EPN-V2

Master's Degree Programme in Energy and Environment in Buildings Programme description

Programme name, Norwegian
Masterstudium i energi og miljø i bygg
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
120 ECTS credits
Duration
4 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history
  • Introduction

    Energieffektivisering av bygninger er et av de mest kostnadseffektive tiltak for å begrense menneskeskapt klimaendring. Passivhus-nivå har blitt standard, og det bygges flere nær-nullenergi- og pluss-hus ettersom løsninger for lokal energiforsyning (bl.a. solenergi) blir mer lønnsomme. Samtidig skjer en rivende utvikling innen digital teknologi (bl.a. simuleringsverktøy og byggautomasjon), nye byggematerialer, og nye løsninger for tekniske installasjoner, som åpner for nye muligheter. Parallelt med dette lærer vi mer fra forskning innen betydningen av inneklima for helse. Alle disse forhold gjør at byggenæringen er i rask endring, og at det stilles stadig høyere krav til de som utformer og forvalter det bygde miljø.

    For å møte dagens og fremtidens utfordringer, gir masterstudiet i Energi og miljø i bygg dyptgående ingeniørfaglig kompetanse innen klimatisering (behovsstyrt varme, kjøling, ventilasjon, belysning, m.m.), energiforvaltning, og menneskelige behov (innemiljø, sanitærforhold), kombinert med kunnskap innen et bredt spektrum av temaer inkludert bygningsfysikk, numerikk, økonomi, miljøvurdering av bærekraftige løsninger, og klimatilpasning.

    Masterstudiet energi og miljø i bygg kan tas som et heltidsstudium over to år eller et deltidsstudium over fire år, evt. tre år. Det søkes enten til heltids- eller deltidsstudiet. Studiet er på 120 studiepoeng og gir en fordypning og videreføring i forhold til relevante bachelorstudier.

    Masterstudiet er tilrettelagt internasjonalisering i og med at deler kan gjennomføres internasjonalt ved samarbeid med utenlandsk utdanningssted.

    Studiet bidrar til å løse næringens kompetansebehov og dette gjenspeiles i undervisningen. Næringslivssamarbeid vektlegges ved planlegging, gjennomføring og evaluering av studieaktiviteter.

  • Target group

    Studiet retter seg mot søkere med minimum 3-årig utdanning/bachelorgrad fra universitet eller høgskole med relevant emnekrets for dette studiet. Masterstudiet egner seg spesielt godt for ingeniører med bakgrunn fra fagområder innen energi og miljø, bygg, maskin og elektro med ønske om spesialisering innen energi- og miljøproblematikk i bygg. Det vil være en fordel med basiskunnskaper i termodynamikk, strømningsteknikk og anvendt matematikk.

    Studiet kvalifiserer for

    • stillinger som krever kunnskap om hvordan byggets energibruk kan optimaliseres ved reguleringsteknikk og automasjon i bygg
    • stillinger som krever kunnskap innen bygningsfysikk og bygningsdesign for å kunne gjøre helhetlige analyser og vurderinger for optimal energiomsetning
    • stillinger innen forskning, utviklingsarbeid og analyser innen energi og miljø i bygg
    • studiet kan bidra til kvalifikasjon som RIV (Rådgivende ingeniør varme-, ventilasjons- og sanitærteknikk)
    • opptak til doktorgradsstudier innen byggrelaterte fagområder

    Masterstudiet er også relevant videreutdanning for yrkesaktive ingeniører ansatt hos f.eks. RI, entreprenør, bygg- eller energiforvaltere samt leverandører innen tekniske installasjoner (varme, kjøling, ventilasjon og sanitærteknikk) og som har behov for økt kunnskap.

    Deltidsstudiet følger samme emner og samme undervisning som heltids-studiet, og foregår derfor på dagtid, men er opprettet med tanke på de som er i arbeid og som ønsker å utvide sine faglige kvalifikasjoner.

  • Admission requirements

    To apply for this programme you need:

    • a bachelor’s degree in engineering, including:
      • 25 ECTS in mathematics
      • 5 ECTS in statistics
      • 7.5 ECTS in physics
      • 20 credits within the engineering fields thermodynamics, fluid dynamics, heat transport, heating and cooling technology, HVAC, energy technology, automation, construction technology, building physics or indoor climate
    • an average grade of at least C (according to the ECTS grading scale) on your bachelor's degree

    Applicants are ranked by the average grade of the bachelor's degree

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført masterstudium i energi og miljø i bygg beskrives kandidatens kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

    Kunnskap

    Kandidaten har:

    • inngående kunnskap om relevante standarder, lover og regler for energi og miljø i bygninger
    • avansert ingeniørvitenskapelig kunnskap om optimal utforming, og drift samt optimalt vedlikehold av tekniske installasjoner i bygninger med hensyn til energiventilasjon, belysning og sanitærteknikk
    • inngående kunnskap om teorier og analysemetoder, spesielt numeriske simuleringer av energibruk og inneklima i bygninger, og LCA
    • avansert kunnskap om sammenhengen mellom helse, mikrobiologi, hygiene og byggets termiske og atmosfæriske miljø

    Ferdigheter

    Kandidaten kan:

    • prosjektere og analysere helhetlige optimale løsninger for energisystemer, installasjoner og innemiljø i bygninger, der krav til energibruk, inneklima, komfort og estetikk må balanseres
    • registrere, integrere, sammenfatte og kritisk evaluere ulike informasjonskilder (inkl. forskningslitteratur) knyttet til energi & miljø i bygg, og anvende disse til å formulere faglige resonnementer som støtter og dokumenterer valg av løsninger.
    • anvende og vurdere eksisterende vitenskapelige teorier og metoder i løsning av faglige og fremtidsrettede problemstillinger med støtte fra relevante digitale verktøy (f.eks. energi/- og inneklimasimuleringer).
    • systematisk løse sammensatte problemer innen fagområdene energibruk og innemiljø i bygg, gjennom problemanalyser, formulering av delproblemer, og velfundert valg av metode.
    • gjennomføre et selvstendig avgrenset forsknings- og utviklingsprosjekt under veiledning i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.

    Generell kompetanse

    Kandidaten:

    • behersker fagområdets terminologi, skriftlig og muntlig
    • utøver profesjonalitet og viser etisk framferd i utførelse av arbeid, og er bevisst hvordan arbeidet bidrar positivt til bærekraftig samfunns-utvikling
    • behersker både selvstendig arbeid og kan samarbeid i tverrfaglige grupper, på en måte som bidrar til effektiv ressursutnyttelse i byggprosjekter
    • kan bidra i kreativ problemløsning og innovasjonsprosesser gjennom anvendelse av sin faglig innsikt, tverrfaglighet og beherskede analysemetoder
  • Content and structure

    Fagområde

    Studiet imøtekommer krav om økt forståelse og kunnskap om inneklima, energioptimalisering og energiteknologi i bygg.

    Studiet vektlegger kunnskaper om friske bygg og godt inneklima. Dette inkluderer kunnskap om ventilasjon, klimatisering og sanitasjon, varme- og fukttransport. Masterstudiet energi og miljø i bygg tar sikte på å utdanne kandidater med kompetanse til å kunne lede fremtidige utviklingsarbeid, utføre analyser samt å kunne delta i forskningsarbeid innen fagfeltet. Studentene vil også lære hva som tilfredsstiller krav til godt innemiljø med hensyn til funksjonalitet og estetikk, og få kunnskap innen bygningsfysikk og bygningsdesign.

    Studiet vil fremme avanserte kunnskaper, praktisk kompetanse og evnen til kritisk analyse innen fagets kjerneområder. Undervisningen tar sikte på å forberede studentene for forskning og utvikling innen energi og miljø ved at det legges vekt på naturfaglige metoder (matematisk og statistisk metoder), planlegging og gjennomføring av forsøk inkludert anvendelse av instrumenter. Videre forberedes studentene for næringslivets samarbeidsformer med teamarbeid og statusmøter, rapportskriving og for vitenskapelig publisering og kritisk analyse av litteratur innen området.

    Oppbygging

    Deltidsstudenter har de samme emner og følger den samme undervisning som heltidsstudenter. Det er totalt 120 studiepoeng fordelt på fire semester for heltidsstudenten og åtte semester for deltidsstudenten. Hele siste semester er viet masteroppgaven på 30 studiepoeng. Studenter i relevant arbeid vil kunne ta masteroppgaven som del av sin arbeidshverdag.

    De obligatoriske emnene i heltidsstudiets innledende fase er MAEN4100 Termodynamikk, varme- og massetransport (10 sp), MAEN4200 Energibruk og inneklima (10 sp) og MAEN4300 Strømningsteknikk og numeriske beregninger (10 sp). Disse emnene utgjør studiets plattform, gir kompetanse om numeriske beregninger og forståelse for fysiske prosesser og bidrar til å gi en sammenheng mellom de teoretiske og tekniske fagområdene.

    Heltidsstudiets andre semester er mer profesjonsrettet med emnene MAEN4500 Varme- og kjøleteknikk (10 sp) og MAEN4600 Ventilasjonsteknikk (10 sp). Emnet MAEN4200 Energibruk og inneklima fra første semester ligger til grunn for forståelsen av disse emner som igjen legger grunnlaget for forståelsen av MAEN/MAEND5100 Sanitasjon (10 sp) i heltidsstudiets tredje semester. Sammen med emnet MAEN5200 Energidesign og bygningsfysikk (10 sp) i heltidsstudiets tredje semester, sikrer de ovennevnte emnene den fagspesifikke breddekompetansen i masterstudiet energi og miljø i bygg, som er nødvendig for studiets selvstendige arbeid. MAEN5200 Energidesign og bygningsfysikk ligger i siste semester før masteroppgaven på grunn av strenge forkunnskapskrav.

    Det siste obligatoriske emnet er MAEN5300 Forskningsmetoder og etikk (5 sp). Dette emnet vil tjene som et forprosjekt til masteroppgaven med en innføring i vitenskapelige problemstillinger og forskningsmetoder, etiske holdninger og formidling av resultater. Også dette emnet er plassert i siste semester før masteroppgaven for begge mastere.

    I deltidsmasteren er det tilstrebet å få den samme faglige oppbyggingen som for heltid. MAEND4100 Termodynamikk, varme- og massetransport (10 sp), MAEND4200 Energibruk og inneklima (10 sp) og MAEND4300 Strømningsteknikk og numeriske beregninger (10 sp) er samlet i første semester i heltidsmasteren, fordelt på første og tredje semester i deltidsmasteren.

    Emnet MAEN4400 Byggautomasjon (10 sp) ligger i heltidsstudiets andre semester, men utgjør ikke et grunnlag for påfølgende emner i samme grad som de forannevnte, og MAEND4400 Byggautomasjon (10 sp) er derfor plassert i deltidsstudiets sjette semester. MAEND5200 Energidesign og bygningsfysikk og MAEND5300 Forskningsmetoder og etikk (5 sp) er for begge mastere plassert i siste semester før masteroppgaven.

    Nedenfor er oppbygging av heltidsmaster to år. Emnene undervises en gang per studieår. Masteroppgaven ligger for alle varianter i vårsemester i studiets siste år.

    Den obligatoriske delen på totalt 85 studiepoeng gir kunnskap og ferdigheter alle studenter med mastergrad i energi og miljø i bygg bør ha. Masteroppgaven utgjør en fordypning. Undervisningen i de obligatoriske emnene gir et teoretisk fundament for studentenes individuelle arbeid og sikrer faglig bredde. Undervisningen gir også fordypning i emner som termodynamikk og strømningsteknikk, noe som gir studentene kunnskap og forståelse om matematiske analyser og simuleringsverktøy. Emnene gir et solid grunnlag for analyse og beregning av bygningers energibruk, design av klimatekniske anlegg og en helhetlig konsekvensanalyse av miljøet. I undervisningen inngår anvendelse og analyser av vitenskapelige artikler samt opplæring i vitenskapelige metoder, som er ingeniørfaglig relevant på masternivå og som anvendes på problemstillinger i prosjektarbeid.

    Valgemner

    Valgemner kan gi bredde eller dybde i utdanningen. Studentene skal ta ett valgfritt emne på 5 stp i 3. semester (se nedenfor.) Igangsetting av valgemner krever et tilstrekkelig antall interesserte studenter. Dersom en student vil velge valgemner fra andre studieprogram/institusjoner skal dette godkjennes av studieprogrammet. Fakultetet kan ikke garantere for at alle valgemner og kombinasjoner fra andre studier er mulig da emner kan ha samme undervisningstid og eksamensdag.

    3. semester:

    MAEN5010 Fornybar energi (5 stp)

    MABY4700 Life Cycle Assessment of Buildings (5 stp)

    Optional course Spans multiple semesters

    1st year of study

    2. semester

    2nd year of study

    3. semester

    4. semester

  • Teaching and learning methods

    Undervisning i masterstudiet foregår gjennom en veksling av forelesninger, dataøvinger, laboratoriearbeid, regneøvinger og prosjektoppgaver. Undervisningen skal være mest mulig motiverende for studentene og fremme selvstendig læring utover de timeplanlagte aktiviteter gjennom prosjektarbeid, innleveringer og andre arbeidsoppgaver under veiledning.

    Studentene vil ved studiestart bli informert om studiets mål og innhold i de ulike emnene herunder læringsutbytte, arbeidsformer, vurderingsformer og forventet studieprogresjon. Arbeid med problemstillinger og oppgaver i fellesskap med andre studenter, vil fremme samarbeid mellom studentene og understøtte læringen av nye tema.

    Oppgaveskriving, diskusjoner og presentasjoner benyttes for å gi studentene trening i å reflektere rundt og anvende faglige perspektiver på konkrete problemstillinger og å formidle resultater fra eget arbeid.

    Prosjektbasert undervisning med læringsformer knyttet til ingeniørrelevante arbeidsoppgaver og arbeidsformer er tillagt sterk vekt for å stimulere til innsats, og for å kunne følge den enkelte students faglige utvikling. Siktemålet er å gi studentene tilbakemelding på deres fremgang, og å styrke deres engasjement og faglige bidrag.

    I flere av studiets emner inviteres gjesteforelesere fra faglig relevante ledende industribedrifter og næringsliv. Kontakten med nærings- og arbeidslivet og ekskursjoner til aktuelle bedrifter gir, sammen med den ordinære undervisningen, studentene relevant og motiverende faglig tilnærming gjennom hele studiet.

    Laboratoriene tilknyttet studiet er utstyrt med avansert måleutstyr hvor studentene får mulighet til å delta i forsknings- og utviklingsarbeid. I laboratoriearbeid kan studentene være direkte tilknyttet fagområdets FoU-arbeid, og de kan være assistenter ved pågående forskningsprosjekter ved avdelingen. Denne nærheten til avdelingens FoU vil gi studentene innsikt i fagområdenes utvikling, vitenskapsteoretiske refleksjoner og kunnskap om og anvendelse av ulike vitenskapelige metoder.

    Studiet legger vekt på forskningsbasert undervisning der mange emner har innslag av forskning ved at forskningsartikler inngår i pensum, studentene deltar i forskningsrelaterte diskusjoner og at de involveres i pågående forskningsaktiviteter. Studentene får øving i å innhente og tolke informasjon, være kritiske, ta hensyn til etiske og miljømessige konsekvenser, skrive rapporter basert på forskningsmessige prinsipper og gi faglige presentasjoner.

    Prosjektarbeid og masteroppgave

    De fleste emner har prosjektarbeid som del av eksamen. Studentene skal gjennom prosjektarbeidet opparbeide evnen til selv å kunne formulere og analysere problemstillinger ved bruk av vitenskapelige metoder. Prosjekter gjennomføres normalt i grupper på 2-3 studenter dermed vil studentene også utvikle sin evne til å arbeide i grupper. Prosjektarbeider skal munne ut i rapporter. Disse skrives etter mal for vitenskapelige artikler eller rapporter. Der det er naturlig vil prosjektrapportene skrives som besvarelser av hypoteser, med skille mellom data, resultater og diskusjon/konklusjon. I de fleste emner vil prosjektene også bli presentert muntlig av gruppen for foreleser og medstudenter.

    Masteroppgaven skal være et individuelt, selvstendig og veiledet forsknings- eller utviklingsarbeid innenfor et sentralt fagområde i studiet, og være en fordypning i et av mastergradens kjerneområder. Hver student vil få tildelt en intern veileder som skal sikre at prosjektet er i samsvar med forskningsetiske rammer og bidra til utforming av problemstillinger og kvalitet i datainnsamling og dataanalyse. Gjennom veileder kan studentene bli knyttet til grupper satt sammen etter faglige kriterier og delta i seminarer, kollokvier og veiledningsgrupper. Masteroppgaven kan være knyttet til relevante FoU-prosjekter ved OsloMet eller utviklet i samarbeid med ulike fag- og forskningsmiljøer, inkludert bedrifter, som universitetet har samarbeid med.

    Masteroppgaven skal besvares med en skriftlig rapport og muntlig presentasjon i plenum. Rapporten skal ha samme format som en vitenskapelig rapport basert på forskningsmessige prinsipper og metoder.

    Prototyper og/eller andre produkter som er utviklet kan inngå som en del av besvarelsen.

  • Internationalisation

    The Master's Degree Program in Transport and Urban Planning (TUP) is a full-time course of study over two years with 120 ECTS that is given in English. The program represents a continuation and specialization in relation to the bachelor's degree program in Civil Engineering, under the technical planning course option. This program offers a practical and profession-oriented specialization, extending a bachelor’s in civil engineering in the study field of integrated urban and transport planning, geographical planning, technology or landscape architecture.

    In line with expectations from the industry, the program is planned to be cross disciplinary from the start, with a unique focus also on IT, digital tools and skills commonly used and highly needed in the industry, especially tools and skills related to urban and transport analytics and planning, geographical information systems (GIS) and data science.

    Society and authorities place increasing demands on environmentally friendly, innovative and sustainable design of mobility and urban solutions. Climate change in the form of increased temperatures, more precipitation and extreme weather exposes constructions, infrastructure and networks to greater and less predictable stressors. Industry and researchers highlight the need of candidates with expertise at master's degree level (engineers) in the fields of smart mobility and urban analytics who have knowledge in environmental issues relating to this field as well as updated skills on new technology.

    This study program offers a combination of expert and interdisciplinary knowledge where the students will achieve a high level of proficiency in sustainable urban development as well as achieving strong digital skills and knowledge. Interdisciplinary studies involve the combination of two or more academic disciplines into one activity. The interdisciplinary nature of this program has two major aspects according to the academic professionals developing this program at the faculty. The first related to the knowledge developed in urban planning and design, urban transport and mobility, as well as ethics and sustainability in this field. The second being digital competence, new technologies and tools, like simulation tools AIMSUN or SUMO, or data analysis software Python, R or Weka, or geographical information systems such as ArcGIS or QGIS.

    In-depth areas in this master program will be:

    Space Syntax (20 ECTS) which will provide in-depth knowledge of how complex architectural and urban systems work, and how spaces can be planned, designed and manufactured to create a better society bringing together the fields of architecture and urbanism. Space Syntax is a theoretical and analytical framework, as well as a modeling tool to design and analyze the human-built environment. Students will investigate spatial morphology and its social implications by a practical, hands-on program of lectures, workshops and a project.

    Urban Mobility (20 ECTS) which will provide in-depth knowledge in land use and transportation planning for smart and sustainable cities that meet the needs of all residents. Students will learn how to experiment and test hypotheses and think strategically about multi-modal transport systems, the movement of people and goods, and intelligent transport systems in urban areas. Students will grow their expertise joining a session of lectures, workshops and through work on projects.

    The goal with this program is to educate and train candidates who are qualified to address the challenges of both professional life and scholarly enquiry within their specialization as well as being a productive member of interdisciplinary teams.

    Graduates from this program will:

    understand the role of their specialization in organizations and society

    possess deep technical skills from their own specialization that can be applied in a variety of real-life scenarios

    understand how their specialization is part of a wider fabric of skills necessary to solve tomorrow's challenges

    have a professional and ethical attitude towards their role in the workplace

    display creative thinking in real-life situations, leaning both on theoretical knowledge and on pragmatism

    plan and execute their work in a structured and independent manner, be it as professionals or as researchers in their field

    have expertise that is in high demand in both the private and public sector. The most relevant employers are advisory engineering firms, municipalities or other public agencies, private companies within transport and urban planning industry and research institutes

    qualify students for further studies at the doctoral degree level.

    More specifically, the graduates will:

    Be able to identify needs in the smart society. This particularly means that the students are trained to plan for mobilities and accessibility to/from services, jobs and amenities that are more fluent in times when tele-commuting and online consumption has increased.

    Be aware of and sensitive to, and responsive when planning and suggesting policy measures to handle vulnerabilities. Pandemics, 100-year-storms, and similar have proven to be more than fiction. Planning for a resilient society includes planning for alternative transport solutions, and prioritization of lines, roads, and services in case of emergency.

    Be able to integrate sustainability in plans, execution, evaluation and circularity of societal development.

    Be equipped with tools and methods for planning and implementing integrative urban landscapes. With specific focus on planning for equal opportunities in urban areas where new technologies for participation in and communication with citizens may be used to different extent due to language barriers, age, trust, etc

    After completing the education, the student will be especially suitable for:

    Employments in urban, regional and transport planning departments in municipalities and public organizations

    Jobs in firms and agencies developing stakeholder strategies, meta-data description and tech-mediation between smart-city developers and users

    Consultancy firms developing strategies for smart city developments

    Creation and analysis of geo-coded data, including statistical analyses

    Research and evaluation work

    Students who complete the master's degree program will be awarded the degree of Master of Science (MSc) in Transport and Urban Planning.

  • Work requirements

    Please refer to the Regulations relating to Admission to Studies at OsloMet, https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-15-1681, which is our basis for these admission requirements.

    To apply for this programme you must have a bachelor’s degree or equivalent in one of these fields:

    • Architecture
    • Demography
    • Economic history
    • Economics
    • Engineering
    • Geography
    • Geoinformatics
    • Geology
    • Human geography
    • Informatics
    • Landscape Architecture
    • Political science
    • Psychology
    • Physical geography
    • Sociology
    • Statistics
    • Tourism science
    • Urban planning

    You also need

    More about admission to master's programmes.

    Proof of your English proficiency https://www.oslomet.no/en/study/admission/english-proficiencyrequirements-masters

    It is recommended to have programming skills.

    Applicant groups and ranking

    In line with Section 15 Quotas, paragraph 3 of the Regulations concerning Admission to Higher Education regarding master’s degree programs taught in English, this master program will reserve a minimum of 30% of the places to Norwegian applicants. https://student.oslomet.no/en/regulations-admission-studies-oslomet

  • Assessment

    Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

    Muntlig og praktiske eksamener skal ha to sensorer da disse eksamensformene ikke kan påklages. Formelle feil kan likevel påklages.

    Vurderingsuttrykk ved eksamen skal være bestått/ikke bestått (B/IB) eller en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

    Ekstern sensur

    Eksamener som kun sensureres internt, skal jevnlig trekkes ut til ekstern sensurering.

    Viser til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet, se her: https://student.oslomet.no/retningslinjer-sensorer

    Studieprogresjon

    Studiets obligatoriske del er lagt til de tre første semestrene for å sikre at de støtter en trinnvis utvikling mot det avsluttende og selvstendige arbeidet med masteroppgaven. Undervisning og arbeidskrav knyttet til de obligatoriske emnene er utarbeidet slik at de danner et teoretisk fundament for studentenes masteroppgaver. De obligatoriske arbeidskravene, oppgavene og prosjektene bidrar videre til å utvikle studentenes evne til å arbeide systematisk og selvstendig. Der det er forkunnskapskrav ut over opptakskravet for å begynne på enkelte emner, er dette beskrevet under den enkelte emneplan.

    Vurderingsformer

    Masterstudiet er profesjonsrettet, hvilket innebærer at studentene i betydelig grad blir vurdert ut fra deres evne til å løse et problem, samt deres presentasjoner av løsninger etter tekniske, vitenskapelige og etiske krav. Det er kompetansen til å drive et prosjekt, samt muntlig og skriftlig fremstillingsevne i kombinasjon med teoretisk kunnskap som skal vurderes. De fleste emner har derfor en vurderingsform hvor 70 % av karakteren baseres på en individuell skriftlig eksamen og 30 % på et prosjektarbeid. I emner der vurderingen er basert på både prosjektoppgave(r) og skriftlig eksamen, må både prosjektoppgaven(e) og den skriftlige eksamen være bestått for å oppnå bestått karakter i emnet.

    Foruten denne vurderingsformen, benyttes individuell skriftlig eksamen og mappevurdering ved studiet. Detaljer om vurderingsformene knyttet til de enkelte emnene fremgår av emneplanene. Det vil normalt bli benyttet interne sensorer til vurdering av studentenes besvarelser i de ulike emnene i de 3 første semester.

    For masteroppgaven vil studentene i tillegg til å levere en skriftlig rapport, gi en muntlig presentasjon av prosjektet. Etter presentasjonen stilles kandidaten spørsmål i forhold til oppgaven. Sensorene, hvorav minst en ekstern, fastsetter karakteren på masteroppgaven etter den muntlige presentasjonen og utspørringen. Veileder er ikke endel av fastsettelsen av karakter på masteroppgaven.

    Retningslinjer for masteroppgaver ved fakultetet finner du her: Retningslinjer for masteroppgaver ved Fakultet for teknologi, kunst og design - Student - minside (oslomet.no)

    Ny/utsatt eksamen

    Oppmelding til ny/utsatt eksamen gjøres av studenten selv. Nye/utsatte eksamener arrangeres normalt samlet, tidlig i påfølgende semester. Ny eksamen - for studenter som har levert eksamen og ikke fått bestått. Utsatt eksamen - for studenter som ikke fikk avlagt ordinær eksamen. Vilkårene for å gå opp til ny/utsatt eksamen gis i Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

    Vitnemål

    På vitnemålet for masterstudium - Energi og miljø i bygg føres avsluttende vurdering for hvert emne. Tittel på masteroppgaven framkommer også på vitnemålet.

    Retningslinjer for eksamen ved TKD finnes her: https://student.oslomet.no/eksamen-tkd

  • Other information

    The work and teaching methods in the program includes group work, cross disciplinary projects, lectures, exercise sessions including digital labs, presentations, field work and discussions. The students will be involved in peer feedback which will be part of the learning process. The scheduled study activities shall be motivating and inspiring for the students and induce nonorganized academic work. The work methods are intended to stimulate cooperation, individual activity, reflection and fresh thinking. Contact with business and industry through external lecturers and projects in addition to ordinary tuition is intended to give the students a relevant and motivational approach throughout the study program.

    To work as an expert researcher in urban or mobility design and planning requires a high level of expertise in the use of advanced computer programs and simulation tools (ICT tools) for problem-solving. Computer exercises and tasks that require the use of advanced ICT tools are therefore one of the main work methods used in the study program.

    Research and teaching are also integrated throughout the study program. The teaching is to be constantly updated to encompass new knowledge, and research articles are part of the syllabus. Furthermore, the students will participate in research-related discussions and be included in ongoing research and development through projects that are part of the study program.

    Project-based learning relating to urban and mobility design and planning tasks is used to give the students practice in work on complex issues. The study program will prepare the students for work methods used in the industry, through group work and project assignments in cooperation with partner companies in the industry. The projects are intended to develop the students’ ability to formulate and analyze research questions using scientific methods. Projects are normally carried out in groups, and the students will also thereby develop their ability to listen to others, exchange knowledge and discuss solutions in cooperation with others. Project work shall culminate in reports written on the basis of a template for scholarly articles/reports.

    The master's thesis shall take the form of independent, supervised research or development work in one of the key subject areas of the study program.

    The master's thesis must follow at least one scientific approach, and the result must contain elements of new knowledge or new methods. Each student or group of students will be assigned an internal supervisor who will ensure that the project complies with research ethics principles and help students to formulate the research question and ensure quality in the collection and analysis of data. The master's thesis shall be a written report based on research principles and methods.