EPN-V2

KOMLP6200 Practical Training, 4th Term Course description

Course name in Norwegian
Praksis, 4.semester
Study programme
Complementary teacher education
Supplementary Teacher Education
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Praksisopplæringen har som overordnet mål å gi studenter som tar kompletterende lærerutdanning den kompetansen de trenger for å arbeide som lærere i den norske grunnskolen. Studentene skal bli kjent med den norske grunnskolen, lærerens arbeid og mangfoldet i den norske skole. Dette oppnås gjennom et tett samarbeid mellom Høgskolen og praksisopplæring. Praksisopplæringen har en progresjon hvor studentene får flere selvstendige oppgaver og større grad av ansvar. Det legges stor vekt på at studenten får utvikle et fagspråk, tilpasset norsk skolekontekst

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Barnehagen i Norge har siden de første etableringer vært gjenstand for debatt og forhandlinger. Barnehagepedagogikk og hvem som framstår som premissleverandører for barnehagens innhold og arbeidsmåter, er i stadig endring. Kunnskap om, og kritiske refleksjoner over barnehagepedagogiske grunnspørsmål, danner basis i emnet.

Perspektiver på barnehagens rolle som pedagogisk institusjon i et komplekst og foranderlig samfunn utfordres i studiet. Forskning om barns vilkår i barnehager sees i lys av politiske prosesser både lokalt og globalt. Den norske og nordiske barnehagemodellen drøftes ut fra samfunnspolitiske endringer og i et komparativt perspektiv. Emnet belyser barnehage-læreres rolle i forsknings- og samfunnsdebatter om profesjonens posisjoner og barnehagens funksjoner og innhold. Kunnskap om, og refleksjon, over didaktiske spørsmål med relevans for barnehagepedagogikken i vid forstand, vil vektlegges i studiet. Pedagogisk filosofi, idehistorie og utvidet forståelse av pedagogiske kjernebegreper som lek, læring og omsorg som grunnpilarer i barnehagepedagogikk, vil danne grunnlag for kritiske diskusjoner.

Studentene skal utvikle forståelse for sentrale utfordringer knyttet til profesjon og yrkesetikk. En viktig del av emnet er å reflektere over og analysere barnehageforskning og sentrale styringsdokumenter.

Content

Arbeids- og undervisningsformene vil være en kombinasjon av forelesninger og seminarer med utgangspunkt i studentenes egne tekster. Emnet legger til rette for undersøkende og drøftende læringsformer der det forutsettes studentaktiv deltakelse.

Course requirements

Studenten skal levere skriftlige veiledningsgrunnlag med didaktiske og fagdidaktiske vurderinger for all undervisning de har ansvar for. Arbeidskrav knyttet til praksis framkommer i emneplanen for profesjonsfaget (emne 1 og 3) og emneplanen for språk og læring (emne 2). Studenter som tar norskspråklige emner kan også ha arbeidskrav knyttet til praksis. Dette fremkommer i emneplanene.

Obligatorisk deltakelse

Veiledet observasjon og veiledet praksis utgjør en sentral del av studiet. Deltakelse i praksisopplæringen er obligatorisk og krever derfor 100% oppmøte (jf. Retningslinjer for praksisopplæringen ved grunnskole- og faglærerutdanningen, fakultetet LUI). Manglende deltakelse medfører at studenten ikke vil kunne få vurdert praksisperioden. Sykdom fritar ikke for krav om deltakelse.

Assessment

Ingen

Grading scale

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om barnehagen som samfunnsinstitusjon i historiske og samtidige, nasjonale og internasjonale perspektiver, og kan analysere aktuelle faglige og politiske spørsmål knyttet til barnehagen i endring.
  • har inngående kunnskap om barnehagepedagogiske grunnspørsmål og kan kritisk reflektere over teoretiske begreper med relevans for barnehagepedagogiske og profesjonsrelaterte utfordringer.
  • kan analysere sammenhenger mellom barnehagefaglige og politiske prosesser og har bred kunnskap om, og evne til, kritisk refleksjon over endringsprosesser i barnehagefeltet og barnehageforskning.

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere, analysere og reflektere aktuelle spørsmål/problemområder relatert til barnehagen som pedagogisk virksomhet og praksis.
  • kan analysere nyere barnehagerelevant forskning, med særlig vekt på barnehagepedagogiske og didaktiske grunnbegreper som lek, læring og omsorg
  • kan formulere faglige resonnementer med relevans for barnehagepedagogiske utfordringer og sette dem i perspektiv.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevansen av aktuell forskning for utvikling av barnehagen som samfunnsinstitusjon, barnehagelærerprofesjonen og for sammenhengen mellom politikk og pedagogikk
  • kan kritisk reflektere over faglige og etiske utfordringer med relevans for barnehagepedagogiske og didaktiske temaer
  • kan bruke sine kunnskaper og kommunisere disse skriftlig og muntlig på bakgrunn av faglig integritet og etiske overveielser