Programplaner og emneplaner - Student
PFKHD1120 Art and design education 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagdidaktikk i design, kunst og håndverk 2
- Study programme
-
Educational Theory and Practice in Art and Design Education - part-time
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet handler om å gjøre seg kjent med grunnleggende problemstillinger knyttet til undervisningsarbeid innenfor design, kunst og håndverk slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner særlig rettet mot videregående skole. Dette innbefatter å opparbeide innsikt i fagets egenart og tilegne seg erfaring med læreplaner og hvordan studenten kan bruke sin fagkompetanse inn i skolepraksis.
Det legges vekt på å øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget skapende arbeid og i undervisning. Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Emnet skal legge grunnlaget for at studenten senere skal kunne bruke egen erfaring med utviklingsarbeid for å utvikle faget i skole og undervisning.
Recommended preliminary courses
Anbefalt gjennomført og bestått Fagdidaktikk I.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om tilbudsstrukturen i videregående skole, og kjenner til læreplaner for relevante utdanningsprogram og programområder
- har kunnskap om ulike undervisnings-, vurderings- og veiledningsformer og -ressurser egnet i videregående skole, og ved andre læringsarenaer
- har kunnskap om teorier og strategier knyttet til formidlingspraksis med vekt på samtidens kunst, arkitektur, design og kunsthåndverk
- har kunnskap om undervisning i design for bærekraft
- har kunnskap fysisk læringsmiljø i skolen, og hvordan det kan utformes og tilrettelegges for å bidra til elevenes læring, deltagelse og trivsel
- har kunnskap om praksiser og regler for opphavsrett til digitale og visuelle uttrykk
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisningsopplegg med utgangspunkt i læreplaner for videregående skole, andre relevante styringsdokumenter, praksiserfaringer og forskning
- anvende ulike veiledning- og vurderingsstrategier i undervisningen, og vurdere elevers praktisk skapende arbeid og læring
- kan tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer i videregående skole
- kan analysere og vurdere læreplaner, drøfte fagteori og -innhold i opplæringen sett i forhold til individ, yrker og samfunnsutviklingen
- utvikle og ta i bruk ulike digitale læringsressurser rettet mot undervisning og formidling, og kritisk reflektere over opphavsrett og bruk av åndsverk
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan samarbeide med aktuelle partnere ved ulike institusjoner og relevante formidlingsarenaer
- kan anvende digital dømmekraft og vurdere ulike ytringer, meningsinnhold og kommunikasjon i digitale medier
- kan bidra til å fremme forståelse for mangfold og ulike kulturelle uttrykk i samtiden, herunder også samisk håndverk og kunst- og kulturuttrykk
- har kunnskap om og kan planlegge, gjennomføre og dokumentere et avgrenset forsøks- og utviklingsarbeid med relevans for praktiske og estetiske fag i skolen
Teaching and learning methods
Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen plan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studentene skal kunne gå opp til eksamen:
- Minimum 80% oppmøte til organisert undervisning i emnet.
- Undervisning i design for bærekraft i skolen. Gruppebesvarelse med presentasjon.
- Kunstformidlingsprosjekt i museum. Fremføring i grupper.
Assessment
Eksamen i emnet består av 2 deler:
Eksamensdel 1:Individuell skriftlig FoU-oppgave der studenten gjennom enten en teoretisk eller praktisk tilnærming skal utforske og drøfte et fagdidaktisk problemområde. Ved valg av praktisk tilnærming skal arbeidet dokumenteres i den skriftlige oppgaven (ca. 5000-6500 ord ).
Eksamen kan påklages. Eksamensdel 1 teller 40% av totalkarakter. Eksamen gjennomføres i andre semester.
Eksamensdel 2: Individuell muntlig eksamen. Baseres på formidling og utspørring relatert til individuell FoU-oppgave (Eksamensdel 1), anvendt pensum og praksis. Ved valg av praktisk tilnærming skal arbeidet fremvises under muntlig.
Muntlig eksamen kan ikke påklages. Eksamensdel 2 teller 60% av totalkarakter. Eksamen gjennomføres i andre semester.
Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Permitted exam materials and equipment
Eksamensdel 1: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Eksamensdel 2: Ingen hjelpemidler er tillatt
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.