EPN-V2

SYKD1110 Anatomy, Physiology and Biochemistry Course description

Course name in Norwegian
Anatomi, fysiologi og biokjemi
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing - Part Time
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Deltidsutdanningen starter med dette emnet og det vil naturlig være obligatoriske studiestartdager i forkant av selve undervisningen.

I emnet anatomi, fysiologi og biokjemi vil du tilegne deg kunnskap om kroppens anatomiske strukturer, oppbygningen av organer og deres fysiologiske prosesser. Forståelse for det normale er nødvendig for å kunne observere og vurdere det unormale. Emnet danner grunnlag for sykepleierens evne til å observere kliniske tegn og avvik fra disse, og for å forstå patofysiologien ved ulike sykdommer og farmakologisk behandling.

I emnet skal du også lære om mikroorganismers levemåte, virulens og smittemåte. Videre skal du lære om kroppens normalflora, antibiotikaresistens og forebygging av infeksjoner.

Dette er viktig for at sykepleiere skal kunne vurdere konsekvenser av sykdom eller skade og forstå ulike behov hos pasientene.

Ytterligere beskrivelse av faglig dybde og nivå i de forskjellige temaene framgår av spesifiseringen av faginnhold i et dokument (fra NOKUT) som legges på OsloMets digitale læringsplattform ved studiestart.

Detaljert læringsutbytte og faginnhold utarbeides årlig av NOKUT.

https://www.nokut.no/utdanningskvalitet/nasjonal-deleksamen/nasjonal-deleksamen-i-anatomi-fysiologi-og-biokjemi-afb/

Required preliminary courses

I emne 2 arbeides det med geometri og med innføring i trigonometri som er et sentralt emne blant annet i yrkesfaglig matematikk. Sannsynlighetsregning og statistikk er også sentrale tema i emne 2.

Learning outcomes

Bestått emne 1.

Content

Se programplanen.

Teaching and learning methods

Forelesninger, gruppearbeid, seminarer, skriftlige oppgaver, veiledning, flervalgsoppgaver og selvstudier.

Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig på forhånd.

Course requirements

Arbeidet i kurset vil i hovedsak integrere både faglige og didaktiske aspekter. Kurset er organisert i tre samlinger i vårsemesteret. Samlingene går over to hele dager. Samlingene vil bli brukt til aktiviteter som krever samhandling. Mellom samlingene forventes det at studentene jobber med oppgaver. To av oppgavene vil være arbeidskrav i kurset (se avsnittet «Arbeidskrav»).

Assessment

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 2 (vårsemesteret) kan avlegges:

  • To matematikkfaglige innleveringsoppgaver knyttet til emne 2.
  • To prosjektoppgaver gitt i løpet av semesteret. Omfang: 4000-5000 ord. Organiseringen av oppgavene og oppgavenes tema fastsettes av fagansvarlig etter drøfting med studentene. Oppgavenes tema skal bidra til å utvikle overførbar dybdekunnskap innenfor emnet geometri. Oppgavene bør knyttes til praksis på egen skole og innebære samarbeid med og erfaringsdeling med eget kollegium. Prosjektoppgavene er utformet slik at studentene må sette seg inn i og anvende nyere matematikkdidaktisk forskning i analyse og drøfting av blant annet egen praksis.
  • Pedagogisk bruk av digitale verktøy forutsettes.

Alle besvarelser skal leveres i gruppe. Arbeidskravene er med på å danne grunnlag for muntlig eksamen. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Permitted exam materials and equipment

Individuell, muntlig eksamen med omfang om lag 30 minutter. Det gis i tillegg 30 minutters forberedelsestid.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.

Grading scale

Det gis gradert karakter (A-F).

Examiners

Muntlig eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Overlapping courses

Geometri, trigonometri, statistikk, sannsynlighet

  • Utvikle god kunnskap om euklidsk geometri og utvikling av gode geometriske tenkevaner som å resonnere med sammenhenger, generalisere geometriske ideer, undersøke invarianter, balansere utforskning og refleksjon
  • Formlikhet og kongruens
  • Argumentasjon, begrunnelser og bevis
    • Ulike former for bevis knyttet til tall, algebra og geometri
    • bevisdidaktikk
  • Kjenne til grunnskolegeometriens begrensninger og behovet for trigonometri.
  • Generell definisjon av de trigonometriske funksjoner, samt ferdigheter knyttet til det å kunne regnesider og vinkler i skjevvinklede trekanter med vekt på praktiske anvendelser.
  • Trigonometri, enhetssirkelen. Utledning av sinus- og cosinussetningene
  • Jobbe med kombinatorikk og å bestemme sannsynligheter gjennom eksperimentering, simulering og beregning i dagligdagse sammenhenger og spill
  • Arbeid med statistiske undersøkelser og innsikt i hvordan ulike data kan presenteres grafisk og kunne vurdere slike framstillinger kritisk
  • Kunnskaper om ulike skalaer, innsamling av data, ulike typer tester, begreper som validitet, reliabilitet, signifikans med fokus på eksempler fra skole og skoleforskning
  • Bruk av regneark som støtte for blant annet statistiske undersøkelser, grafiske framstillinger og algebra.
  • Gode kunnskaper om ulike matematikkdidaktiske teorier og rammeverk som bidrar til innsikt om undervisningskunnskap i matematikk knyttet til
    • Planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning
    • Design og valg av gode oppgaver og aktiviteter,
    • Kommunikasjon i matematikk
    • Vurdering i matematikk

Kjerneelementer

Fagets seks kjerneelementer blir ivaretatt ved at de danner grunnlaget for oppgaver og aktiviteter på samlingene. Det vil være fokus på rike oppgaver som inviterer til utforsking og problemløsning og som innebærer ulike varianter av de andre kjerneelementene.

Kjerneelementene i matematikk er

  • Utforskning og problemløsning
  • Modellering og anvendelser
  • Resonnering og argumentasjon
  • Representasjon og kommunikasjon
  • Abstraksjon og generalisering
  • Matematiske kunnskapsområder

Grunnleggende ferdigheter

Kurset skal gjøre studentene fortrolige med de grunnleggende ferdighetene å kunne uttrykke seg skriftlig og muntlig, å kunne lese og regne og å kunne bruke digitale verktøy i faget matematikk, slik disse er utformet i gjeldende plan for matematikk i grunnskolen.