EPN-V2

KOM6100 The Norwegian School System and the Teaching Profession Course description

Course name in Norwegian
Det norske skolesystemet og lærerprofesjonen
Study programme
Complementary teacher education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Emnet handler om analyse, design, implementasjon og anvendelse av de algoritmene og datastrukturene som brukes i vanlig og avansert databehandling.

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om det norske skolesystemet og styringsdokumenter som regulerer skolens virksomhet
  • har kunnskap om grunnleggende profesjonsetiske prinsipper og dilemmaer i tilknytning til undervisning og læring i skolen
  • har kunnskap om overganger mellom trinn og skoleslag
  • har kunnskap om arbeid med verdier og holdninger i undervisningen for å fremme kritisk refleksjon og handlingskompetanse hos elevene

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over didaktiske og skolefaglige spørsmål knyttet til elever med ulik bakgrunn
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning som fremmer oppslutning om bærekraftig utvikling og demokrati

Generell kompetanse

Studenten

  • kan aktivt forholde seg til hvordan profesjonelle verdivalg påvirker elevenes læringsarbeid
  • kan forstå sammenhenger mellom relevant forskning og muligheter i pedagogisk praksis

Content

Lærerprofesjonalitet i skolen:

  • lærerens mandat og oppgaver i lys av styringsdokumenter
  • den norske skolens innhold og verdigrunnlag
  • overganger mellom trinn og skoleslag
  • demokratisk deltakelse og medvirkning

Lærerarbeid:

  • planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring
  • grunnleggende ferdigheter
  • profesjonsetikk

Teaching and learning methods

Undervisningen i emnet går over ett semester og tar i bruk varierte arbeidsformer og undervisningsmetoder. Individuelt arbeid i form av selvstudium, fagskriving og oppgaveløsning veksler med gruppearbeid, arbeid i klassen og forelesninger. Med bakgrunn i studentenes norskspråklige ferdigheter vil en eventuell opplæring i norsk språk, praksisopplæring og fagopplæring i kompletterende lærerutdanning være nært knyttet sammen.Flere oppgaver og arbeidskrav vil være knyttet til studentens erfaring og arbeid på praksisskolen

Course requirements

Praksisopplæring

For nærmere beskrivelser av praksisopplæring, se egen praksisplan.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før skriftlig skoleeksamen kan avlegges:

Lærerintervju:

Individuell skriftlig og individuell muntlig presentasjon. Målet med arbeidskravet er at studenten skal reflektere rundt sin egen lærersosialisering. Lærerintervjuet og pensumlitteratur skal gi en bakgrunn for studentenes refleksjoner. Oppgaven er todelt med en skriftlig del (1200 ord, +/- 10 %) og et muntlig framlegg (ca 15 min). I etterkant av arbeidskravet vil studenter få veiledning.

Profesjonsetikk:

Individuell skriftlig innlevering og individuell muntlig presentasjon. Målet med arbeidskravet er at studentene skal få øvelse i å forholde seg aktivt til etiske verdivalg i læreres hverdag. Arbeidskravet er knyttet til praksisopplæringen der studentene skal identifisere et profesjonsetisk dilemma, og analysere dette ved bruk av teori og modeller. Individuell skriftlig innlevering (1500 ord, +/- 10 %) og muntlig framlegg (ca15 min).

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/ utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

For å kunne avlegge eksamen i emnet kreves deltakelse i undervisning:

  • Udokumentert fravær som overstiger 20 prosent medfører at studenten ikke får avlegge eksamen.
  • Studenter med dokumentert gyldig fravær fra undervisning som overstiger 20 prosent, må levere et skriftlig arbeid som kompenserer for fraværet.

Se nærmere omtale av obligatorisk tilstedeværelse i programplanen.

Assessment

Eksamen høsten 2020 grunnet Covit-19:

Eksamen i to deler bestående av

1.Mappeeksamen og

2. Avsluttende skriftlig hjemmeeksamen på 1 time.

Begge deler må bestås og må bestås samme semester for å få Bestått i emnet.

[Eksamen tidligere]:

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

Høsten 2020:

Alle hjelpemidler tillatt, men ikke lov å kopiere kildekode bortsett fra kompendiet/forelesningnotater

Hjelpemidler tidligere:

Ingen

Grading scale

Bestått/Ikke bestått

Examiners

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.