Programplaner og emneplaner - Student
MENDI2300 Rehabilitation and Habilitation Course description
- Course name in Norwegian
- Rehabilitering og habilitering
- Study programme
-
Physiotherapy Mensendieck Programme
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Norwegian Language for Foreign Students, Beginner Level (7,5 ECTS)
Approved by the Academic Affairs Committee at Faculty of Education and International Studies, December 12, 2019.
Course plan valid from fall semester 2020.
Programme Code: NOBEG.
Course Code: NOBE6000.
Required preliminary courses
Studenten må ha bestått 1. studieår.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- redegjøre for lovverk og føringer som regulerer rehabiliterings- og habiliteringsfeltet
- redegjøre for rehabilitering og habilitering som begreper og kunnskapsområder
- redegjøre for hvordan fysioterapeuten kan tilrettelegge for brukermedvirkning og samarbeid i individuelle rehabiliterings- og habiliteringsprosesser i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- redegjøre for fysioterapeutiske tilnærminger i psykisk helsearbeid
- redegjøre for bevegelsesutvikling hos barn, fysioterapeutisk undersøkelse av barn og fysioterapeutiske tiltak for å fremme barns motoriske læring og funksjon
- redegjøre for fysioterapeutiske undersøkelser og kartlegging av personer med nevrologiske lidelser samt behandling og tiltak
- beskrive fysioterapeutiske undersøkelser og kartlegging av personer med nedsatt lungefunksjon og forslag til tiltak
- redegjøre for fysioterapeutens bidrag innen rehabilitering av personer med hjertelidelser
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende ICF som modell for funksjonsvurdering og tiltak innen rehabilitering
- dokumentere gjennomføringen av en standardisert undersøkelse av barn (0-18 mnd.) og vurdere resultatene
- beskrive og vurdere standardiserte fysioterapeutiske undersøkelser av personer med nevrologiske lidelser og eldre personer med falltendens
- beskrive utvalgte standardiserte undersøkelser av personer med nedsatt lunge- og hjertefunksjon
- reflektere over utfordringer og muligheter i bevegelsesgrupper for ulike pasient-/brukergrupper
Generell kompetanse
Studenten kan
- identifisere og reflektere over faglige og etiske dilemmaer knyttet til kompleksiteten i individuelt rehabiliteringsarbeid
- diskutere utfordringer i tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid innen rehabilitering og habilitering
Teaching and learning methods
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ferdighetstrening, seminarer, gruppearbeid og selvstudier. Dessuten skal studentene gjennomføre en observasjon i rehabiliteringsfeltet. Studentene får skriftlige oppgaver som kan samles i en mappe som studenten kan med seg som hjelpemiddel til eksamen, jf. eksamen nedenfor. Noen oppgaver bør gjøres individuelt, mens andre bør gjøres i gruppe.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.
Obligatorisk tilstedeværelse:
Det kreves:
- minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening
Assessment
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 30 min
Permitted exam materials and equipment
Mappe med skriftlige oppgaver, jf. informasjonsskriv om eksamen.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Alle studentene vurderes av to sensorer. 15 % av studentene vurderes av en ekstern og en intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer.