EPN

Physiotherapy Mensendieck Programme Programme description

Programme name, Norwegian
Bachelorstudium i fysioterapi - studieretning mensendieck
Valid from
2019 FALL
ECTS credits
180 ECTS credits
Duration
6 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Bachelorstudiet i fysioterapi har to studieretninger. Studieretningene har hver sin programplan. Begge fører fram til bachelorgrad i fysioterapi og kvalifiserer til å søke om autorisasjon som fysioterapeut. Studentene velger enten studieretning fysioterapi eller studieretning mensendieck når de søker opptak på bachelorstudiet.

Fullført studium gir 180 studiepoeng og bachelorgrad i fysioterapi. Fullført studium og ett års godkjent turnustjeneste gir grunnlag for å søke autorisasjon som fysioterapeut, jf. lov om helsepersonell.

Programplanen er hjemlet i lov om universiteter og høgskoler, rammeplan for fysioterapeututdanning og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Utdanningsmulighet etter bachelorgrad

Bachelorgrad i fysioterapi gir opptaksgrunnlag for masterstudier og videreutdanninger ved universiteter og høyskoler.

Hva er fysioterapi?

Fysioterapi har som mål å utvikle, opprettholde og gjenvinne optimal bevegelses- og funksjonsevne i et livsløpsperspektiv. Fysioterapeuter har spesiell kunnskap om samspillet mellom helse på den ene siden og fysiologiske, psykologiske, emosjonelle, sosiale, fysiske og miljømessige faktorer på den andre. Slik kompetanse er grunnleggende for å bidra til å fremme funksjon og livskvalitet for enkeltpersoner og grupper. 

Fysioterapitjenesten er rettet mot å fremme folkehelse, forebygge skader/sykdommer/lidelser og videreutvikling av disse, undersøke og behandle funksjonssvikt og inngå i habiliterings- og rehabiliteringstjenester. Samarbeid med andre profesjonsutøvere er viktig. 

Verdens Helseorganisasjons (WHO) klassifikasjon «International Classification of Functioning, Disability and Health» (ICF) benyttes gjennom hele studiet for å beskrive helse og helserelaterte forhold. Hovedvekten ligger på funksjonsevne, aktiviteter og deltakelse sett i forhold til personlige og miljømessige faktorer.

Kjerneområdene i fysioterapi er:

  • kartlegging av personlige faktorer og omgivelsesfaktorer som påvirker bevegelse og funksjon

  • generelle og spesifikke undersøkelser av bevegelse og funksjon

  • samhandling med pasient/bruker, pårørende, andre profesjonsutøvere og instanser om forebyggende, behandlende, rehabiliterende og habiliterende tiltak.

 Autoriserte fysioterapeuter arbeider i alle deler av helse- og omsorgstjenesten:

  • kommunehelsetjenesten: hjemmebaserte tjenester, syke- og aldershjem, lokalmedisinske sentre, fysikalske institutter, rehabiliteringsinstitusjoner, frisklivsentraler, helsestasjoner, barnehager, skoler og folkehelsearbeid

  • spesialisthelsetjenesten: ulike avdelinger på sykehus, behandlings-, opptrenings- og rehabiliteringsinstitusjoner

  • treningssentre og idrettslag

  • bedriftshelsetjenester

  • utdanningsinstitusjoner

Autoriserte fysioterapeuter tilrettelegger for god og likeverdig medvirkning fra pasient/bruker. De har kompetanse i veiledning, rådgivning og undervisning. Autoriserte fysioterapeuter har et selvstendig behandlingsansvar.

Relevans for arbeidsliv

Bachelorgraden i fysioterapi gir grunnlag for lisens til å utføre turnustjeneste (Forskrift om praktisk tjeneste for å få autorisasjon som fysioterapeut). Helsedirektoratet eller den det bemyndiger må utstede lisens før turnustjenesten påbegynnes. Turnuslisensen gir kun anledning til å utføre virksomhet som fysioterapeut på godkjent turnussted. Etter fullført turnustjeneste er turnusfysioterapeuten selv ansvarlig for å søke om autorisasjon som fysioterapeut. Autoriserte fysioterapeuter med bachelorgrad er kvalifisert for arbeid nasjonalt og internasjonalt i alle deler av helsetjenesten, både i offentlig og privat sektor og i tverrsektorielt samarbeid.

Studieprogrammets innhold vektlegger veiledning og instruksjon av mensendieckøvelser både på individnivå og i mensendieckgymnastikkgrupper. Studentene tilegner seg kompetanse i å instruere, organisere og lede ulike treningsgrupper i helsefremmende- og forebyggende arbeid. Etter å ha bestått emnet MENDI2200 søker mange studenter på stillinger som instruktører av helsefremmende og forebyggende mensendieckgymnastikkgrupper og andre bevegelsesgrupper.

Relevans for videre utdanning

Studiet kvalifiserer til mange ulike videreutdanninger og mastergradsstudier, både ved OsloMet - storbyuniversitet og ved andre institusjoner.

Target group

Målgruppen er alle som ønsker å utdanne seg til fysioterapeut.

Admission requirements

Det kreves generell studiekompetanse. Søkere som tas opp til studiet, må fremlegge politiattest, jf. forskrift om opptak til høyere utdanning kapittel 6.

Bruk av plagg som dekker ansiktet, er ikke forenlig med gjennomføringen av studiet.

Learning outcomes

Formålet med fysioterapeututdanning er å utdanne brukerorienterte, selvstendige og reflekterte fysioterapeuter som kan inngå i et faglig og tverrprofesjonelt samarbeid i et samfunn som preges av mangfold og endring. Kandidaten skal ha tilegnet seg en kompetanse som sikrer profesjonsutøvelse i samsvar med samfunnets krav og behov for fysioterapifaglige tjenester.

Kompetansen kan deles inn i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten har

  • inngående kunnskap om kroppen, spesielt bevegelsessystemet

  • kunnskap om samspillet mellom individ og miljø

  • kunnskap om ulike perspektiver på helse og sykdom

  • inngående kunnskap om teorier, funksjonsundersøkelser samt intervensjoner knyttet til bevegelse og funksjon gjennom livsløpet innen virksomhetsområdene helsefremmende, forebyggende, behandlende, re- og habiliterende virksomhet

  • kritisk forståelse av teorier og prinsipper for tilpasset fysisk aktivitet og trening

  • kritisk forståelse av teorier og prinsipper innen manuelle undersøkelser og terapeutiske intervensjoner

  • kritisk forståelse av teorier og prinsipper innen kommunikasjon og samspill, motivasjon og læring, mestring og endringsarbeid

  • grunnleggende kunnskap om forskningsetikk, forskningsdesign og -metoder for innhenting av og analyse av materiale i fysioterapi

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • fremme deltakelse og likeverdig relasjon med pasient/bruker ved planlegging og gjennomføring av fysioterapi

  • analysere kognitive, emosjonelle og fysiske forhold relatert til pasientens/brukerens funksjonsproblemer og situasjon

  • gjenkjenne indikasjoner på mulig alvorlig underliggende patologi

  • beherske relevante kartleggingsverktøy, funksjonsundersøkelser, tester og teknikker/metoder i forhold til pasientens/bruker funksjonsproblemer og situasjon

  • gjennomføre relevant intervensjon ved å bruke forsknings- og erfarings basert kunnskap, samt brukerkunnskap og brukermedvirkning

  • vise klinisk kompetanse der manuelle, kroppslige og verbale virkemidler utfyller hverandre i samarbeidssituasjoner med pasient/bruker

  • dokumentere, kvalitetssikre og evaluere fysioterapi

  • veilede og undervise pasienter/brukere, pårørende og samarbeidspartnere

  • vise grunnleggende ferdigheter i formulering av problemstilling, i valg av forskningsdesign, i valg av egnete metoder, i analyse av innsamlet materiale og i formidling av resultater

  • opptre profesjonelt som fysioterapeut på faglig forsvarlig måte og vise respekt, omsorg og empati i samhandling med pasient/bruker, pårørende og andre

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan nyttiggjøre seg forskningsresultater i yrkesutøvelsen, reflektere kritisk over egen fagutøvelse og ta medansvar for å videreutvikle fagkunnskap

  • viser et helhetlig syn på mennesket og respekt for menneskets integritet og rettigheter

  • kan samhandle og samarbeide med pasienter/brukere, pårørende og andre samarbeidspartnere på tvers av profesjoner, etater og helsetjenestenivåer

  • kan reflektere over etiske problemstillinger og vise etisk handlingsberedskap

  • kan planlegge og gjennomføre prosjekter og komplekse arbeidsoppgaver, vise innsikt i kreative prosesser og behersker enkle verktøy som benyttes i innovasjon og entreprenørskap

  • kan formidle fagstoff skriftlig og muntlig ved bruk av egnede og varierte uttrykksformer

  • har kunnskap om nasjonale og globale helse- og miljøutfordringer, det multikulturelle samfunn og storbyers spesielle muligheter og utfordringer

  • har innsikt i helse- og sosialpolitiske rammebetingelser, føringer og prioriteringer

Content and structure

Første studieår omfatter samfunnsvitenskapelige fag (psykologi, pedagogikk, vitenskapsteori og forskningsmetode) og naturvitenskapelige fag (anatomi og fysiologi, bevegelseslære og biomekanikk). Profesjonsspesifikke fag omfatter egenbevegelse i form av Mensendieck-gymnastikk, palpasjon, sykegrep, massasje, klinisk observasjon samt fysioterapeutisk funksjonsundersøkelse.

Andre studieår inneholder sykdomslære og forebyggende, behandlende, rehabiliterende og habiliterende fysioterapi. Fokus er på tilpasset fysisk aktivitet og trening, både individuelt og i grupper, og spesifikk behandlende, habiliterende og rehabiliterende fysioterapi hvor målet er å redusere smerte, fremme funksjon, aktivitet og deltakelse.

Tredje studieår utdyper forebyggende, behandlende, rehabiliterende og habiliterende fysioterapi gjennom to lange kliniske praksisperioder og bacheloroppgaven i fysioterapi. Det omhandler også interprofesjonelt samarbeid med fokus på folkehelse lokalt og globalt. Vekten legges på tiltak som kan opprettholde og fremme helsetilstanden i befolkningen og forebygge sykdom, skader og lidelser.

Studiet er et fulltidsstudium og er organisert i 11 emner. Emnene bygger på hverandre for å tilrettelegge for faglig progresjon med stigende krav til kompetanse i og forståelse av fysioterapifaget og relatert kunnskap. Alle emner avsluttes med eksamen. Studieåret er på 40 uker, og det forventes en arbeidsinnsats på 40 timer pr. uke. Dette innebærer både undervisning med lærer, studentenes egenaktivitet, praksisperioder og eksamen.

10 av emnene er profesjonsspesifikke mens emnet International Public Health er felles for flere av studiene ved Fakultet for helsevitenskap. Kull 2019 deltar i den tverrprofesjonelle satsingen INTERACT, hvor studentene gjennomfører INTER1100 i sitt første studieår. For nærmere informasjon om INTERACT, se https://hioa.no/interact/ Se også nærmere beskrivelse i emneplanene som gjelder for kullet ditt. Grunnet INTERACT-satsingens art tas det forbehold om mindre justeringer i undervisningsopplegget i løpet av studieåret.

Studieprogresjon

Første studieår må være bestått før studenten kan påbegynne andre studieår, og andre studieår må være bestått før studenten kan påbegynne tredje studieår.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

2. semester

3rd year of study

5. semester

6. semester

Teaching and learning methods

Læringsutbyttene i studiet spenner over et bredt spekter. Det betyr at arbeids- og undervisnings-formene må være varierte og sammensatte for å kunne understøtte studentenes læringsprosess frem mot oppnådde læringsutbytter. Som helhet må de utfordre personlighet, sanseapparat, bevegelsessystem, følelser, intellekt og sosial funksjon.

Undervisningstilbudet skal stimulere til aktiv læring og engasjement. Et godt læringsutbytte avhenger først og fremst av studentenes egen innsats, både når det gjelder å nyttiggjøre seg undervisning og veiledning og å følge opp med selvstendig arbeid i form av teoretiske studier og praktisk ferdighetstrening. Selvstendig arbeid innebærer både samarbeid med medstudenter og individuelt arbeid og tar ofte utgangspunkt i faglige problemstillinger. I tillegg til tradisjonelt studentsamarbeid skal studentene også gi hverandre skriftlige og/eller muntlige tilbakemeldinger.

Samlet oversikt over undervisningsformene i studiet er beskrevet nedenfor. Emnebeskrivelsene angir hvilke som er aktuelle i det enkelte emnet.

Forelesninger

Ressursforelesninger benyttes for å gjennomgå hovedelementer og sammenhenger innenfor et tema, formidle sentrale problemstillinger og nye forskningsresultater.

Ferdighetstrening

Veiledet ferdighetstrening er en sentral del av undervisningen og foregår som regel i mindre grupper. Studentene behandler hverandre og veksler mellom å være «pasient» og «terapeut». De skal med utgangspunkt i teori trene på å undersøke, teste, analysere, resonnere klinisk og prøve ut ulike fysioterapibehandlinger og andre tiltak. Ettersom manuelle og relasjonelle ferdigheter er mer enn teknikk og øvelser, legges det stor vekt på samspillet med «pasienten/brukeren». Studentene må oppleve å bli observert, tatt på, instruert og vurdert av andre Ferdighetstrening foregår både i gymsal og klasserom med behandlingsutstyr.

I tillegg til trening på medstudenter skal studentene trene på undersøkelse og bevegelsesanalyse av barn, voksne og eldre som tilbyr seg å være «pasienter/brukere». Ferdighetstrening kan videre ta utgangspunkt i kasuistikker, videoopptak eller observasjon av tilpassete gruppeaktiviteter som blir ledet av fysioterapeuter eller andre faggrupper.

Gjennom egenbevegelse i forskjellige aktiviteter, blant annet mensendieckgymnastikk, skal studentene oppleve og reflektere over egne og andres kroppslige opplevelser og reaksjoner. De skal dele slike erfaringer for å få innsikt i andres erfaringsverden og for å få innsikt i kroppens betydning i kommunikasjon og relasjonsbygging.

Seminarer

Studiet benytter seminarer ledet av faglærer og er et forum for diskusjon og formidling av fagstoff, for eksempel arbeid i grupper og praksisseminarer.

Gruppearbeid

Ulike former for gruppearbeid benyttes gjennom hele studiet. Student-initiert samarbeid i form av ferdighetstrening, diskusjoner og meningsutvekslinger er viktig og nødvendig for å stimulere hverandres læringsprosess, tydeliggjøre egen fagforståelse og ikke minst for å utvikle samarbeidsevner som er påkrevet kompetanse i yrkesutøvelsen. Gjennom gruppearbeid utvikles kompetanse som er noe mer og noe annet enn det studentene kan oppnå alene. Gruppearbeidets art og gruppestørrelsen vil variere etter hvilke læringsutbytter som skal nås.

Skriftlige oppgaver

Gjennom hele studiet får studentene oppgaver som kan være til stor nytte i læringsprosessen fordi skriving er vesentlig for kunnskapstilegnelse og fagforståelse. Det varierer om de bør gjøres individuelt og/eller i gruppe, og det blir stilt økende krav til nivå og omfang. Studentene får veiledning og tilbakemelding på et utvalg av oppgavene.

Andre oppgaver er obligatoriske og inngår i faglærers vurdering av studenten. De må enten leveres til godkjenning før eksamen eller samles i en mappe som må brukes under muntlig eksamen, se vurderingskapitlet. Eksempler på oppgaver er rapporter fra praktiske øvelser, observasjon, anamneser, funksjonsundersøkelser og refleksjonsnotater. Vurdering av medstudenters arbeid inngår også som arbeidsform for å gi og motta nyttige tilbakemeldinger til hverandre.

Tverrprofesjonell samarbeidslæring

I 1.år deltar studentene i tverrprofesjonelle undervisningsopplegg. Disse består blant annet av felles seminardager, diskusjoner og oppgaver, både individuelt og i grupper. Samarbeidslæringen foregår både ved fysisk oppmøte og digital samhandling.

Selvstudier og studentsamarbeid

Læringsutbyttene fordrer høy grad av egenaktivitet og selvstudier for at studenten skal oppnå et tilfredsstillende resultat. Selvstudier innebærer både individuelt arbeid og samarbeid med medstudenter.

Practical training

Ekstern praksis er læringsarena for å oppdage og begrunne fysioterapifaglige problemstillinger for å utvikle ny kunnskap, ferdighet og generell kompetanse i direkte kontakt med pasienter/brukere. Studentene får veiledning av autorisert fysioterapeut som står ansvarlig for alt pasient-/brukerarbeid. Vanligvis skal de følge ordinær arbeidstid på praksisstedet.

Ekstern praksis begynner i 1. semester for at studentene skal bli kjent med yrkesutøvelsen så tidlig som mulig og for at praksisstudiene skal motivere til og øke forståelsen av teoristudier og ferdighetstrening. Praksisstudiene har tydelig progresjon fra 1. til og med 6. semester. Omfanget øker fra enkeltdager tidlig i studiet til lengre, sammenhengende perioder i siste studieår. På denne måten legges det til rette for stadig flere kliniske fysioterapioppgaver, mer komplekse arbeidsoppgaver og selvstendighet i arbeidet.

Praksisstudier tilsvarer totalt 45 studiepoeng og er fordelt på følgende seks emner: MENDI1000, MENDI1300, MENDI2000, MENDI2200, IPH3000 og MENDIPRA.

Universitetet har avtale med mange ulike praksissteder, og praksisløpet for studentene vil derfor variere. Et eksempel på et praksisløp er som følger:

1. studieår

  • observasjonspraksis

  • individuell instruksjon og veiledning av én bruker (prøveelevsarbeid)

2. studieår

  • klinisk praksis ved universitetets poliklinikk

  • instruksjon og veiledning av brukergrupper

3. studieår

  • klinisk praksis på universitetets poliklinikk kombinert med kommunehelsetjeneste

  • klinisk praksis på sykehus/institusjoner i helseforetak/kommunehelsetjeneste

Hver praksisperiode har særegne krav til obligatorisk studentarbeid som kommer i tillegg til ordinær klinisk virksomhet. Eksempler er skriftlige oppgaver, undervisning og veiledning. All praksis i et emne må være bestått før studenten kan fremstille seg til eksamen. Se emnebeskrivelsene for nærmere bestemmelser.

Internationalisation

OsloMet - storbyuniversitetet har mange utvekslingsavtaler som alle er grundig kvalitetssikret og utformet med tanke på å bidra til faglig og personlig utvikling. Det er tilrettelagt for 2 - 6 måneders studium i utlandet i 3. studieår. Mulighetene er knyttet opp mot teoristudier, praksisstudier og bacheloroppgave. Alle oppgaver i tilknytning til utvekslingsstudier må skrives på engelsk.  Vi viser til kriterier for studentutveksling og informasjon om utenlandsopphold.

Utvekslingsavtalene tilbyr studenter fra universitetets internasjonale samarbeidspartnere å ta deler av studiet her. Alle emner kan være aktuelle for skandinavisk talende, mens det er de tre emnene i 3. studieår som kan være aktuelle for engelskspråklige. Særlig gjelder dette emnet IPH3000 som i sin helhet går på engelsk for alle studentene, og som er aktuelt både for bachelor- og videreutdanningsstudenter. Studentene må være forberedt på at noe av undervisningen kan foregå på engelsk.

En viktig del av internasjonalisering er de ansattes nettverk, forskningssamarbeid og andre former for samarbeid med kolleger i andre land. Utdanningen er også representert i internasjonale nettverk og andre fora knyttet til utdanning av fysioterapeuter.

Work requirements

Arbeidskrav

Arbeidskrav er alle former for arbeider som settes som vilkår for å gå opp til eksamen eller bestå praksis. De må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen og /eller har oppfylt kravene til progresjon. 

Studenten får normalt to forsøk på hvert arbeidskrav før ordinær eksamen. Et tredje forsøk gis før ny og utsatt eksamen. Hvis det da ikke er godkjent, kan studentene søke om å ta sitt 4. og siste forsøk. Søknader innvilges kun i særlige tilfeller. Ikke godkjent arbeidskrav kan medføre forsinkelse i studentens utdanningsløp. 

Aktiviteter knyttet til INTER1100 er definert som arbeidskrav under MENDI1300 (se beskrivelse av MENDI1300). Arbeidskravene vurderes av faglærer til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Arbeidskrav omfatter også krav om tilstedeværelse. Det er obligatorisk tilstedeværelse på alle deler av studiet hvor studentene ikke kan oppnå læringsutbyttene på egenhånd.

Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening, introduksjon til emner, seminarer, organisert gruppearbeid i alle emner og INTER1100 Den samme ungen - ulike arenaer. Deltakelse er nødvendig for å sikre at pasientundersøkelse og -behandling blir forankret i teori og grundig ferdighetstrening på medstudenter under veiledning. Det er studentens ansvar å påse at krav til tilstedeværelse oppfylles.

Det kreves minimum 90 % tilstedeværelse i ekstern praksis. Studenten skal tre inn i rollen som fysioterapeut og delta i ordinær virksomhet i ordinær arbeidstid på praksisstedet.

Studenten må ha tilfredsstilt de spesifiserte kravene i emnet for å fremstille seg til eksamen. Dersom fraværsgrensen overskrides vil det i den grad det er mulig, bli stilt krav til arbeid som kan kompensere for fraværet. Fravær fra obligatorisk undervisning, som ikke kan kompenseres, kan medføre forsinkelse i studentens studieprogresjon.

Assessment

Vurdering

Vurderingsordningene skal gi studentene regelmessig vurdering underveis i studiet for å fremme læring samtidig som det skal gi utdanningen og studentene informasjon om studieprogresjon og resultat.

Eksamen

De fleste emner har krav som må være tilfredsstilt før studenten kan fremstille seg til eksamen, se emnebeskrivelser. Alle emner avsluttes med eksamen, se tabellen nedenfor. Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått eller gradert skala A-F, der A-E er bestått og F ikke bestått.

Der det foretas uttrekk av en prosentandel av besvarelsene for vurdering av ekstern sensor, skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode. Ekstern og intern sensor vurderer i slike tilfeller først besvarelsene som er trukket ut. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor. Vurderingene fra første del skal oppsummeres og er retningsgivende for de to interne sensorenes vurdering.

Sensorordninger

Alle studenter vurderes av to sensorer. I MENDIPRA vurderes alle av én ekstern og én intern sensor. Emnet MENDI2100 har ekstern sensor til å kvalitetssikre eksamensoppgaver og vurderingskriterier. Ved de øvrige eksamenene vurderes 10 - 25 % av studentene av både ekstern og intern sensor, mens de øvrige vurderes av to interne sensorer.

Skikkethet

Vitnemål for fullført studium forutsetter at studenten er skikket for yrket. En student som utgjør en mulig fare for pasienters, klienters og brukeres liv, fysiske og psykiske helse, rettigheter og sikkerhet, er ikke skikket for yrket. Løpende skikkethetsvurdering foregår gjennom hele studiet og inngår i en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å fungere som helsepersonell. Studenter som viser liten evne til å kunne mestre fysioterapeutyrket, skal så tidlig som mulig i studiet bli informert om dette. De skal få veiledning og råd slik at de kan forbedre seg, eller få råd om å avslutte utdanningen. Særskilt skikkethetsvurdering benyttes i spesielle tilfeller, jf. Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning av 30.06.06.

Other information

Informasjon om studiet

Godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for helsefag 11.04.2012.

Endringer godkjent av prodekan ved Fakultet for helsefag 24.05.2016.

Endringer godkjent av prodekan ved Fakultet for helsefag 16.04.2018.

Siste endringer godkjent av prodekan ved Falultet for helsevitenskap 12.04.2019.