Programplaner og emneplaner - Student
Læring i arbeidslivet - Bedriftspedagogikk Programplan
- Engelsk programnavn
- Work-Based learning - Pedagogy for Enterprises
- Gjelder fra
- 2024 HØST
- Studiepoeng
- 60 studiepoeng
- Varighet
- 4 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Læring i arbeidslivet - Bedriftspedagogikk er et studium som handler om arbeidsplassen som en arena for læring og kompetanseutvikling, og er rettet mot arbeidsfelt som organisert opplæring, veiledning, personalutvikling, kvalitetssikring og arbeidsledelse. Studiet tar utgangspunkt i at læring er en integrert del av arbeidsprosessen og formålet med studiet er å utvikle handlingskompetanse for pedagogiske oppgaver, funksjoner og utfordringer i offentlig og private virksomheter.
Studiet retter seg både mot virksomhetens og den enkelte arbeidstakers behov for kompetanseutvikling. Raske endringer i arbeidslivet medfører behov for endret og/eller økt kompetanse. Endringer medfører også behov for gode systemer for kompetanseutvikling i den enkelte virksomhet. Studiet tar hensyn til dette, og gjennom studiet vil studentene arbeide med konkrete pedagogiske og utviklingsrettede oppgaver på arbeidsplassen. Deltakerne vil få kunnskap og ferdigheter i pedagogiske tenkemåter og metoder som egner seg for arbeidslivet (yrkespedagogikk) og gjennomføring av utviklingsprosjekter. Utviklingsfeltet defineres i samarbeid mellom studenten og arbeidsstedet. Dermed ivaretas både studentens og arbeidsstedets interesser og utviklingsbehov. Studentene vil også kunne lære å lede slike utviklingsprosesser på egen arbeidsplass.
Siktemålet med studiet er å fremme læring i og for arbeid, både i forhold til den dagsaktuelle situasjon og framtidige utfordringer. For å imøtekomme både enkeltpersoner og virksomheter i offentlig og privat sektor er innholdet i studiet fleksibelt, og kan tilpasses de ulike virksomheters behov innenfor rammen av læring i arbeidslivet.
Målgruppe
Læring i arbeidslivet - Bedriftspedagogikk er et studium for yrkesutøvere som har ansvar for læring og kompetanseutvikling i arbeidslivet. Målgruppen vil være ledere, instruktører, opplæringsansvarlige, tillitsvalgte og medarbeidere i privat og offentlig sektor, bransjeorganisasjoner, opplæringskontor, faglige institusjoner og ressurssentra som driver opplæring og veiledning for tilsatte og lærlinger i bedrifter.
Opptakskrav
Opptakskravet er generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse.
Søkere som tas opp på grunnlag av realkompetanse må være 25 år eller eldre i opptaksåret og kan ikke ha generell studiekompetanse. Slike søkere må i tillegg dokumentere ett av følgende:
- fagbrev og minimum to års relevant (fulltids) yrkespraksis
- minimum fem års relevant (fulltids) yrkespraksis og tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Språkkunnskaper skal dokumenteres med karakteren 2 eller bedre i faget norsk (eller annet nordisk språk) fra videregående skole eller tilsvarende. Kravet til språkkunnskaper kan alternativt dokumenteres med en arbeidsattest med en beskrivelse av hvordan søkeren har brukt norsk skriftlig (eller annet nordisk språk skriftlig) som en vesentlig del av sitt arbeid.
Studiet kan tilbys som kurs uten studiepoeng.
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om ledelse og gjennomføring av kompetanseutvikling
- kunnskap kompetanseutvikling og analyse av og kompetansebehov
- innsikt i yrkespedagogiske arbeidsformer, erfaringslæring og livslang læring
Ferdigheter
Studenten kan
- vurdere medarbeideres arbeid og læringsprosess og gi konstruktiv tilbakemelding og veiledning
- planlegge, gjennomføre og vurdere lærings- og utviklingsarbeid på arbeidsplassen
- dokumentere utviklingsarbeid knyttet til kompetanseutvikling
Generell kompetanse
Studenten kan
- planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe
- presentere problemstillinger for læring på arbeidsplassen og anvende teori som grunnlag for vurderinger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
- være bevisst hvordan egen forståelse, holdninger og verdier kommer til uttrykk i læring på arbeidsplassen
Arbeids- og undervisningsformer
Det forutsettes at studentene viser initiativ og tar ansvar for eget studiearbeid og felles læringsmiljø, samtidig som de viser en kritisk-konstruktiv holdning til studieopplegget. I et praktisk-pedagogisk studium er det nær sammenheng mellom hva en arbeider med (innhold) og måten en arbeider på (arbeidsmåter og organiseringsformer). Yrkespedagogisk kunnskap, læringskompetanse, sosial kompetanse og metodekompetanse utvikles gjennom handling, opplevelse, observasjon og refleksjon.
Prinsippet er at «arbeidsmåtene er pensum», og det anvendes varierte arbeidsmåter med stor grad av egenaktivitet, og gjennom dette kan studentene utvikle erfaringsbasert kunnskap. Hensikten er at de skal kunne mestre og vurdere de forskjellige arbeidsmåtene, ferdighetene og teknikkene og kunne ta dem i bruk i egen pedagogiske virksomhet.
Den grunnleggende tilnærmingen er systematisk erfaringslæring, det vil si å:
- gjøre seg bevisst tidligere erfaringer i forbindelse med læring, opplæring, utviklingsarbeid og ledelse
- gjøre nye erfaringer med ulike former for pedagogiske tenkemåter, situasjoner, oppgaver og metoder
-
beskrive handlinger, opplevelser og resultater, og analysere disse ut fra ulike perspektiver for å utvikle
- kunnskap og innsikt om læring, opplæring, utviklingsarbeid og ledelse
- bevissthet om egne normer og holdninger til læring, opplæring og ledelse
- evne til å tilrettelegge og støtte læring og utvikling hos lærlinger og medarbeidere
- planlegge og prøve ut ny praksis med større bevissthet
Læring som skjer i tilknytning til praktiske øvelser, oppgaver og prosjektarbeid støttes og suppleres av innledninger, veiledning og oppsummeringer fra lærere, og av studier av litteratur og andre læremidler.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Denne form for læring og ferdigheter opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere, og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 % tilstedeværelse på fellessamlinger for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.
Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne.
Vurdering og sensur
Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
Innlevering av eksamensoppgave er ved avslutning av hvert emne. For informasjon om bruk av sensor, se de enkelte emneplanene.
Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høgskoler, jf. også forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
Studentens rettigheter og plikter ved evt. ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Øvrig informasjon
Work Based learning - Pedagogy for Enterprises
Managing and Development of Competences at the Workplace
Bachelornivå
60 studiepoeng/60 ECTS
Deltid
Studieprogramkode: BEPED
Godkjent av Høgskolen i Akershus 25. januar 2005
Sist endring godkjent av prodekan for studier 30. juni 2016
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for yrkesfaglærerutdanning
Gjelder for høst 2018