Programplaner og emneplaner - Student
MENDI3900 Bachelor Assignment Course description
- Course name in Norwegian
- Bacheloroppgave
- Study programme
-
Physiotherapy Mensendieck Programme
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Bacheloroppgaven i fysioterapi er en anledning til å fordype seg i et selvvalgt tema og problemstillinger relatert til fysioterapifaglig praksis og teorigrunnlag. Innhenting av data skal skje gjennom bruk av hensiktsmessige forskningsmetode(r) og analyseres og dokumenteres i tråd med vitenskapelige arbeidsmetoder og forskningsetikk. Arbeidet med oppgaven kan være knyttet til pågående forsknings- og utviklingsprosjekter ved høyskolen eller eksterne miljøer.
Required preliminary courses
Studenten må ha bestått alle eksamener i 2. studieår.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i ferdigheter og generell kompetanse:
Ferdigheter
Studenten kan
- skriftlig dokumentere kunnskap om et selvvalgt fysioterapifaglig tema med relevans på individ- og samfunnsnivå
- innhente, vurdere og anvende teori og vitenskapelig litteratur relatert til oppgavens problemområde
- utforme en problemstilling og følge opp denne gjennom oppgaven
- begrunne valg av egnet forskningsmetode, og dokumentere innsamling og analyse av data, og evaluere egen metodetilnærming
- drøfte resultater for å besvare/belyse problemstillingen.
- konkludere og vise varsomhet i konklusjonene som trekkes.
Generell kompetanse
Studenten kan
- utforske teoretiske og kliniske problemstillinger på en systematisk og reflektert måte
- planlegge, gjennomføre og dokumentere et prosjekt i tråd med retningslinjer for forskningsetikk og personvern
- dokumentere skriftlig fagformidling etter vitenskapelige kriterier
Teaching and learning methods
Arbeidsformer omfatter ressursforelesninger, veiledning i gruppe og selvstudier. Enkelte forelesninger foregår i 5. semester. 6. semester starter med forelesninger og seminar som skal understøtte studentenes arbeid med tema, problemstilling og utforming av prosjektskisse. Oppgaven gjøres av to studenter sammen. Studentene får tildelt veileder etter å ha levert prosjektskisse for oppgaven.
Course requirements
Dette emnet baseres på og er en videreføring av de andre emnene i programplanen. Samarbeid i praksis inkludert ledelse, organisering og kommunikasjonsferdigheter om og rundt temaer i livets sluttfase og i samarbeid med mennesker i sorg og krise. Hensikten med emnet er todelt;
1) å gi kompetanse i å lede og organisere en helsetjeneste for barn og familier med palliative behov i tverrfaglige sammensatte team, og samspill - samarbeid med barn og deres familier.
2) teori og praktiske øvelser ved sorg, ved livets slutt og i samtaler med barn, søsken og foreldre om situasjoner og temaer som både kan være vanskelig å formidle og som omhandler sorg og krise.
Assessment
Opptak til studiet.
Permitted exam materials and equipment
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- kan vurdere faktorer som fremmer organisering og ledelse innenfor gitte retningslinjer og lovverk
- har kunnskap om forutsetninger for god samhandling, ledelse som fremmer god samhandling samt beslutningstaking
- kan gjøre rede for profesjoners spisskompetanser og hva de ulike profesjoners kompetanseområder særlig kan bidra med i et tverrfaglig sammensatt team
- har kunnskap om teorier knyttet til sorg og krise som fenomen
- har kunnskap om kommunikasjon i tverrfaglige relasjoner og med mennesker i ulike aldre som er i sorg og krise
Ferdigheter:
Studenten
- kan bidra i tverrfaglige team på en måte som synliggjør profesjonens bidrag og egen rolle og kompetanse til bedre helhetlige løsninger for pasienten, søsken og familien
- har relasjonskompetanser og ferdigheter i å kommunisere med mennesker i sorg og krise
- kan på selvstendig grunnlag planlegge og gjennomføre samtaler med barn og familier med utgangspunkt i ulike problemstillinger
- kan evaluere gjennomførte samtaler sammen med andre faggrupper og derigjennom utvikle en forståelse for hva tverrfaglighet gir som merverdi
- kan anvende ulike intervensjonsmetoder med grunnlag i forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap, brukerkunnskap og brukermedvirkning for å kunne støtte mennesker i sorg og krise, både barn, ungdom og voksne
- kan anvende kunnskap om interaksjon mellom mennesker utenfor-, og innenfor helsetjenesten og kan vurdere digitale plattformer
Generell kompetanse:
Studenten
- kan kommunisere faglige problemstillinger relatert til sorg og krise med kollegaer og til allmennheten
- kan formidle faglige velbegrunnede argumenter i det tverrfaglige teamet og formidle dette til helsetjenesten og allmennheten for øvrig
- kan arbeide kunnskapsbasert for å tilrettelegge for gode tilbud i dette komplekse feltet som palliasjon er
- kan samarbeide med personer fra egen og andre faggrupper både nasjonalt internasjonalt i den hensikt å videreutvikle fagfeltet
Grading scale
Samlinger og nettbasert undervisning. Undervisningen vil foregå på norsk/skandinavisk eller engelsk ved enkelte forelesninger.
Examiners
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:
- Prosjektskisse og problemstilling (350 ord).