Programplaner og emneplaner - Student
DKHO6100 Two-dimensional expressions Course description
- Course name in Norwegian
- Todimensjonale uttrykk
- Study programme
-
Arts and CraftsFurther education for teachers in design, arts and crafts
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler ulike problemstillinger knyttet til todimensjonal form, bilde, kunst og digitale uttrykk som undervisningsområde i skolen. Emnet vektlegger skapende arbeid gjennom aktuelle digitale uttrykk. Dette omfatter ulike uttrykk og verktøy som programmering, animasjon, video, tegning og foto m.m. I emnet legges det vekt på utvikling av nysgjerrighet, kreativitet, mot, skaperglede, utholdenhet og evne til å løse problemer gjennom skapende prosesser. Arbeid med kjerneelementer, vurdering, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige temaer står sentralt.
Innhold:
- Formidling av kunst, kultur og miljø i undervisning.
- Fra idé til ferdig produkt gjennom praktisk skapende arbeid i ulike medier.
- Formidling gjennom digitale medier og visuell dokumentasjon.
- Formidling og skoleutvikling gjennom lokalt FoU arbeid.
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om skapende arbeid gjennom kunst- og designprosesser.
- har kunnskap om barn og unge ytringsformer gjennom visuell kommunikasjon der kritisk refleksjon over visuelle virkemidler og kulturelle referanser står sentralt.
- har kunnskap om gjeldende regler om opphavsrett og personvern ved bruk av kilder, bilder og andre digitale ressurser i undervisning
- har kunnskap om tilrettelegging av undervisning forankret i kjerneelementene, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige temaer.
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende kreative prosesser i problemløsning, produktutvikling og eget praktisk skapende arbeid i todimensjonale og digitale uttrykk
- kan tilegne seg tekniske og motoriske ferdigheter i arbeid med omsette en ide til ferdig produkt gjennom ulike verktøy som programmering, animasjon, video, tegning og foto
- kan bruke gjeldende læreplaner for grunnskolen, formulere oppgaver med utgangspunkt i kjerneelementer, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige temaer
- kan anvende teorier i form, farge og komposisjon til å vurdere eget og andres skapende arbeid
- kan reflektere over eget digitalt arbeid i skapende virksomhet og i visuell dokumentasjon
- kan anvende og reflektere over eget FoUI-arbeid ved egen skole/arbeidsplass og kan formidle ulike emner og problemstillinger innen visuell kommunikasjon
Generell kompetanse
Studenten:
- har kjennskap til hvordan ulike kulturuttrykk speiler og former kultur, samfunnsutvikling og folks identitet
- har videreutviklet fagdidaktisk kompetanse og kan tilrettelegge for undervisning, vurdering og arbeid med kjerneelementene og kompetansemål i kunst og håndverk
- kan overføre eget praktiske FoU-arbeid til egen undervisningssituasjon, endringsarbeid og erfaringsdeling på egen skole
- har kjennskap til digitale medier som redskap for kommunikasjon og læring i undervisningen
Teaching and learning methods
Emnet omfatter de statistiske verktøy som brukes i biomedisinsk forskning, metodeutvikling og metodevalidering ved medisinske laboratorier. I tillegg omfatter emnet kvalitetssikringssystemer for slike laboratorier.
Course requirements
Friluftsliv har en lang og særegen tradisjon i norsk kultur og er en viktig del av kroppsøvingsfaget på alle trinn i grunnskolen. Tradisjonelle verdier i friluftsliv som naturopplevelser, det enkle liv, fellesskap og respekt for naturen, er sentrale tema under «Barn og unge i natur og nærmiljø». Dette emnet tar også for seg kompetanse som trengs for å kunne verdsette opphold i naturen. Det legges vekt på lokale friluftstradisjoner, bruk av nærmiljøet og oppholde seg i naturen til ulike årstider. Det legges også vekt på lek i natur og tilrettelegging for utvikling av motoriske ferdigheter.
En viktig kompetanse for å ferdes sikkert i naturen, er å kunne orientere seg og å kunne vurdere egen ferdighet. I undervisningen i dette emnet legges det stor vekt på bruk av kart og kompass.
Vann innbyr til begeistring, glede og aktivitet for barn og unge. Gode svømme-, selvbergings- og livredningsferdigheter vil gi eleven mulighet til å holde på med fritidsaktiviteter i, ved og på vann. Dette kan være som lek og sosialt samvær, friluftslivsaktivitet eller som mosjons- og treningsaktivitet. De som deltar i slike aktiviteter må ha kompetanse til å takle farer og uventede situasjoner som kan oppstå ved bading i sjø og vann, og ved bruk av fjæra og strandsonen.
Uteleken har vært og er en del av vår tradisjon i Norge. Studentene vil gjennom dette emne få erfaringer med lek i ulike miljø, slik at de kan inspirere og tilrettelegge for lek. Vi ønsker å gi studentene kunnskap om fenomenet lek, både lekens egenverdi og lekens nytteverdi. Barns egenstyrte lek er ofte preget av bevegelse og fantasi, hvor de glemmer både tid og sted.
Alternative bevegelsesaktiviteter gir studentene et innblikk i aktiviteter utover de tradisjonelle idrettsaktivitetene. Dette vil bidra til å gi studentene en bredere erfaring og kompetanse om hva aktivitet kan være innenfor skole, utdanning og fritid.
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om grunnleggende basisferdigheter i friluftsliv
- har kunnskap om grunnleggende svømmeopplæring og livredning i, ved og på vann
- har kunnskap om grunnleggende ferdigheter i bruk av kart og kompass
- har kunnskap om tilrettelegging for barns motoriske utvikling og læring i naturmiljø
- har kunnskap om leik og leikens betydning som innfallsvinkel til opplevelse og læring
- har kunnskap om ivaretakelse av egen og andres sikkerhet på tur
- har grunnleggende kunnskap om alternative bevegelsesaktiviteer
Ferdigheter
Studenten
- kan mestre enkle basisferdigheter i friluftsliv i ulike naturmiljø
- kan tilrettelegge for undervisning i friluftsliv, leik og alternative bevegelsesaktiviteter
- kan svømme et utvalg av grunnleggende teknikker og kan redde seg selv og andre i vann
- kan tilrettelegge og gjennomføre grunnleggende svømmeopplæring og livredning i, ved og på vann
- kan tilrettelegge for grunnleggende opplæring i kart og kompass
- kan ivareta egen og andres sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø, samt utføre livbergende førstehjelp
- kan planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg for barn og unge i natur og nærmiljø
Generell kompetanse
Studenten
- kan begrunne egne valg i undervisning av friluftsliv, orientering, svømming, leik og alternative bevegelsesaktiviteter
- kan legge til rette for bevegelsesglede i ulike læringsmiljø for barn med vekt på opplevelse, mestring, lek, samhandling og kommunikasjon
Permitted exam materials and equipment
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, gruppearbeid og selvstudier.
Grading scale
Gradert skala: A-F
Examiners
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- presentasjon av oppgave i gruppe på 3-5 studenter
Course contact person
Ingen