EPN-V2

KOM6300 A Diverse School Course description

Course name in Norwegian
Mangfold i skolen
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    Emnet gir studentene innsikt i ulike perspektiver på læring: utvikling av gode læringsmiljø og inkluderende læringsfellesskap, barn og unges sosialisering. Emnet skal gjøre studenten i stand til å lede elevers læring og å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning tilpasset elevers ulike bakgrunn og behov.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om klasseledelse og tilpasset opplæring
    • har kunnskap om variasjoner i kjønnsidentitet og likheter og forskjeller i gutter og jenters oppvekstbetingelser
    • har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner
    • har kunnskap om hvordan konflikter og mobbing kan forebygges og håndteres
    • har kunnskap om barn og unges oppvekst/sosialisering

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan fremme dialog, gjensidig toleranse og respekt i læringsfellesskap preget av språklig og kulturelt mangfold
    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingssamtaler og foreldresamtaler
    • kan bruke observasjon og intervju som metoder i pedagogisk arbeid i skolen

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har en kultursensitiv tilnærming til håndtering av ulike tradisjoner, verdier, kulturelle og religiøse praksiser
    • kan analysere og håndtere ulike former for mangfold i klasserommet og i skolen ut i fra overordnede perspektiver
  • Content

    Læring og ledelse av læringsarbeid

    • forskning om klasseledelse
    • ulike undervisnings- og arbeidsformer
    • sosialisering i det moderne samfunnet med vekt på kjønn, media og identitet
    • vurdering og vurderingsformer

    Tilpasset opplæring

    • det mangfoldige klasserommet
    • didaktikk rettet mot flerspråklige elever
    • elever med særlige behov

    Kommunikasjon og samarbeid

    • elevrelasjoner og samhandling
    • sorg og sorgarbeid
    • samarbeid skole - hjem
    • den profesjonelle samtale/utviklingssamtalen
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen i emnet går over ett semester og tar i bruk varierte arbeidsformer og undervisningsmetoder. Individuelt arbeid i form av selvstudium, fagskriving og oppgaveløsing veksler med gruppearbeid, arbeid i klassen og forelesninger. Flere oppgaver og arbeidskrav vil være nært knyttet til studentens erfaring og arbeid på praksisskolen

  • Course requirements

    Praksisopplæring

    For nærmere beskrivelser av praksisopplæring, se egen praksisplan.

    Arbeidskrav

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

    Tilpasset opplæring: Skriftlig analyse om et case med relevans for praksis. Formålet med arbeidskravet er å gjøre kunnskapsbaserte overveielser med hensyn til tilpasset opplæring. Det skal gjøres en individuell skriftlig analyse med relevans for praksis. Omfang 1400 ord +/- 10 %

    Elevvurdering: Individuell skriftlig oppgave. Formålet med arbeidskravet er å utvikle kunnskap og ferdigheter i vurderingsarbeid med elever i skolen. Skriftlig individuelt notat. Omfang 1200 ord, +/- 10 %.

    Arbeidskravene vurderes til -godkjent- eller -ikke godkjent-. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen -ikke godkjent-, har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplanen.

    Obligatorisk tilstedeværelse

    For å kunne avlegge eksamen i emnet kreves deltakelse i undervisning

    • udokumentert fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen
    • studenter med dokumentert gyldig fravær fra undervisning som overstiger 20 %, må levere et skriftlig arbeid som kompenserer for fraværet

    Se nærmere omtale av obligatorisk tilstedeværelse i programplanen.

  • Assessment

    Individuell muntlig eksamen, omlag 20 minutters varighet.

    Ny og utsatt eksamen

    • ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
    • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen
  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen

  • Grading scale

    Det benyttes graderte karakterer i begge delene. Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. F brukes ved ikke bestått eksamen.

  • Examiners

    Det benyttes intern og ekstern sensor.