EPN

MENDI2300 Rehabilitation and Habilitation Course description

Course name in Norwegian
Rehabilitering og habilitering
Study programme
Bachelorstudium i fysioterapi - studieretning mensendieck
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Schedule
Course history

Introduction

Rehabilitering sees som en planlagt prosess hvor fysioterapeuten er bidragsyter blant mange aktører for å bistå brukerens egen innsats for å oppnå best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltagelse sosialt og i samfunnet. Rehabilitering belyses gjennom ulike perspektiv.

Fokus er rettet 6 fagområder: rehabilitering og habilitering (2 stp.), fysioterapeutisk tilnærming innen psykisk helsearbeid (3 stp.), fysioterapeutisk tilnærming til personer med nevrologiske lidelser (3 stp.), fysioterapeutisk tilnærming til barn med funksjonsutfordringer (4 stp.), fysioterapeutisk tilnærming til personer med respirasjonslidelser (2 stp.) og fysioterapeutisk tilnærming til personer med hjertelidelser (1 stp.).

Fokus er også på faglige og etiske dilemmaer som kan skape konflikt i individuelt rehabiliteringsarbeid. Emnet omfatter rammebetingelsene som styrer behandlende, rehabiliterende- og habiliterende virksomhet: lover, forskrifter, politiske føringer og andre bestemmelser.

Required preliminary courses

Studenten må ha bestått 1. studieår.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for lovverk og føringer som regulerer rehabiliterings- og habiliteringsfeltet
  • redegjøre for rehabilitering og habilitering som begreper og kunnskapsområder
  • redegjøre for hvordan fysioterapeuten kan tilrettelegge for brukermedvirkning og samarbeid i individuelle rehabiliterings- og habiliteringsprosesser i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • redegjøre for fysioterapeutiske tilnærminger i psykisk helsearbeid
  • redegjøre for bevegelsesutvikling hos barn, fysioterapeutisk undersøkelse av barn og fysioterapeutiske tiltak for å fremme barns motoriske læring og funksjon
  • redegjøre for fysioterapeutiske undersøkelser og kartlegging av personer med nevrologiske lidelser samt behandling og tiltak
  • beskrive fysioterapeutiske undersøkelser og kartlegging av personer med nedsatt lungefunksjon  og forslag til tiltak
  • redegjøre for fysioterapeutens bidrag innen rehabilitering av personer med hjertelidelser

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende ICF som modell for funksjonsvurdering og tiltak innen rehabilitering
  • dokumentere gjennomføringen av en standardisert undersøkelse av barn (0-18 mnd.) og vurdere resultatene
  • beskrive og vurdere standardiserte fysioterapeutiske undersøkelser av personer med nevrologiske lidelser og eldre personer med falltendens
  • beskrive utvalgte standardiserte undersøkelser av personer med nedsatt lunge- og hjertefunksjon
  • reflektere over utfordringer og muligheter i bevegelsesgrupper for ulike pasient-/brukergrupper

Generell kompetanse

Studenten kan

  • identifisere og reflektere over faglige og etiske dilemmaer knyttet til kompleksiteten i individuelt rehabiliteringsarbeid
  • diskutere utfordringer i tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid innen rehabilitering og habilitering

Teaching and learning methods

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ferdighetstrening, seminarer, gruppearbeid og selvstudier. Dessuten skal studentene gjennomføre en observasjon i rehabiliteringsfeltet. Studentene får skriftlige oppgaver som kan samles i en mappe som studenten kan med seg som hjelpemiddel til eksamen, jf. eksamen nedenfor. Noen oppgaver bør gjøres individuelt, mens andre bør gjøres i gruppe.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.

Obligatorisk tilstedeværelse:

Det kreves:

  • minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 30 min

Permitted exam materials and equipment

Mappe med skriftlige oppgaver, jf. informasjonsskriv om eksamen.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Alle studentene vurderes av to sensorer. 15 % av studentene vurderes av en ekstern og en intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer.