Programplaner og emneplaner - Student
Bachelor's Programme in Nursing - Part Time Programme description
- Programme name, Norwegian
- Bachelorstudium i sykepleie - deltid
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 180 ECTS credits
- Duration
- 12 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
For nærmere informasjon, se emneplanene.
Target group
Målgruppen for utdanningen er deg som ønsker å arbeide med helsefremmende tiltak og mennesker som er eller kan bli utsatt for sykdom eller helsesvikt. Som sykepleier vil du også møte de som er i livets siste fase.
Admission requirements
Opptakskrav er bestått lærerutdanning innrettet for undervisning i grunnskolen. Søkere med bestått førskole- eller barnehagelærerutdanning må ha tilleggsutdanning for å undervise i barneskolens 1. til 4. trinn (GLSM 60 studiepoeng eller GLSM 30 og 30 studiepoeng i matematikk eller norsk rettet mot barnetrinnet eller PAPS 1+2). Studenter som innvilges studieplass, må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i og prøve ut engelskopplæring. Kravet om bestått lærerutdanning kan fravikes dersom søkeren kun mangler faget hun/han søker på, for å få fullført sin lærerutdanning.
Søkere rangeres etter karakterpoeng fra lærerutdanningen. Søkere som har fått innvilget stipend og/eller vikarmidler fra Utdanningsdirektoratet (Udir), får 5 tilleggspoeng.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført studiet Engelsk 1, trinn 1–7 skal studentene ha utviklet kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse i samsvar med beskrivelsene i de nasjonale retningslinjene for engelskfaget i grunnskolelærerutdanningen. Siden studiet er delt i to emner, er læringsutbyttet beskrevet i de to emneplanene.
Content and structure
Engelsk 1, trinn 1–7 er bygd opp som to emner, hvert på 15 studiepoeng, og går over ett år med start om høsten. Studiet er nett- og samlingsbasert. Det er tre samlinger à to dager i semestret, som i hovedsak er lagt opp som fysiske samlinger på campus. Ved behov kan samlinger bli erstattet av digitale møter. I emne 1 vil den ene samlingen om mulig erstattes av et studieopphold ved Det norske studiesentret i York. Emne 2 bygger på undervisningen i emne 1. Til sammen skal de to emnene sikre det læringsutbyttet som de nasjonale retningslinjene krever.
De to emnene har faglig og fagdidaktisk helhet i engelskfaget som grunnleggende premiss og mål. Undervisning og selvstudium vil legge grunnlag for studentenes kreative og kritiske tenkning. Et viktig prinsipp er at studentene skal få utvikle sin kapasitet til å legge til rette for elevenes dybdelæring i engelskfaget. En forutsetning er at hver elevs språklige og kulturelle utgangspunkt blir verdsatt som en ressurs i språklæringen.
Siden engelsk 1, trinn 1–7 kvalifiserer til lærerarbeid på hele barnetrinnet, er de to emnene i engelsk 1 ikke delt opp på grunnlag av trinn, 1–4 og 5–7, men snarere på grunnlag av de grunnleggende språkferdighetene som til sammen utgjør det å mestre engelsk som språk.
Språkstudiet i engelsk 1 omfatter kunnskap om hvordan språket er bygd opp, med vekt på uttale og intonasjon, vokabular og grammatikk. Utvikling av lærernes egne språkferdigheter, deres språkbevissthet og tekstkompetanse står sentralt. Andre viktige elementer er kulturforståelse og fagets utfordringer og muligheter i flerspråklige og flerkulturelle klasserom. Det legges vekt på at lærerne får utvikle et repertoar av lærings- og kommunikasjonsstrategier som grunnlag for variert læringsarbeid i klasserommet.
Studiet fokuserer på utvikling av de grunnleggende ferdighetene i engelskfaget, med spesiell vekt på begynneropplæring og progresjonen fram til siste år på barnetrinnet. Progresjonen går fra å kunne lytte og forstå engelske ord, setninger og enkle tekster til det å kunne bruke språket selv i tale, for så også å kunne lese og skrive engelsk. Studiets to deler reflekterer denne progresjonen ved at emne 1 er sentrert omkring muntlige sider ved språket. Emne 2 har et tilsvarende fokus på skriftlig kommunikasjon. For nærmere oversikt over fokusområder, se den enkelte emneplan.
En viktig del av emne 2 er et utviklingsprosjekt i gruppe, med individuell utprøving i eget (eller lånt) klasserom av et engelskdidaktisk opplegg som viktig bestanddel. Studentene velger selv et tema som har tilknytning til minst én av de grunnleggende ferdighetene i faget.
1st year of study
1. semester
2nd year of study
3. semester
3rd year of study
5. semester
Klasse A
Klasse B
4th year of study
Klasse A
Klasse B
5th year of study
9. semester
Klasse A
10. semester
Klasse B
9. semester
no_oslomet_liferay_portlet_epn_EpnPortlet_v2.programplan.subjects.title.year.6
11. semester
Teaching and learning methods
Programplan for Naturfag 1, trinn 1-7 – oppdrag
30 studiepoeng
Science Education 1 for Lower Secondary School (1-7)
Studieprogramkode: NATCO
Emnekoder: NATC6110 og NATC6120
Godkjent av prodekan for studier 20. februar 2015
Siste revisjon 05.12.2022
Revidert opptakskrav 26.04.2022
Gjeldende fra høstsemesteret 2023
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Practical training
Siden elevenes muntlige kommunikasjon på engelsk er vektlagt, og siden det er viktig for engelsklæreren å kunne være en god språkmodell for elevene, er én av samlingene i studiet erstattet med én ukes studieopphold ved Det norske studiesenteret i York. Dette er en integrert del av engelsk 1 og innebærer i realiteten forflyttet undervisning. Studieoppholdet inneholder språklige, litterære og kulturelle moduler. Studenter som ikke har anledning til å delta i studieoppholdet i York, utfører et arbeidskrav med tilsvarende innhold. Se ytterligere informasjon i plan for emne 1.
Internationalisation
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Arbeidskravene er beskrevet i de enkelte emneplanene og nærmere spesifisert som Assignments. Arbeidskravene og foreligger ved oppstart av hvert emne.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, fritar ikke for å innfri et arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle faglæreren.
Arbeidskrav vurderes til ”Godkjent” eller ”Ikke godkjent”. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ”Ikke godkjent”, har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
For å sikre studentenes utvikling av egen IKT-kompetanse innenfor engelskfaget, har enkelte av arbeidskravene integrerte IKT-krav. Studentene får grundig tilbakemeldinger på tekstene sine fra faglærer eller medstudenter, når det gjelder kunnskaper, ferdigheter, refleksjon og evne til selvstendig tenkning.
Work requirements
Eksamen i emne 1 avlegges i høstsemestret. Eksamen i emne 2 gjennomføres i vårsemestret. Eksamensspråket er engelsk.
Høst: ENGC6110 Engelsk 1, trinn 1-7, emne 1. Individuell skriftlig hjemmeeksamen. A-F.
Vår: ENGC6120 Engelsk 1, trinn 1-7, emne 2. Individuell skriftlig innlevering. Muntlig eksamen i gruppe
Det blir benyttet ekstern tilsynssensor og to interne sensorer til eksamen. Tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven. Eksamen i emne 2 blir avholdt på OsloMet.
Vurderingskriterier
A: Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
B: Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
C: Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
D: Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
F (Ikke bestått): Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
Rettigheter og plikter ved eksamen
Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen.
Assessment
Programplan for engelsk 1, trinn 1-7 – oppdrag
English 1 for Primary School Teachers
Studieprogramkode: ENGCO
30 studiepoeng
Nett- og samlingsbasert videreutdanning
Deltid
Godkjent av prodekan for studier 13. februar 2015
Redaksjonelle endringer 19.11.2020
Gjeldende fra høstsemesteret 2021
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Other information
Utdanningen er bygd på forskrift til rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger fastsatt av Kunnskapsdepartementet 6. september 2017 og forskrift til nasjonal retningslinje for sykepleierutdanningen fastsatt 15. mars 2019 med senere endring 1. desember 2019. Sykepleierutdanningen i Norge er også underlagt EU-direktiv. Direktivet omhandler bestemmelser om godkjenning av faglige kvalifikasjoner når det gjelder regulerte yrker innenfor EU og EØS-området. Utdanningen er i samsvar med direktiv 2005/36/EF om godkjenninger av yrkeskvalifikasjoner, med senere endringer herunder direktiv 2013/55/EU.
Godkjent av Utdanningsutvalget HV: 06.12.2023 og prodekan for utdanning 17.12.2024
Sist godkjent for deltidsgjennomføring av prodekan for utdanning HV: 25. november 2024
Fakultet for helsevitenskap (HV)
Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid (SHA)