EPN-V2

DKHO6100 Two-dimensional expressions Course description

Course name in Norwegian
Todimensjonale uttrykk
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Curriculum
FALL 2022
Schedule
  • Introduction

    Emnet omhandler ulike problemstillinger knyttet til todimensjonal form, bilde, kunst og digitale uttrykk som undervisningsområde i skolen. Emnet vektlegger skapende arbeid gjennom aktuelle digitale uttrykk. Dette omfatter ulike uttrykk og verktøy som programmering, animasjon, video, tegning og foto m.m. I emnet legges det vekt på utvikling av nysgjerrighet, kreativitet, mot, skaperglede, utholdenhet og evne til å løse problemer gjennom skapende prosesser. Arbeid med kjerneelementer, vurdering, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige temaer står sentralt.

    Innhold:

    • Formidling av kunst, kultur og miljø i undervisning.
    • Fra idé til ferdig produkt gjennom praktisk skapende arbeid i ulike medier.
    • Formidling gjennom digitale medier og visuell dokumentasjon.
    • Formidling og skoleutvikling gjennom lokalt FoU arbeid.
  • Required preliminary courses

    Bestått lærerutdanning eller bachelorgrad i visuelle kunstfag, design, arkitektur eller tilsvarende. Annen relevant bachelorgrad med til sammen 60 studiepoeng innen kunstfaglige emner, kan gi grunnlag for opptak etter nærmere vurdering.

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

    ;

    Kunnskap

    Studenten:

    • har kunnskap om skapende arbeid gjennom kunst- og designprosesser.
    • har kunnskap om barn og unge ytringsformer gjennom visuell kommunikasjon der kritisk refleksjon over visuelle virkemidler og kulturelle referanser står sentralt.
    • har kunnskap om gjeldende regler om opphavsrett og personvern ved bruk av kilder, bilder og andre digitale ressurser i undervisning
    • har kunnskap om tilrettelegging av undervisning forankret i kjerneelementene, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige temaer.

    ;

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan anvende kreative prosesser i problemløsning, produktutvikling og eget praktisk skapende arbeid i todimensjonale og digitale uttrykk
    • kan tilegne seg tekniske og motoriske ferdigheter i arbeid med omsette en ide til ferdig produkt gjennom ulike verktøy som programmering, animasjon, video, tegning og foto
    • kan bruke gjeldende læreplaner for grunnskolen, formulere oppgaver med utgangspunkt i kjerneelementer, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige temaer
    • kan anvende teorier i form, farge og komposisjon til å vurdere eget og andres skapende arbeid
    • kan reflektere over eget digitalt arbeid i skapende virksomhet og i visuell dokumentasjon
    • kan anvende og reflektere over eget FoUI-arbeid ved egen skole/arbeidsplass og kan formidle ulike emner og problemstillinger innen visuell kommunikasjon

    ;

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • har kjennskap til hvordan ulike kulturuttrykk speiler og former kultur, samfunnsutvikling og folks identitet
    • har videreutviklet fagdidaktisk kompetanse og kan tilrettelegge for undervisning, vurdering og arbeid med kjerneelementene og kompetansemål i kunst og håndverk
    • kan overføre eget praktiske FoU-arbeid til egen undervisningssituasjon, endringsarbeid og erfaringsdeling på egen skole
    • har kjennskap til digitale medier som redskap for kommunikasjon og læring i undervisningen
  • Teaching and learning methods

    Læringsutbytte vil bli oppnådd gjennom forelesninger av eksterne og interne faglærere, samt gjennom egne presentasjoner av erfaringsinnhenting ved egen skole. Dette i form av formidling av og praktisk arbeid med digitale medier og verktøy. Praktisk arbeid og problemløsning i arbeid med digitale verktøy under veiledning vil også danne grunnlag for egen læring. I tillegg vil arbeid med kunst- og designprosesser og praktisk skapende arbeid bidra til studentenes læringsutbytte.

    Studiet gjennomføres på deltid over et semester. Undervisningen er lagt opp med 2-3 samlinger i semesteret. Studiet omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 70 timer undervisning og veiledning med lærere og medstudenter på samlinger. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og i grupper.

  • Course requirements

    Arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.

    Arbeidskrav:

    • Oppgaver gis på samlinger og i mellomperiodene. Det gis til sammen 2 arbeidskrav.
    • Ett praktisk estetisk;arbeid;knyttet;praktisk skapende arbeid og en;fagdidaktisk;refleksjon formidlet til medstudenter.

    Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen:;Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:

    • faglige innføringer og demonstrasjoner
    • felles faglige drøftinger og vurderinger
    • gruppe- og prosjektarbeid
  • Assessment

    Prosjektoppgave;som skal gjennomføres individuelt. Prosjektoppgaven skal bestå av en digital dokumentasjon som inneholder:;;

    • Et praktisk-estetisk arbeid dokumentert visuelt.;
    • Dokumentasjon av prosess med bilder og korte begrunnelser .;
    • En fagdidaktisk refleksjon.;

    Totalt 2000-2500 ord

    Eksamensresultatet kan påklages.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Gradert skala: A-F

  • Examiners

    Én sensor og én medsensor (vurderer et utvalg av oppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig