EPN-V2

MENDI3900 Bachelor Assignment Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Study programme
Physiotherapy Mensendieck Programme
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Programme description
Course history

Introduction

Bacheloroppgaven i fysioterapi er en anledning til å fordype seg i et selvvalgt tema og problemstillinger relatert til fysioterapifaglig praksis og teorigrunnlag. Innhenting av data skal skje gjennom bruk av hensiktsmessige forskningsmetode(r) og analyseres og dokumenteres i tråd med vitenskapelige arbeidsmetoder og forskningsetikk. Arbeidet med oppgaven kan være knyttet til pågående forsknings- og utviklingsprosjekter ved høyskolen eller eksterne miljøer.

Required preliminary courses

Studenten må ha bestått alle eksamener i 2. studieår.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i ferdigheter og generell kompetanse:

Ferdigheter

Studenten kan

  • skriftlig dokumentere kunnskap om et selvvalgt fysioterapifaglig tema med relevans på individ- og samfunnsnivå
  • innhente, vurdere og anvende teori og vitenskapelig litteratur relatert til oppgavens problemområde
  • utforme en problemstilling og følge opp denne gjennom oppgaven
  • begrunne valg av egnet forskningsmetode, og dokumentere innsamling og analyse av data, og evaluere egen metodetilnærming
  • drøfte resultater for å besvare/belyse problemstillingen.
  • konkludere og vise varsomhet i konklusjonene som trekkes.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • utforske teoretiske og kliniske problemstillinger på en systematisk og reflektert måte
  • planlegge, gjennomføre og dokumentere et prosjekt i tråd med retningslinjer for forskningsetikk og personvern
  • dokumentere skriftlig fagformidling etter vitenskapelige kriterier

Teaching and learning methods

Arbeidsformer omfatter ressursforelesninger, veiledning i gruppe og selvstudier. Enkelte forelesninger foregår i 5. semester. 6. semester starter med forelesninger og seminar som skal understøtte studentenes arbeid med tema, problemstilling og utforming av prosjektskisse. Oppgaven gjøres av to studenter sammen. Studentene får tildelt veileder etter å ha levert prosjektskisse for oppgaven.

Course requirements

Dette emnet baseres på og er en videreføring av de andre emnene i programplanen. Samarbeid i praksis inkludert ledelse, organisering og kommunikasjonsferdigheter om og rundt temaer i livets sluttfase og i samarbeid med mennesker i sorg og krise. Hensikten med emnet er todelt;

1) å gi kompetanse i å lede og organisere en helsetjeneste for barn og familier med palliative behov i tverrfaglige sammensatte team, og samspill - samarbeid med barn og deres familier.

2) teori og praktiske øvelser ved sorg, ved livets slutt og i samtaler med barn, søsken og foreldre om situasjoner og temaer som både kan være vanskelig å formidle og som omhandler sorg og krise.

Assessment

Opptak til studiet.

Permitted exam materials and equipment

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • kan vurdere faktorer som fremmer organisering og ledelse innenfor gitte retningslinjer og lovverk
  • har kunnskap om forutsetninger for god samhandling, ledelse som fremmer god samhandling samt beslutningstaking
  • kan gjøre rede for profesjoners spisskompetanser og hva de ulike profesjoners kompetanseområder særlig kan bidra med i et tverrfaglig sammensatt team
  • har kunnskap om teorier knyttet til sorg og krise som fenomen
  • har kunnskap om kommunikasjon i tverrfaglige relasjoner og med mennesker i ulike aldre som er i sorg og krise

Ferdigheter:

Studenten

  • kan bidra i tverrfaglige team på en måte som synliggjør profesjonens bidrag og egen rolle og kompetanse til bedre helhetlige løsninger for pasienten, søsken og familien
  • har relasjonskompetanser og ferdigheter i å kommunisere med mennesker i sorg og krise
  • kan på selvstendig grunnlag planlegge og gjennomføre samtaler med barn og familier med utgangspunkt i ulike problemstillinger
  • kan evaluere gjennomførte samtaler sammen med andre faggrupper og derigjennom utvikle en forståelse for hva tverrfaglighet gir som merverdi
  • kan anvende ulike intervensjonsmetoder med grunnlag i forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap, brukerkunnskap og brukermedvirkning for å kunne støtte mennesker i sorg og krise, både barn, ungdom og voksne
  • kan anvende kunnskap om interaksjon mellom mennesker utenfor-, og innenfor helsetjenesten og kan vurdere digitale plattformer

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan kommunisere faglige problemstillinger relatert til sorg og krise med kollegaer og til allmennheten
  • kan formidle faglige velbegrunnede argumenter i det tverrfaglige teamet og formidle dette til helsetjenesten og allmennheten for øvrig
  • kan arbeide kunnskapsbasert for å tilrettelegge for gode tilbud i dette komplekse feltet som palliasjon er
  • kan samarbeide med personer fra egen og andre faggrupper både nasjonalt internasjonalt i den hensikt å videreutvikle fagfeltet

Grading scale

Samlinger og nettbasert undervisning. Undervisningen vil foregå på norsk/skandinavisk eller engelsk ved enkelte forelesninger.

Examiners

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:

  • Prosjektskisse og problemstilling (350 ord).