EPN-V2

PFKHD1110 Art and design education 1 Course description

Course name in Norwegian
Fagdidaktikk i design, kunst og håndverk 1
Study programme
Educational Theory and Practice in Art and Design Education - part-time
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til undervisnings­arbeid innenfor design, arkitektur, kunst og håndverk slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Emnet er rettet mot grunnskolen. Studenten opparbeider innsikt i fagets egenart og tilegner seg erfaring med læreplaner og hvordan bruke sin fagkompetanse inn i skolepraksis. Det legges vekt på å øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning.

Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Et vesentlig spørsmål er hvilke forutsetninger og rammebetingelser som er nødvendige for et godt læringsmiljø og for å utvikle potensialet hos hver enkelt elev.

Required preliminary courses

Emnet gir studentene erfaring i å planlegge, organisere og gjennomføre et utredningsprosjekt i samarbeid med en oppdragsgiver. Emnet gir studentene mulighet til å jobbe med problemstillinger som er aktuelle for praksisfeltet ved bruk av arbeidsformer fra arbeidslivet. Studentene får mulighet til å anvende kunnskaper og perspektiver fra masterstudiet i en utredningsoppgave, de får trening i å belyse et tema fra ulike faglige perspektiv, og de får erfaring i å samarbeide med andre om en slik oppgave.

Undervisningsspråk er norsk, men studentene må tilpasse seg arbeidsspråket på sitt praksissted.

Learning outcomes

Studentene må ha bestått emnet OAS4400 Vitenskapsteori og forskningsmetode eller tilsvarende og minst tre av de andre fire obligatoriske emnene før opptak til OASV4300 Prosjektpraksis. Studentene kan ikke både velge emnet OASV4200 Forskningspraksis og emnet OASV4300 Prosjektpraksis. Studentene kan ikke ha lønnet arbeid hos oppdragsgiver i samme periode som de gjennomfører prosjektpraksis.

Teaching and learning methods

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • spesialisert innsikt i utfordringer innenfor et begrenset felt innen administrasjon og styring
  • forståelse for hva tverrfaglig tilnærming innebærer og kan bidra med

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge, organisering og gjennomføre et tverrfaglig prosjekt formulert av en ekstern oppdragsgiver
  • kombinere kunnskap og teoretiske perspektiver fra ulike fag innen studiet for å belyse reelle utfordringer for administrasjon og styring i offentlig sektor
  • benytte relevant teori og metode i et prosjektarbeid
  • reflektere og vurdere eget arbeid
  • reflektere over hvordan disipliner, teorier og metoder er relevante for oppgaven

Generell kompetanse

Studenten kan

  • samarbeide om et prosjekt
  • presentere resultater fra et prosjekt muntlig og skriftlig

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Alle gruppene må levere et prosjektmandat utarbeidet i samarbeid med oppdragsgiver i begynnelsen av semesteret. Studentene får utlevert en mal til prosjektmandatet de skal fylle ut. Mandatet må godkjennes av faglærer før prosjektet starter.
  • Arbeidskrav 2: Gruppene må identifisere ca. 150 sider selvvalgt pensum knyttet til prosjektets tema og faglige innretning. Pensum godkjennes av emneansvarlig lærer.
  • Arbeidskrav 3: Alle gruppene må gjennomføre og dokumentere presentasjon av prosjektets resultater for oppdragsgiver.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist.

Assessment

Eksamen i emnet er en prosjektoppgave skrevet i gruppe med 2-4 studenter, etter godkjenning av emneansvarlig. Oppgaven skal være på mellom 4000 til 5000 ord og skal redegjøre for resultatene som er nådd og begrunnelser for valg av faglige og metodiske angrepsvinkler, samt gi en refleksjon over gruppemedlemmenes egen læring. Dersom oppdragsgiver ønsker det, kan det etter avtale med instituttet gjøres endringer i krav til prosjektoppgaven.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av eksamensbesvarelsen til sensur én gang.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Bestått/ikke bestått

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.