EPN-V2

KOM6300 A Diverse School Course description

Course name in Norwegian
Mangfold i skolen
Study programme
Complementary teacher education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 5 timer.

Required preliminary courses

Følgende hjelpemidler er tillatt:

  • Revisors håndbok
  • IFRS på norsk eller opptrykte standarder
  • Norges Lover / særtrykk eller samlinger av lover uten kommentarer
  • Skattelovsamling (Jacob Jarøy eller Ole Gjems-Onstad)
  • Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om klasseledelse og tilpasset opplæring
  • har kunnskap om variasjoner i kjønnsidentitet og likheter og forskjeller i gutter og jenters oppvekstbetingelser
  • har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner
  • har kunnskap om hvordan konflikter og mobbing kan forebygges og håndteres
  • har kunnskap om barn og unges oppvekst/sosialisering

Ferdigheter

Studenten

  • kan fremme dialog, gjensidig toleranse og respekt i læringsfellesskap preget av språklig og kulturelt mangfold
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingssamtaler og foreldresamtaler
  • kan bruke observasjon og intervju som metoder i pedagogisk arbeid i skolen

Generell kompetanse

Studenten

  • har en kultursensitiv tilnærming til håndtering av ulike tradisjoner, verdier, kulturelle og religiøse praksiser
  • kan analysere og håndtere ulike former for mangfold i klasserommet og i skolen ut i fra overordnede perspektiver

Content

Læring og ledelse av læringsarbeid

  • forskning om klasseledelse
  • ulike undervisnings- og arbeidsformer
  • sosialisering i det moderne samfunnet med vekt på kjønn, media og identitet
  • vurdering og vurderingsformer

Tilpasset opplæring

  • det mangfoldige klasserommet
  • didaktikk rettet mot flerspråklige elever
  • elever med særlige behov

Kommunikasjon og samarbeid

  • elevrelasjoner og samhandling
  • sorg og sorgarbeid
  • samarbeid skole - hjem
  • den profesjonelle samtale/utviklingssamtalen

Teaching and learning methods

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. 

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Course requirements

Praksisopplæring

For nærmere beskrivelser av praksisopplæring, se egen praksisplan.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

Tilpasset opplæring: Skriftlig analyse om et case med relevans for praksis. Formålet med arbeidskravet er å gjøre kunnskapsbaserte overveielser med hensyn til tilpasset opplæring. Det skal gjøres en individuell skriftlig analyse med relevans for praksis. Omfang 1400 ord +/- 10 %

Elevvurdering: Individuell skriftlig oppgave. Formålet med arbeidskravet er å utvikle kunnskap og ferdigheter i vurderingsarbeid med elever i skolen. Skriftlig individuelt notat. Omfang 1200 ord, +/- 10 %.

Arbeidskravene vurderes til -godkjent- eller -ikke godkjent-. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen -ikke godkjent-, har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

For å kunne avlegge eksamen i emnet kreves deltakelse i undervisning

  • udokumentert fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen
  • studenter med dokumentert gyldig fravær fra undervisning som overstiger 20 %, må levere et skriftlig arbeid som kompenserer for fraværet

Se nærmere omtale av obligatorisk tilstedeværelse i programplanen.

Assessment

Individuell muntlig eksamen, omlag 20 minutters varighet.

Ny og utsatt eksamen

  • ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
  • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen

Permitted exam materials and equipment

Ingen

Grading scale

Det benyttes graderte karakterer i begge delene. Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. F brukes ved ikke bestått eksamen.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor.