EPN-V2

Educational Theory and Practice in Art and Design Education - part-time Programme description

Programme name, Norwegian
Praktisk-pedagogisk utdanning i design, kunst og håndverk - deltid
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
60 ECTS credits
Duration
4 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

En kandidat med oppnådd bachelorgrad i økonomi og administrasjon skal ha følgende samlede læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten

  • har bred kunnskap om hvordan virksomheter finansieres, hvordan økonomiske styringsverktøy brukes og hvordan regnskap utarbeides, rapporteres og analyseres, herunder:

    • har bred kunnskap om hvordan markedet fungerer, hvordan konsumenter og produsenter treffer sine valg og hvordan disse påvirkes av økonomisk politikk, teknologi og internasjonale rammebetingelser
    • har bred kunnskap om hvordan virksomheter utøver sine aktiviteter på en etisk forsvarlig måte slik at de ivaretar sine interessenter og samtidig fremmer FNs bærekraftsmål
    • har bred kunnskap om hvordan strategier utvikles og iverksettes, hvordan virksomheter organiseres, forbedres og ledes, og hvordan produkter og tjenester markedsføres og posisjoneres
    • har bred kunnskap om hvordan virksomheter startes, utvikles og endres i tråd med behov, juridiske rammer og forventninger i samfunnet, slik som for eksempel bærekraft, globalisering, innovasjon og teknologiutvikling, samt den nordiske arbeidslivsmodellens betydning for arbeids- og næringsliv
  • har grunnleggende kunnskap i matematikk, statistikk og samfunnsvitenskapelig metode, samt forstår hvordan metodiske verktøy brukes i forbindelse med innhenting, organisering og analyse av data.
  • kjenner til fagområdenes historie, tradisjoner, egenart, plass i samfunnet, samt forsknings- og utviklingsarbeid

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg, herunder: kan innhente, sortere og vurdere relevant informasjon; kan analysere økonomisk-administrative problemstillinger ved hjelpe av egnet teori og empiriske metoder; kan gjøre en kritisk vurdering av usikkerhet ved egne analyser
  • evner å kommunisere innhold i analyser, metodevalg, resultater og forutsetninger både muntlig og skriftlig
  • kan anvende arbeidslivsrelevante digitale verktøy, teknikker og uttrykksformer
  • kan vurdere ulike typer risiko og konsekvenser av beslutninger
  • kan anvende ulike faglige perspektiver og teoretiske tilnærminger for å forstå hvordan virksomheter fungerer
  • kan integrere ansvarlighet og værekraftshensyn i virksomheters forretningsmodeller og praksis

Generell kompetanse

Kandidaten

  • er bevisst egne verdier og hvordan dette påvirker egen adferd og beslutninger
  • viser evne til ansvarlighet, kritisk tenkning og etisk refleksjon
  • forstår hvordan problemstillinger, prosesser og beslutninger påvirker og påvirkes av ressurser, kontekst og verdisett
  • har grunnlag for å bidra til langsiktig verdiskaping for virksomhet og samfunn
  • har grunnlag for å operere i et internasjonalt arbeidsmarked
  • kan samarbeide i ulike kontekster og på tvers av fagområder
  • har grunnleggende forståelse av IT-systemer og -prosesser, og hvordan disse kan bidra til forretningsutvikling og verdiskaping
  • skal kunne bidra til å fremme virksomheters innovasjons- og omstillingsevne i etomskiftelig arbeidsmarked

Target group

De to første studieårene består av obligatoriske emner innen markedsføring, regnskap, økonomistyring, finansiering, organisasjons- og ledelsesteori, samfunnsøkonomi, etikk og metodefag. Disse emnene dekker kravene som stilles av UHR-ØA for en bachelorutdanning i økonomi og administrasjon, og utgjør en solid basis innenfor det økonomisk-administrative fagområdet.

I tredje studieår velger studenten en profil som utgjør en fordypning innenfor et fagområde. Hver profil består av et antall obligatoriske fordypningsemner, inkludert bacheloroppgave, og eventuelt valgfrie emner dersom de obligatoriske emnene utgjør mindre enn 60 studiepoeng. Studenter med profil Internasjonal utveksling drar på utveksling i 5. semester.

Heisemner

Noen emner inngår både i Handelshøyskolens bachelorstudium i økonomi og administrasjon og i Handelshøyskolens masterstudium i økonomi og administrasjon, med likt eller tilnærmet samme pensum. Emner med samme antall studiepoeng (10 sp, like emner) samkjøres helt. Dette gjelder:

ØASØK3401 Makroøkonomisk politikk (10 sp)

For emner med ulikt antall studiepoeng (7,5 sp på bachelor og 10 sp på master, med tilnærmet samme pensum) samkjøres undervisningen. Dette gjelder:

ØAMET2000 Matematikk II (7,5 sp)

ØABED3700 Valuation – Equity Research (7,5 sp)

Første studieår

Studenten skal i 1. semester ta de obligatoriske emnene:

ØABED1000 Grunnleggende årsregnskap med Excel

ØAMET1000 Matematikk I

ØASØK1000 Mikroøkonomi I

ØAADM1001 Markedsføring

Studenten skal i 2. semester ta de obligatoriske emnene:

ØABED1100 Bedriftsøkonomi

ØAMET1100 Statistikk

ØASØK1100 Makroøkonomi I

ØAADM1100 Organisasjonspsykologi

Andre studieår

3. semester:

Studenter som planlegger å ta profil Finans eller profil Samfunnsøkonomi, må i 3. semester velge de obligatoriske emnene:

ØABED2000 Investering og finansiering

ØAADM2100 Organisasjonsforståelse

ØASPR2000 Professional English

ØAMET2200 Business Decision-Making Using Data

Studenter som planlegger å ta profil Strategi og ledelse eller profil Internasjonal utveksling, må i 3. semester velge de obligatoriske emnene:

ØABED2000 Investering og finansiering

ØAADM2100 Organisasjonsforståelse

ØASPR2000 Professional English

Enten ØAMET2100 Samfunnsvitenskapelig metode eller ØAMET2200 Business Decision-Making Using Data

Studenter som planlegger å ta profil Regnskap, må i 3. semester velge de obligatoriske emnene:

ØABED2000 Investering og finansiering

ØAADM2100 Organisasjonsforståelse

REREG2000 Årsregnskap 2 med regnskapsteori

Enten ØAMET2100 Samfunnsvitenskapelig metode eller ØAMET2200 Business Decision-Making Using Data

4. semester:

Studenter som planlegger å ta profil Finans, profil Strategi og ledelse, profil Samfunnsøkonomi eller profil Internasjonal utveksling, må i 4. semester velge de obligatoriske emnene:

ØAADM2000 Foretaksstrategi

ØABED2100 Økonomistyring

ØAETI2000 Etikk, bærekraft og samfunnsansvar

Samt et valgemne:

Enten ØAJUR2100 Foretaksrett, PROG1000 Introduction to Programming, ØAMET2000 Matematikk II (heisemne) eller ØABED2200 Business Analytics

Studenter som planlegger å ta profil Regnskap, må i 4. semester velge de obligatoriske emnene:

ØAADM2000 Foretaksstrategi

ØABED2100 Økonomistyring

REREG2000 Årsregnskap 2 med regnskapsteori

ØAJUR2100 Foretaksrett

Tredje studieår

Valgfrie emner

Flere av profilene tilbyr studenten mulighet til å velge valgemner på 5. og/eller 6. semester. Studenten kan velge valgemner fra samtlige profiler, så lenge studenten oppfyller eventuelle forkunnskapskrav. Det vil likevel kunne oppstå kollisjoner i timeplan og eksamensdatoer dersom studenten velger valgemner utenfor sin profil, eller melder seg til undervisning og eksamen i emner på et annet årstrinn. I hver profil er det derfor satt opp et antall anbefalte valgemner som vil kollisjonssikres i det aktuelle semesteret (*OBS: med unntak av valgemnet ØABED2200 Business Analytics på profil Finans da dette også tilbys på 2. studieår; studenter som ønsker dette valgemnet, må derfor selv påse at emnet ikke kolliderer med timeplan- og eksamensdatoer i andre emner de skal ta). Utover dette er det studentens eget ansvar å unngå timeplan- og eksamensdatokollisjoner.

Eventuelle forkunnskapskrav fremgår av den enkelte emneplan.

Profil Regnskap

Studenter som går profil Regnskap, må i 5. semester velge de obligatoriske emnene:

REREG3002 Årsregnskap 3

REREG3200 Regnskapsføreryrket med etikk

REREV3100 Valuation for Accountants

REJUR3101 Skatte- og avgiftsrett

Studenter som går profil Regnskap, må i 6. semester velge de obligatoriske emnene:

ØAETI2000 Etikk, bærekraft og samfunnsansvar

ØABAC3900 Bacheloroppgave

REJUR3101 Skatte- og avgiftsrett

Profil Finans

Studenter som går profil Finans, må i 5. semester velge de obligatoriske emnene:

ØABED3000 Corporate Finance

Enten ØABED3100 Cases in Finance eller ØABED3200 Strategiøkonomi.

Emnet som ikke velges som obligatorisk, kan inngå som valgemne dersom studenten ønsker å ta begge emnene.

Følgende emner anbefales som valgfrie emner i 5. semester til studenter som går profil Finans:

ØASØK3000 International Economics

ØASØK3401 Makroøkonomisk politikk

ØAADM3100 Strategic Analysis

Enten ØABED3100 Cases in Finance eller ØABED3200 Strategiøkonomi

Studenter som går profil Finans, må i 6. semester velge de obligatoriske emnene:

ØABAC3900 Bacheloroppgave

ØABED3700 Valuation – Equity Research (heisemne)

Følgende emner anbefales som valgfrie emner i 6. semester til studenter som går profil Finans:

ØABED2300 The Economics of Banking

ØABED2200 Business Analytics (*OBS: se informasjon under avsnittet «Valgfrie emner»)

ØAADM3500 Praktisk personalledelse

ØABED3600 Sustainable Finance

Profil Samfunnsøkonomi

Studenter som går profil Samfunnsøkonomi, må i 5. semester velge de obligatoriske emnene:

ØASØK2000 Mikroøkonomi II

ØASØK3000 International Economics

ØASØK3300 Offentlig økonomi

Følgende emner anbefales som valgfrie emner i 5. semester til studenter som går profil Samfunnsøkonomi:

ØASØK3401 Makroøkonomisk politikk (10 sp – heisemne, likt som masteremnet)

ØABED3200 Strategiøkonomi

ØAADM3600 Sustainable Business

Studenter som går profil Samfunnsøkonomi, må i 6. semester velge de obligatoriske emnene:

ØABAC3900 Bacheloroppgave

ØABED2300 The Economics of Banking

Følgende emner anbefales som valgfrie emner i 6. semester til studenter som går profil Samfunnsøkonomi:

ØAADM3400 Ledelse

ØAADM3300 Cross-Cultural Communication

Profil Strategi og ledelse

Studenter som går profil Strategi og ledelse, må i 5. semester velge de obligatoriske emnene:

ØAADM3600 Sustainable Business

ØAADM3100 Strategic Analysis

Følgende emner anbefales som valgfrie emner i 5. semester til studenter som går profil Strategi og ledelse:

ØASØK3000 International Economics

ØABED3200 Strategiøkonomi

ØASØK3401 Makroøkonomisk politikk (10 sp – heisemne, likt som masteremnet)

ØABED3100 Cases in Finance

ØAADM3700 Decision-Making Processes in Organizations

Studenter som går profil Strategi og ledelse, må i 6. semester velge de obligatoriske emnene:

ØABAC3900 Bacheloroppgave

ØAADM3500 Praktisk personalledelse

Følgende emner anbefales som valgfrie emner i 6. semester til studenter som går profil Strategi og ledelse:

ØAADM3300 Cross-Cultural Communication

ØAADM3400 Ledelse

ØABED2300 The Economics of Banking

ØABED2200 Business Analytics (*OBS: se informasjon under avsnittet «Valgfrie emner»)

Profil Internasjonal utveksling

Studenter som går profil Internasjonal utveksling, må i 5. semester velge:

Studenten er på utveksling hos vertsuniversitet.

Studenter som går profil Internasjonal utveksling, må i 6. semester velge:

ØABAC3900 Bacheloroppgave

Følgende emner anbefales som valgfrie emner i 6. semester til studenter som går profil Internasjonal utveksling:

Studenten kan velge fritt blant alle obligatoriske og valgfrie emner som undervises i 6. semester på profil Finans, profil Strategi og ledelse, og profil Samfunnsøkonomi, så lenge studenten oppfyller eventuelle forkunnskapskrav. Studenten anbefales imidlertid å velge emner fra én profil da disse vil være sikret mot kollisjoner i timeplan og eksamensdatoer.

Bacheloroppgave og progresjonskrav

En bacheloroppgave på 15 studiepoeng inngår i alle profiler som et avsluttende arbeid i siste semester. Bacheloroppgaven må bygge på teori og tematikk fra valgt profil.

For å få tildelt veileder kreves det at studenten minimum har bestått 100 av studiepoengene som inngår i graden, inkludert ØAMET1100 Statistikk og enten ØAMET2100 Samfunnsvitenskapelig metode eller ØAMET2200 Business Decision-Making Using Data.

Bacheloroppgaven er i tabellen over studiets oppbygging plassert både på 5. og 6. semester. Dette grunnet at arbeidet med oppgaven begynner i 5. semester, men selve studiepoengene regnes kun til vårsemesteret. Studenten skal ta totalt 4 emner (obligatoriske + ev. valgemner) i 5. semester (i tillegg til start på bacheloroppgaven), jf. informasjon for hver profil med semester ovenfor.

Studenter med studierett på 5-årig studieløp (bachelor + master) må ha fullført og bestått bachelorstudiet, samt følge progresjonen til kullet sitt, før studenten kan begynne på masterprogrammet.

Tabellen nedenfor viser studiets oppbygging.

Admission requirements

Det blir brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner, og oppgaveskriving individuelt og i grupper. I undervisningsopplegget er det lagt vekt på at studentene skal ha jevnlige innleveringer både av individuelle oppgaver og gruppeoppgaver med tilbakemeldinger fra faglærere. I tillegg benyttes ulike studentaktive læringsformer som gruppearbeid, prosjektarbeid og muntlige presentasjoner.

Learning outcomes

Studenter kan dra på utveksling i 5. semester. Studenter som drar på utveksling, får profilen Internasjonal utveksling. Emnene som tas ved den utenlandske institusjonen, må forhåndsgodkjennes av instituttet.

Flere av studieprogrammets emner undervises på engelsk og benytter engelsk pensummateriell. I disse emnene er det lagt til rette for å kunne ta imot utenlandske studenter fra våre samarbeidsinstitusjoner i utlandet. De norske og internasjonale studentene vil arbeide sammen om oppgaver basert på både norske og internasjonale cases, og vil gjennom dette arbeidet opparbeide kompetanse og ferdigheter i å forstå internasjonale forhold og perspektiver. På denne måten skapes et internasjonalt miljø.

Content and structure

Flere av studiets emner har arbeidskrav i form av skriftlige oppgaver eller muntlige presentasjoner. I noen emner kan det være obligatorisk oppmøte. Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter må være godkjente for at man skal kunne få avlegge eksamen. Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter framgår av den enkelte emneplan.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

2. semester

2nd year of study

3. semester

4. semester

Teaching and learning methods

Vurdering og sensur er i samsvar med bestemmelsene om vurdering i Lov om universiteter og høyskoler og i Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

Det avholdes eksamen i hvert emne, og det benyttes ulike vurderingsformer. Det framgår av emneplanene hvilken vurderingsform, vurderingsuttrykk og sensorordning som benyttes for det enkelte emne.

Kalkulatorreglement

Der kalkulator er oppgitt som tillatt hjelpemiddel i emneplan, gjelder følgende regler for bruk av fysisk kalkulator:

  • Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat
  • Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter
  • Kalkulatoren tillates ikke koblet på strømnett
  • Kalkulatoren skal ikke avgi lyd
  • Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.

Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen. Dette kan bli kontrollert på eksamen, og hvis minnet ikke er tømt, blir dette å regne som fusk/forsøk på fusk. Se retningslinjer ved behandling av fusk/forsøk på fusk til eksamen ved OsloMet.

Det er ikke tilgjengelig noen oversikt over tillatte eller forbudte kalkulatormodeller. Spørsmål kan rettes til de aktuelle faglærerne.

Practical training

Praksisopplæringen består av totalt 60 dager veiledet pedagogisk praksis i utdanningsinstitusjon og kunst/kultur institusjon. Praksisopplæringen har felles emneplan. OsloMet er ansvarlig for organisering av praksis, og Institutt for estetiske fag inngår samarbeid med egnede utdanningsinstitusjoner/kunst/kultur institusjoner. I 2. semester gjennomføres undervisningspraksis i grunnskole. I 3. og 4. semester gjennomføres undervisningspraksis i videregående skole eller det vil være mulig å ha undervisningspraksis på folkehøgskoler, kulturskoler, ulike kulturarenaer og andre voksenpedagogiske miljøer. Praksisperiodene er organisert i to fem-ukers perioder bestående av observasjon, undervisningspraksis/formidlingspraksis og muntlig praksisframlegg. Her kan det legges til rette for individuelle behov for deltidsstudenter. I tillegg gjennomføres praksisdager knyttet til pedagogiske opplegg for kunst/kultur/museumsformidling. Det bestemte antall praksisdager er absolutte og obligatoriske. Praksis vurderes som bestått/ikke bestått. Ved ikke godkjent praksis gis det mulighet for å gjennomføre praksis på nytt en gang.

Praksis 2. semester: Praksisfelt er grunnskole og kunst-/kulturinstitusjoner

Praksis 3. og 4. semester: Praksisfelt er videregående skole og kunst-/kulturinstitusjoner

Praksis gjennomføres i hovedsak innen Oslo, Akershus, Buskerud og Østfold fylker, og det må påregnes noe ekstra reisetid i praksisperiodene.

Skikkethetsvurdering

Lærerutdanningsinstitusjonen har ansvar for å vurdere om studenter som tar studiet som en del av Praktisk-pedagogisk utdanning er skikket for læreryrket. Studenter som viser liten evne til å mestre læreryrket, må så tidlig som mulig i utdanningen få vite hvordan de står i henhold til kravene om lærerskikkethet og eventuelt få råd og veiledning til å bedre disse forholdene, eller få råd om å avslutte utdanningen. Konkrete beslutninger om skikkethet kan fattes gjennom hele studiet.

Skikkethetsvurderingen må bygge på en helhetsvurdering som omfatter både faglige, pedagogiske og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer. Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning kan leses på http://www.lovdata.no/for/sf/kd/kd-20060630-0859.html

Internationalisation

Studiet er internasjonalt orientert og tar i bruk internasjonal forskning og faglitteratur. Noe av pensumlitteraturen er på engelsk. Noe av undervisningen kan også forekomme på engelsk. Det kan være aktuelt med gjesteforelesere, fra utenlandske institusjoner.

Work requirements

Det er knyttet obligatoriske arbeidskrav til hvert emne i utdanningsløpet. Arbeidskrav for hvert emne må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i det aktuelle emnet. De obligatoriske arbeidskravene bidrar til å sikre at kandidaten når et tilfredsstillende læringsutbytte og vil prøve kandidatens evne til å behandle, reflektere og drøfte over teori og praksis.

Arbeidskrav kan være:

  • skriftlige oppgaver
  • deltagelse på seminarer
  • muntlige presentasjoner
  • eller mer praktiske og praksisnære oppgaver som utforming av undervisningsopplegg innenfor fag.

Arbeidskravene løses individuelt eller i gruppe. Arbeidskrav skal være innfridd innen fastsatte frister. Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ved ikke godkjent har kandidaten anledning til å omarbeide arbeidskravet og levere til ny godkjenning ytterligere to gang.

Det forutsettes at kandidaten deltar aktivt i både undervisning, seminar og veiledning. Det er derfor krav om minimum 80% oppmøte på obligatorisk undervisning, seminar og veiledning. Dette skal sikre at studentene får delta aktivt i faglige refleksjoner og samarbeide om fagstoff knyttet til de ulike læringsutbyttene. Studenter som samlet har mer enn 20 prosent fravær fra obligatorisk deltagelse i et emne, får ikke anledning til å avlegge eksamen. Studenter som står i fare for å overskride fraværskvoten, får skriftlig melding om dette.

Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel legeerklæring, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir arbeidskrav innen fristen, bør så langt det er mulig, kunne få et nytt forsøk før eksamen. Dette må avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle faglærer. Hvis det ikke er mulig å gjennomføre et nytt forsøk på grunn av fagets/emnets egenart, må studenten påregne å ta arbeidskravet ved neste mulige tidspunkt. Dette kan medføre forsinkelser i studieprogresjon.

Assessment

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og forskrift til rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning. Se OsloMets nettsider www.oslomet.no

Det skilles mellom underveisvurdering og avsluttende vurdering. Underveisvurdering skal bidra konstruktivt til læring og videreutvikling hos studenten. Den avsluttende vurderingen skjer ved eksamen. I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått. Bestått/ikke bestått benyttes for praksisopplæringen.

Muntlig eksamen skal sensureres av to sensorer. Det er kun formelle feil som kan påklages ved muntlig eksamen. Andre eksamensformer kan ha en sensor og kan påklages.

Studieprogresjon

Det er anbefalt å ha gjennomført og bestått emne 1 før studenten starter på emne 2. Dette gjelder for både pedagogikk og fagdidaktikk. Studenter som ikke har bestått en eksamen etter ny/utsatt prøve, bør følge undervisningen i faget på nytt og gå opp til neste ordinære eksamen. Unntak fra bestemmelsene ovenfor kan innvilges av instituttledelsen etter søknad dersom særskilte grunner skulle tale for det.

Utsatt/ny eksamen

Oppmelding til ny/utsatt eksamen gjøres i Studenweb etter gjeldende frister. Ny/utsatt eksamen arrangeres normalt tidlig i påfølgende semester. For studenter som har levert eksamen og ikke fått bestått arrangeres ny eksamen. For studenter som ikke fikk avlagt ordinær eksamen blir det arrangert utsatt eksamen. Vilkårene for å gå opp til ny/utsatt eksamen gis i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Nærmere informasjon om oppmelding til og tidspunkt for ny/utsatt eksamen finnes på Studentweb.

Other information

Kvalitetssikring

Hensikten med kvalitetssikringssystemet for OsloMet er å styrke studentenes læringsutbytte og utvikling ved å heve kvaliteten i alle ledd. OsloMet ønsker å samarbeide med studentene, og deres deltakelse i kvalitetssikringsarbeidet er avgjørende. Noen overordnede mål for kvalitetssikringssystemet er:

  • å sikre at utdanningsvirksomheten inkludert praksis, lærings- og studiemiljøet holder høy kvalitet
  • å sikre utdanningenes relevans til yrkesfeltet
  • å sikre en stadig bedre kvalitetsutvikling

For studenter innebærer dette blant annet studentevalueringer:

  • emneevalueringer
  • årlige studentundersøkelser felles for OsloMet

Mer informasjon om kvalitetssikringssystemet, se her: http://www.hioa.no/Om-HiOA/System-for-kvalitet-og-kvalitetsutvikling-for-utdanning-og-laeringsmiljoe-ved-HiOA

Tilsynssensorordning

Tilsynssensorordningen er en del av kvalitetssikringen av det enkelte studium. En tilsynssensor er ikke en eksamenssensor, men en som har tilsyn med kvaliteten i studiene. Alle studier ved OsloMet skal være under tilsyn av tilsynssensor, men det er rom for ulike måter å praktisere ordningen på. Viser til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet, se her: https://student.oslomet.no/retningslinjer-sensorer