EPN-V2

MENDI2000 Dunctional Assessment of and Intervention in Muscular and Skeletal Disorders Course description

Course name in Norwegian
Forebygging og behandling ved muskel- og skjelettskader, -sykdommer og -plager
Study programme
Physiotherapy Mensendieck Programme
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Emnet omhandler kartleggings-, behandlings- og forebyggingstiltak for pasienter med muskel- og skjelettskader,sykdommer og plager (MUSSP). Smertetilstander, degenerative sykdommer og skader i bevegelsesapparatet blir vektlagt. Verdens helseorganisasjons (WHOs) internasjonale klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) vil bli benyttet som rammeverk. Undervisningen knyttet til smerte og smertetilstander baserer seg på anbefalingene fra International Association for the Study of Pain (IASP).

Required preliminary courses

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Studentene skal presentere tema og problemstilling for semesteroppgaven (jfr. Vurdering/eksamen), og opponere på én medstudents presentasjon. Den muntlige presentasjonen på maksimalt 10 minutter tar utgangspunkt i et skriftlig notat på 1-3 sider. Den muntlige opposisjonen baserer seg på medstudentens notat og presentasjon.

Formålet med arbeidskravet er å oppøve ferdigheter i å anvende kunnskap for å analysere utfordringer i offentlig sektor, og i å kommunisere faglige problemstillinger.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til ny, eller alternativ, levering innen angitt frist.

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten

  • kan redegjøre for hvordan ICF kan anvendes i kartleggings- og behandlingstiltak for pasienter med MUSSP
  • kjenner til hvordan smerte kan forstås som ubehagelig nociseptiv og emosjonell opplevelse
  • kan redegjøre for hvordan sensitiseringsmekanisme og emosjonelle opplevelser av smerte kan påvirke valg av behandlingstiltak
  • kjenner til forekomst av risikofaktorer for og årsaksmekanismer til MUSSP
  • har kunnskap om funksjonskartlegging på et kroppslig, personlig og sosialt nivå for pasienter med MUSSP og kan identifisere relevante miljøfaktorer
  • kan redegjøre for behandlingstiltak for pasienter med MUSSP
  • kjenner til hvordan standardiserte målemetoder kan anvendes i kartleggings- og behandlingstiltak for pasienter med MUSSP
  • har kunnskap om hvordan behandling kan tilrettelegges for å fremme pasientmedvirkning
  • har kunnskap om forebygging av MUSSP

Ferdigheter*

Studenten

  • kan gjennomføre en selvstendig undersøkelse av pasienten som ivaretar de mest sentrale problemstillingene
  • kan føre og oppdatere en pasientjournal i henhold til gjeldende retningslinjer
  • kan gjennomføre behandlinger av en pasient med utgangspunkt i resultatene fra undersøkelsen og erfaringer underveis i behandlingsforløpet
  • viser empati og fremmer pasientmedvirkning i behandlingen
  • kan presentere og drøfte innholdet av egen pasientundersøkelse og behandlingsopplegg for en gruppe medstudenter, samt gi konstruktive innspill til medstudenters presentasjoner
  • kan tilpasse seg gjeldende rutiner og regler for praksisavdelingen ved Universitetet

*Alle læringsutbyttene testes ut i praksisperioden og følgelig ikke i eksamen

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over egen kommunikasjon og atferd i møte med pasienter, medstudenter og veileder

Teaching and learning methods

Emnets starter med en teoretisk del som ligger parallelt med praktisk trening på ferdigheter som er sentrale for kartlegging og behandling av pasienter med MUSSP. Deretter følger en 6 ukers praksisperiode ved instituttets praksisavdeling der studenten har ansvaret for egen pasient.

Course requirements

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Assessment

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Alle studentene vurderes av to sensorer. 15 % av studentene vurderes av en ekstern og en intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer.