Programplaner og emneplaner - Student
KOM6300 A Diverse School Course description
- Course name in Norwegian
- Mangfold i skolen
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Emnet gir studentene innsikt i ulike perspektiver på læring: utvikling av gode læringsmiljø og inkluderende læringsfellesskap, barn og unges sosialisering. Emnet skal gjøre studenten i stand til å lede elevers læring og å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning tilpasset elevers ulike bakgrunn og behov.
-
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om klasseledelse og tilpasset opplæring
- har kunnskap om variasjoner i kjønnsidentitet og likheter og forskjeller i gutter og jenters oppvekstbetingelser
- har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner
- har kunnskap om hvordan konflikter og mobbing kan forebygges og håndteres
- har kunnskap om barn og unges oppvekst/sosialisering
Ferdigheter
Studenten
- kan fremme dialog, gjensidig toleranse og respekt i læringsfellesskap preget av språklig og kulturelt mangfold
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingssamtaler og foreldresamtaler
- kan bruke observasjon og intervju som metoder i pedagogisk arbeid i skolen
Generell kompetanse
Studenten
- har en kultursensitiv tilnærming til håndtering av ulike tradisjoner, verdier, kulturelle og religiøse praksiser
- kan analysere og håndtere ulike former for mangfold i klasserommet og i skolen ut i fra overordnede perspektiver
-
Content
Læring og ledelse av læringsarbeid
- forskning om klasseledelse
- ulike undervisnings- og arbeidsformer
- sosialisering i det moderne samfunnet med vekt på kjønn, media og identitet
- vurdering og vurderingsformer
Tilpasset opplæring
- det mangfoldige klasserommet
- didaktikk rettet mot flerspråklige elever
- elever med særlige behov
Kommunikasjon og samarbeid
- elevrelasjoner og samhandling
- sorg og sorgarbeid
- samarbeid skole - hjem
- den profesjonelle samtale/utviklingssamtalen
-
Teaching and learning methods
Undervisningen i emnet går over ett semester og tar i bruk varierte arbeidsformer og undervisningsmetoder. Individuelt arbeid i form av selvstudium, fagskriving og oppgaveløsing veksler med gruppearbeid, arbeid i klassen og forelesninger. Flere oppgaver og arbeidskrav vil være nært knyttet til studentens erfaring og arbeid på praksisskolen
-
Course requirements
Praksisopplæring
For nærmere beskrivelser av praksisopplæring, se egen praksisplan.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
Tilpasset opplæring: Skriftlig analyse om et case med relevans for praksis. Formålet med arbeidskravet er å gjøre kunnskapsbaserte overveielser med hensyn til tilpasset opplæring. Det skal gjøres en individuell skriftlig analyse med relevans for praksis. Omfang 1400 ord +/- 10 %
Elevvurdering: Individuell skriftlig oppgave. Formålet med arbeidskravet er å utvikle kunnskap og ferdigheter i vurderingsarbeid med elever i skolen. Skriftlig individuelt notat. Omfang 1200 ord, +/- 10 %.
Arbeidskravene vurderes til -godkjent- eller -ikke godkjent-. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen -ikke godkjent-, har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
For å kunne avlegge eksamen i emnet kreves deltakelse i undervisning
- udokumentert fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen
- studenter med dokumentert gyldig fravær fra undervisning som overstiger 20 %, må levere et skriftlig arbeid som kompenserer for fraværet
Se nærmere omtale av obligatorisk tilstedeværelse i programplanen.
-
Assessment
Individuell muntlig eksamen, omlag 20 minutters varighet.
Ny og utsatt eksamen
- ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
- studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen
-
Permitted exam materials and equipment
Ingen
-
Grading scale
Det benyttes graderte karakterer i begge delene. Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. F brukes ved ikke bestått eksamen.
-
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor.