EPN-V2

Complementary teacher education Programme description

Programme name, Norwegian
Kompletterende lærerutdanning
Valid from
2017 FALL
ECTS credits
60 ECTS credits
Duration
3 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Ingen forkunnskapskrav.

Target group

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om bærekraftig utvikling, fordeling av ressurser, sentrale globale utfordringer og ulike natursyn
  • har kunnskap om pedagogisk ledelse knyttet til arbeid med bærekraftig utvikling i barnehagen
  • har kunnskap om barns utvikling av sosial forståelse og solidaritet
  • har kunnskap om økologi, naturtyper og naturpregede omgivelser også i og omkring storbyen
  • har kunnskap om betydningen av naturopplevelser og hvordan lede arbeid med barns utforsking av natur
  • har kunnskap om materialitet, estetisk praksis og barns skapende uttrykksmåter i et bærekraftperspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan i samarbeid med barn og personalet planlegge, lede og gjennomføre pedagogisk arbeid knyttet til bærekraftig utvikling
  • kan se sammenhengen mellom lokalt arbeid i barnehagen, barns oppvekstmiljø og globale problemstillinger
  • kan lede arbeid med bærekraft gjennom utforsking og skapende prosesser
  • kan reflektere over barnehagens verdigrunnlag, samfunnsmandat og arbeidet med bærekraftig utvikling

Generell kompetanse

Studenten

  • har endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens pedagogiske arbeid med bærekraftig utvikling, og kan bidra til fremtidens barnehage
  • kan kritisk reflektere forbruk i ulike sammenhenger

Admission requirements

Det vil være teoretiske og praktiske tilnærminger til fordypningen. Avhengig av tema legges det opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer, som for eksempel individuelt arbeid, gruppearbeid, seminarer, ekskursjoner, forelesninger, veiledning og praktisk arbeid. Studentene veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer.

Learning outcomes

Etter at de fire emnene er fullført har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i skolens mandat og oppgaver i et historisk og samtidig perspektiv
  • har kunnskap om de ulike sidene av lærerprofesjonalitet: fag, pedagogikk, praksisfelt og etiske perspektiver
  • har kunnskap om ledelse av et undervisningsforløp, utvikling av et godt læringsmiljø og et inkluderende fellesskap
  • har kunnskap om sammenhengen mellom språk og læring i skolefagene

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og vurdere læremidler i ulike fag
  • kan legge til rette for progresjon i elevens læring og utvikling av grunnleggende ferdigheter
  • kan legge til rette for eleven som aktør og demokratisk praksis i skolen
  • kan finne, vurdere og tolke ulike typer kilder for å legge til rette for gode læringsprosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere og utvikle egen lærerpraksis
  • kan forstå og anvende styringsdokumenter i sin praksis

Content and structure

Studiet består av 60 studiepoeng og omfatter pedagogikk, samfunnsfag, språkdidaktikk og praksis. Studiet gjennomføres over tre semestre, hvor første og andre semester er deltid og tredje semester er heltid. Etter at kompletterende utdanning er gjennomført og bestått tilbys studentene fagfordypninger tilpasset den enkeltes behov, med omfang på 30 eller 60 studiepoeng. I noen tilfeller vil studenten ha tilstrekkelig med fagfordypning fra sin ordinære utdanning. I løpet av første studieår vil det bli foretatt et kartleggingsintervju for å kartlegge studentenes behov for videre kompletterende utdanning/fagfordypning.

Parallelt med den kompletterende lærerutdanningen vil studentene få mulighet til å få språkopplæring. I første semester vil det tilbys opplæring på B2-nivå og andre semester vil det tilbys opplæring på akademisk nivå.

For å gå videre til master på grunnskolelærerutdanningen, må studenten ha 60 studiepoeng fordypning i masterfaget. Søknad på master skjer på ordinært grunnlag, i konkurranse med øvrige studenter

Studiet er bygd opp med følgende emner:

  • Emne 1: Det norske skolesystemet og lærerprofesjonen (15 stp.).
  • Emne 2: Språk og læring (15 stp.).
  • Emne 3: Mangfold i skolen (15 stp.).
  • Emne 4: FOU-oppgave (15 stp.).

Veiledet praksis inngår som en integrert del av studiet og utgjør totalt 70 dager. I første semester er det lagt opp til 20 dager med observasjonspraksis. I andre semester er det lagt opp til 30 dager veiledet praksis. I tredje semester er det lagt opp til 20 dager veiledet praksis. For nærmere beskrivelser av praksisopplæring, se egen praksisplan.

Progresjon

Før studenten kan avlegge eksamen i emne 2 (KOM6200) må vedkommende ha oppfylt kravet om norskferdigheter i henhold til Forskrift om opptak til høyere utdanning §2-2. For å kunne starte på tredje semester må studenten ha bestått praksisperiodene i første og andre semester. For bestemmelser med hensyn til bestått praksis, vises det til Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Skikkethetsvurdering

Lærerutdanningsinstitusjoner har ansvar for å vurdere om studenter er skikket for læreryrket. Løpende skikkethetsvurdering foregår gjennom hele studiet og inngår i en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer. En student som utgjør en mulig fare for elevers liv, fysiske og psykiske helse, rettigheter og sikkerhet, er ikke skikket for yrket. Studenter som viser liten evne til å mestre læreryrket, skal så tidlig som mulig i utdanningen få melding om dette. De skal få råd og veiledning for å gjøre dem i stand til å oppfylle kravene om lærerskikkethet eller få råd om å avslutte utdanningen. Beslutninger om skikkethet kan fattes gjennom hele studiet.

For nærmere informasjon om skikkethet, se HiOAs nettsider (student.hioa.no).

Obligatoriske kurs

I studiet inngår følgende obligatoriske kurs:

  • Digital kompetanse.
  • Førstehjelpskurs.

Kursene må være dokumentert gjennomført før man kan levere FoU-oppgaven (emne 4). Nærmere detaljer om tidspunkt og innhold i kursene vil foreligge i ved semesterstart.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

2. semester

2nd year of study

3. semester

Teaching and learning methods

Eksamen er en individuell praktisk-muntlig eksamen på om lag 30 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) heltid eller https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering

Work requirements

Det er tillatt å ha med ett produkt og ett A4-ark med notater.

Assessment

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Other information

Eksamen blir vurdert av to til tre interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordningen.