EPN-V2

SYKD1410 Diseases and Health Deficits Course description

Course name in Norwegian
Sykdom og helsesvikt
Weight
13.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
  • Introduction

    Kunnskap om patologi og behandling inkludert farmakologi er en forutsetning for sykepleierens vurderings- handlings- og beslutningsprosess. I dette emnet skal du tilegne deg kunnskap om de vanligste sykdommene innen medisin og kirurgi hos barn og voksne. Du skal også tilegne deg kunnskaper om farmakologi. Emnet er en forberedelse til emne SYKK/SYKPPRA21 Sykepleie til mennesker med akutt, kritisk og kronisk sykdom 1, i 3. studieår.

  • Required preliminary courses

    Opptak til studiet.

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan gjøre rede for de vanligste sykdommer som kan kreve medisinsk eller kirurgisk behandling, med fokus på symptomer, tegn og funn, sykdomsforløp og behandling hos barn og voksne
    • kan beskrive de vanligste prøver og undersøkelser som anvendes for å diagnostisere sykdom
    • kan beskrive ulike legemiddelformer, administrasjonsmåter, farmakokinetikk og farmakodynamikk
    • kan beskrive ulike årsaker til variasjon i legemiddelrespons ved bruk av legemidler
    • kan beskrive ulike legemiddelgrupper ved de vanligste indremedisinske sykdommer og sykdommer som krever kirurgi, med vekt på virkninger, mulige bivirkninger og interaksjoner

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende oppslagsverk som Felleskatalogen og Legemiddelhåndboka

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan reflektere over hvordan kunnskap om de vanligste sykdommer og årsaker til helsesvikt er sentralt for utøvelse av sykepleie
  • Teaching and learning methods

    Selvstudier, forelesninger, workshop og digitale læringsaktiviteter. Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Etter avsluttet ordinær undervisning i emnet er det tilrettelagt for arbeid i studiegrupper fram til eksamen.

  • Course requirements

    Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til undervisningsarbeid innenfor drama- og teaterkommunikasjon slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Emnet er knyttet til grunnskolen. Studenten opparbeider innsikt i fagets egenart og tilegner seg erfaring med hvordan ulike arbeids- og uttrykksformer kan nyttes inn i skolepraksis. Det legges vekt på å øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning.

    Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Et vesentlig spørsmål er hvilke forutsetninger og rammebetingelser som er nødvendige for et godt læringsmiljø og for å utvikle potensialet hos hver enkelt elev.

  • Assessment

    Opptak til studiet.

  • Permitted exam materials and equipment

    Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om opplæringsloven og læreplaner, og kan knytte disse til drama som læringsform i grunnskolen
    • har kunnskap om fagets historie, betydning og relevans i et historisk og nåtidig samfunnsperspektiv
    • har kunnskap om ulike teoretiske perspektiver og relevant forskning knyttet til undervisning og læring i faget
    • har kunnskap om ulike undervisnings- vurderings- og veiledningsformer som egner seg i arbeidet med drama- og teaterprosesser med barn og unge

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisningsforløp med utgangspunkt i læreplaner for grunnskolen
    • kan samarbeide om å skape et trygt og inkluderende læringsmiljø, tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer i grunnskolen
    • kan reflektere over og drøfte relevant fagteori knyttet til dramapedagogiske prosesser og teaterproduksjon med barn og unge
    • kan analysere og anvende relevant fagteori knyttet til estetisk og utforskende arbeid med barn og unge
    • kan begrunne og drøfte fagets betydning og relevans i et historisk, nåtidig og fremtidig samfunnsperspektiv
    • kan vurdere elevenes læring og bidra til at elevene reflekterer over egen utvikling

    Generelle kompetanse

    Studenten

    • kan delta i, og aktivt bidra i utviklingen av et profesjonsfelleskap
    • kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
    • kan bidra til å fremme forståelse for mangfold og ulike kulturelle uttrykk i samtiden
  • Grading scale

    Ingen info

  • Examiners

    Kunnskapar

    Studenten

    • har forståing for grunnleggjande teoretiske omgrep som kommunikasjon, formidling, teori, praksis, lesing og danning
    • tileignar seg eit overblikk over litteratur- og kulturhistorie
    • ser samanhengar mellom samfunnsendringar og lesemønster/mediebruk
    • kan sjå korleis historiske førelegg verkar i samtidskulturen

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan reflektere over og diskutere nokre sentrale teoretiske omgrep innafor litteratur- og kulturformidlingsfaget.
    • kan gjere greie for historiske tekstar i høve til deira samtid og vår eiga tid
    • har erfaring med å formidle i bokomtaler, bokprat og utstilling.
    • har erfaring med å syntetisere eit stoff i perspektiv
  • Overlapping courses

    Arbeidsformene vekslar mellom sjølvstudium, førelesingar, arbeid i seminar og kollokviegrupper. I emnet inngår eit utstillingsseminar.