EPN-V2

PEDD1210 Educational Theory 1 Course description

Course name in Norwegian
Pedagogikk 1
Study programme
Educational Theory and Practice in Drama and Theatre Communication - part-time
Educational Theory and Practice in Art and Design Education - part-time
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

The course will be organised as lectures, student presentations and discussions.

Required preliminary courses

Active participation supports the development of candidates' understanding of the subject area, and candidates must have prepared by reading the syllabus in order to be able to take active part in discussions.

Participation is mandatory and expected in all lectures and seminars. Only a minor absence may be accepted in certain circumstances after application. In the event of absences that are not approved, candidates will lose their right to have their essays assessed.

The course lasts four or five days, depending on number of participants, first three days, then one or two last day about 10 weeks later. On the last day/s the participants receive feedback on submitted essay from the course leader and fellow students. Each of the participants must provide feedback on essay to two fellow students.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om barns læring, utvikling, motivasjon og forskjellige perspektiver på hva som kan fremme god læring
  • har kunnskap om danningens og utdanningens betydning i et samfunn i endring, med særlig vekt på folkehelse og livsmestring
  • har kunnskap om lov- og planverk, om den norske skolens prinsipielle ideal, om mangfold og likeverd og elevers forskjellige oppvekstvilkår
  • har kunnskap om hvordan de etiske dilemmaer som kan oppstå i skolens hverdag kan forstås og håndteres
  • har kunnskap om klasseledelse og lærerens betydning for å skape et godt skolemiljø
  • har kunnskap om vanskelige livssituasjoner som barn kan komme i, samt kjennskap til relevante hjelpeinstanser

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere, drøfte og begrunne egne pedagogiske valg med utgangspunkt i relevante styringsdokumenter, yrkesetikk, pedagogisk teori og praksiserfaring
  • kan analysere skolens, lærerens og kunnskapens betydning i samfunnet, historisk, nå og i fremtiden
  • kan reflektere over og håndtere etiske dilemmaer som kan oppstå i lærerhverdagen
  • kan reflektere over hva som kjennetegner god klasseledelse, og betydningen av å legge til rette for gode pedagogiske relasjoner og et inkluderende skolemiljø
  • kan utvikle sin læreridentitet i møte med elever og skole, videreutvikle egen kompetanse og samtidig bidra til både egen, kollegers og skolens utvikling

Teaching and learning methods

Arbeidet med de tre målområdene må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i fagdidaktikk (se egen emneplan for praksis). Alle aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.

Sentrale problemstillinger tematiseres fra ulike perspektiver i løpet av studiet. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe- og prosjektarbeid samt selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.

Course requirements

All examination support material is allowed as long as source reference and quotation technique requirements are applied.

Assessment

Passed-Failed.

Permitted exam materials and equipment

The essay will be graded by the course lecturers.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.