingens rolle i arkivdanning og arkivdepot
  • har kunnskaper om prinsippene og standarder for arkivbeskrivelse
  • har god forståelse av arkivtjenestens og arkivinstitusjonenes publikumstjenester
  • har grunnleggende kunnskaper om analog og nettbasert tilgjengeliggjøring og formidling av arkivinformasjon
  • har god forståelse av arkivarenes samfunnsroller og god innsikt i fagetiske utfordringer og prinsipper

Ferdigheter

Studenten

  • kan redegjøre for prinsippene for bevaring/kassasjon og arkivbeskrivelse
  • kan gjennomføre og begrunne en selvstendig bevarings-/kassasjonsvurdering av et arkiv
  • kan reflektere rundt utfordringer ved arkivbeskrivelse
  • er i stand til å gjøre rede for fagetiske utfordringer og prinsipper knyttet til bevaring og tilgjengeliggjøring av arkiv kan analysere og beskrive de ulike oppgavene og utfordringene knyttet til arkivarens rolle som mellomledd mellom arkivdokumentasjonen og brukeren
  • kan diskutere formålene og utfordringene ved arkivformidling

Generell kompetanse

Studenten

  • har gode kunnskaper om arkivarprofesjonens samfunnsroller og innsikt i fagetiske utfordringer og prinsipper

Admission requirements

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid.

Content and structure

Studentene skal levere to obligatoriske arbeidskrav:

  1. En individuell oppgave på ca. syv sider (16 000 tegn inkludert mellomrom) om et oppgitt emne. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal studenten få anledning til å levere en ny versjon.
  2. En oppsummering og kommentar til en pensumartikkel, på ca. tre sider, valgt av faglærer. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal studenten få anledning til å levere en ny versjon.

Arbeidskravene skal danne grunnlag for emnets vurderingsform. Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer. De skal være gjennomførte og godkjente av faglærer innen fastlagt tid før studenten kan framstille seg til eksamen.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

Teaching and learning methods

Studentens læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell semesteroppgave på ca. ni sider (21 000 tegn inkludert mellomrom) på et gitt tema.

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene. Et uttrekk på 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.

Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Pensumliste

1040 sider totalt.

E n stjerne * foran et pensumbidrag betyr at det skal inngå i kompendium.

Bevaringsvurdering (390 s.)

Brooms, H. (1992): Überlieferungsbildung: Keeping Archives as a Social Activity. I: Archivaria 33, 1992. Ottawa: Association of Canadian Archivists (9 s.)http://journals.sfu.ca/archivar/index.php/archivaria/article/viewFile/11796/12747

Cook, T. (1999): Archival Appraisal and Collection: Issues, Challenges, New Approaches (17 s.)http://www.mybestdocs.com/cook-t-nara-990421-2.htm

Cook, T. (2011). ¿We Are What We Keep; We Keep What We Are¿: Archival Appraisal Past, Present and Future. Journal of the Society of Archivists, 32(2), 173-189. (17 s.) Tilgjengelig via læringssenteret (krever HiOA-IKT-tilgang)

Eastwood, T. (2002): Reflections on the Goal of Archival Appraisal in Democratic Societies. I: Archivaria 54 , 2002. (13 s.) http://journals.sfu.ca/archivar/index.php/archivaria/article/view/12855/14080

Fonnes, I. (2009): Arkivhåndboken for offentlig forvaltning . Oslo: Kommuneforlaget, s. 257 - 288, 325 - 368 (76 s.).

Harris, V. (2007): Postmodernism and Archival Appraisal. I: Harris, V.: Archives and Justice. Chicago: Society of American Archivists, s. 101-106 (5 s.) Tilgjengelig via læringssenteret (krever HiOA-IKT-tilgang)

Marthinsen, J. (2012): Arkivteori - en innføring. Oslo: Riksarkivaren, s. 365-409 (44 s.)

National Archives of Canada (2001): Appraisal Methodology: Macro-Appraisal and Functional Analysis. Part A: Concepts and Theory og Part B: Guidelines for Performing an Archival Appraisal on Government Records, (20 s.) http://www.ica.org/sites/default/files/CBPS_2000_Guidelines_ISAD%28G%29_Second-edition_EN.pdf

Riksarkivaren (2006): Hovedprinsipper for Riksarkivarens arbeid med bevaring og kassasjon i offentlig forvaltning (12 s.) riksarkivet.no/webfelles/bevaring/bk-arbeid.pdf

Riksarkivet (2012a): Bevaring og kassasjon i offentlig sektor. Felles bevarings- og kassasjonsbestemmelser for statsforvaltningen , Riksarkivet, 31.05.2012. Kap. 1-3 (18 s.). arkivverket.no/arkivverket/Offentlig-forvaltning/Bevaring-og-kassasjon/Prosjekt-Nye-bk-regler

Riksarkivet (2012b): Høringsnotat - Felles bevarings- og kassasjonsbestemmelser for statsforvaltningen, kap. 1, 2 og 6 (52 s.). arkivverket.no/arkivverket/Offentlig-forvaltning/Bevaring-og-kassasjon/Prosjekt-Nye-bk-regler

Samuels, H. (1991): Improving Our Disposition: Documentation Strategy. I: Archivaria 33 , 1991. (16 s.) http://journals.sfu.ca/archivar/index.php/archivaria/article/view/11804/12755

Schellenberg, T. R. (1956) The Appraisal of Modern Public Records , (42 s.) http://www.archives.gov/research/alic/reference/archives-resources/appraisal-of-records.html

Valderhaug, G. (2011): Fotnote eller tekst? Arkiv og arkivarar i det 21. hundreåret . Oslo: ABM-media, s. 72-100 (29 s.)

Arkivbeskriving (254 s.)

Cunningham, A. (2000): Dynamic Descriptions: Recent Developments in Standards for Archival Description and Metadata. Canadian journal of information and library science , 25 (4), 3-17. (15 s.) Tilgjengelig via læringssenteret (krever HiOA-IKT-tilgang)

Cunningham, A., Millar, L., & Reed, B. (2012). Peter J. Scott and the Australian 'Series' System: Its Origins, Features, Rationale, Impact. Paper presented at the International Congress on Archives, Brisbane, Australia, 2012, Brisbane. (27 s.)http://ica2012.ica.org/files/pdf/Full%20papers%20upload/ica12Final00414.pdf

Duff, W. & Harris, V. (2007): Stories and Names: Archival Description as Narrating Records and Constructing Meanings. Duff, W. M., & Harris, V. (2002). Stories and names: archival description as narrating records and constructing meanings. Archival Science , 2 (3-4), 263-285. (23 s.)

* Eastwood, T. (2007, March). The Theory and Practice of Description in the Digital Era. In Paper delivered at the Second Meeting on Archival Information Databases, sponsored by the Brazilian Society of Archivists, Rio de Janeiro . (27 s.)

Fonnes, I (2009): Arkivhåndboken for offentlig forvaltning . Oslo: Kommuneforlaget, s. 369 - 412 (44 s.)

International council on archives [ICA] (2000): ISAD(G) International standard archival description (general) . Ottawa: ICA, s. 7-35. (28 s.) icacds.org.uk/eng/ISAD%28G%29.pdf

* Ottosson, Per-Gunnar, 'Internationella standarder för arkivbeskrivning: ISAD(G) och EAD', Arkiv, samhälle och forskning 2000:2. s. 34-49 (16 s.)

Valderhaug, G. (2011): Fotnote eller tekst? Arkiv og arkivarar i det 21. hundreåret . Oslo: ABM-media, s. 131-157 (27 s.)

* Yeo, G. (2010). Debates about Description. In H. MacNeil & T. Eastwood (Eds.), Currents of Archival Thinking (pp. 89-114). Santa Barbara, Calif.: Libraries Unlimited. (26 s.)

Zhang, J. (2012). Archival Representation in the Digital Age. Journal of Archival Organization, 10(1), 45-68. (24 s.) Tilgjengelig via læringssenteret (krever HiOA-IKT-tilgang)

Formidling (204 s.)

Breivik, T. (2010). Innsyn - Regelverk, erfaring og praksis. Rett til innsyn. ABM-skrift 68. (4 s.) kulturradet.no/documents/10157/94fc59fc-a0cd-49ef-8697-b11b04281ac8

Forbruker og administrasjonsdepartementet (2012): På nett med innbyggerne. Regjeringens digitaliseringsprogram. Oslo: Forbruker og administrasjonsdepartementet, s. 4-59 (55 s.) http://www.regjeringen.no/upload/FAD/Kampanje/DAN/Regjeringensdigitaliseringsprogram/digit_prg.pdf

Jensen, B. (2011): Kommunikasjon, kreativitet og kulturudveksling. "Arkiver for alle" på vej inn i et nytt decennium. I: Kreativitet och mångfald. Kulturarvspedagogik för ett nytt decennium . Konferensrapport. Östersund: NCK, s. 3-15 (12 s.) nc kultur .org/wp-content/uploads/2013/06/Konferensrapport_2011-Final.pdf

* Johnson, A. (2008): Users, Use and Context: Supporting Interaction between Users and Digital Archives. I: Craven, L (red.): What are Archives? Cultural and Theoretical Perspectives: A Reader . Aldershot UK/Burlington USA: Ashgate, s. 145-166 (22 s.)

Kulturdepartementet: Melding til Stortinget 7 (2012-2013). Arkiv. Oslo: Kulturdepartementet,s. 35-50 (16 s.)http://www.regjeringen.no/nn/dep/kud/dokument/proposisjonar-ogmeldingar/stortingsmeldingar/2012-2013/meld-st-7-20122013.html?id=707323

* Lange, H. & Spring, U. (2013). Formidling for framtida. Formidling for framtida - tanker om arkiv. ABM-media (18 sider)

Lindbach, H. (2009): For hvem digitaliserer vi? Tromsø: IKA Troms, 14 s. Lokalisert 22.11.11 påwww.ikatroms.no/sites/default/.../ for_hvem _ digitaliserer _ vi .pdf

* Pugh, M. J. (2010). Archival Reference and Access, Encyclopedia of Library and Information Sciences , Third Edition, 1: 1, (17 s.)

* Thelmer, K. (2011): Interactivity, flexibility and transparency: social media and Archives 2.0. I: Hill, J. (red.):The Future of Archives and Recordkeeping. London: Facet publishing, s. 123-143 (20 s.)

Valderhaug, G. (2011): Fotnote eller tekst? Arkiv og arkivarar i det 21. hundreåret . Oslo: ABM-media, s. 158-183 (26 s.)

Fagetikk (192 s.)

Gauld, C. (2015). "Democratising or privileging: the democratisation of knowledge and the role of the archivist." Archival Science: 1-19. (19 s.) Tilgjengelig via læringssenteret (krever HiOA-IKT-tilgang) [Leiv Bjel3]

Hurley, C. (2005): Recordkeeping and accountability. I: McKemmish, S.; Piggot, M.; Reed, B. & Upward, F.:Archives: Recordkeeping in Society . Wagga Wagga: Centre for Information Studies, s. 223-254 (31 s.) Tilgjengelig via læringssenteret (krever HiOA-IKT-tilgang)

* Jimerson, R. (2009): Archives Power. Memory, Accountability and Social Justice . Chicago: Society of American Archivists, s. 190-236 (46 s.)

Neazors, M. (2008). Recordkeeping Professional Ethics and their Application . Archivaria 64 (40 s.) archivaria.ca/index.php/archivaria/article/download/13146/14390

SAA Core Values Statement and Code of Ethics (4 s.) http://www2.archivists.org/statements/saa-core-values-statement-and-code-of-ethics.

Valderhaug, G. (2011): Fotnote eller tekst? Arkiv og arkivarar i det 21. hundreåret . Oslo: ABM-media, s. 184-230. (47 s.)

Yrkesetiske retningslinjer for arkivarer . Riksarkivaren. Rapporter og retningslinjer nr. 1, Oslo: Riksarkivaren, (5 s.) arkivverket.no/arkivverket/Offentlig-forvaltning/Regelverk/Yrkesetikk/Retningslinjer

(Pensumliste ajour: 02.12.2016)

Other information

For mer detaljert info, se emneplan for de ulike emnene som inngår i programmet.