Programplaner og emneplaner - Student
SYKD1410 Diseases and Health Deficits Course description
- Course name in Norwegian
- Sykdom og helsesvikt
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Nursing - Part Time
- Weight
- 13.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Kunnskap om patologi og behandling inkludert farmakologi er en forutsetning for sykepleierens vurderings- handlings- og beslutningsprosess. I dette emnet skal du tilegne deg kunnskap om de vanligste sykdommene innen medisin og kirurgi hos barn og voksne. Du skal også tilegne deg kunnskaper om farmakologi. Emnet er en forberedelse til emne SYKK/SYKPPRA21 Sykepleie til mennesker med akutt, kritisk og kronisk sykdom 1, i 3. studieår.
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for de vanligste sykdommer som kan kreve medisinsk eller kirurgisk behandling, med fokus på symptomer, tegn og funn, sykdomsforløp og behandling hos barn og voksne
- kan beskrive de vanligste prøver og undersøkelser som anvendes for å diagnostisere sykdom
- kan beskrive ulike legemiddelformer, administrasjonsmåter, farmakokinetikk og farmakodynamikk
- kan beskrive ulike årsaker til variasjon i legemiddelrespons ved bruk av legemidler
- kan beskrive ulike legemiddelgrupper ved de vanligste indremedisinske sykdommer og sykdommer som krever kirurgi, med vekt på virkninger, mulige bivirkninger og interaksjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende oppslagsverk som Felleskatalogen og Legemiddelhåndboka
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over hvordan kunnskap om de vanligste sykdommer og årsaker til helsesvikt er sentralt for utøvelse av sykepleie
Teaching and learning methods
Selvstudier, forelesninger, workshop og digitale læringsaktiviteter. Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Etter avsluttet ordinær undervisning i emnet er det tilrettelagt for arbeid i studiegrupper fram til eksamen.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- 80 % tilstedeværelse av timeplanfestet aktivitet merket obligatorisk.
- Flervalgsoppgave, 60 % riktig svar på digitale flervalgsoppgaver.
Assessment
I dette emnet skal studenten få innføring i grunnleggende begreper og sentrale teorier innen systemisk forståelse, systemteori og relasjonstenking som utgjør grunnlagsforståelsen for familieterapeuten. Både den kybernetiske grunnlagsforståelsen og den sosialkonstruksjonistiske forståelsen vil bli presentert. Studenten vil få innblikk i ulike teorier, perspektiver og begreper som knyttes opp mot familieterapeutiske tilnærminger og familieterapeutens praksisutøvelse, verdier og endringsteorier. Temaene kobles sammen med studentens personlige og profesjonelle erfaringer.
Undervisningsspråk er norsk.
Permitted exam materials and equipment
Ingen forkunnskapskrav.
Grading scale
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om teorier som er grunnlaget for systemisk og familieterapeutisk tenkning og praksis
- inngående kunnskap om enkelte vitenskapsteoretiske perspektiver som inngår i familieterapeutens tenkning og handlingsmåte
- inngående kunnskap om familieterapiens historie, utvikling, egenart og anvendelse
- inngående kunnskap om systemisk endringsteori og verdimessige premisser i familieterapi
- analytisk oversikt over de ulike familieterapeutiske tilnærminger
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende begreper og perspektiver fra den systemiske grunnlagsforståelsen på faglige problemstillinger man møter i praksis
- forstå skillet mellom det mekanistiske og systemiske paradigme, og reflektere over hvordan forståelse og handling som springer ut fra de to paradigmene virker inn på praksis og mellommenneskelige møter
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere faglige problemstillinger i lys av relevante systemteoretiske perspektiver og teorier
- kommunisere hvordan forståelse og handling forankret i den systemiske grunnlagsforståelsen virker inn på mellommenneskelige møter
- være bevisst sin egen rolle og posisjon i møte med brukere, grupper og samarbeidspartnere
Examiners
Alle besvarelser vurderes av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Overlapping courses
- 10 studiepoeng overlapp med SYKK/SYKP1400 Sykdom og helsesvikt, 10 stp.
- 3 studiepoeng overlapp med SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
- SYKK1410, SYKP1410 og SYKD1410 er fullt overlappende.