Programplaner og emneplaner - Student
BEPE7200 Kompetanse, planlegging og utvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Competence, Planning and Development
- Studieprogram
-
Læring i arbeidslivet - Bedriftspedagogikk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
Innledning
Innhold og læringsaktiviteter er knyttet til analyse av kompetansebehov, organisering av kompetansekartlegging samt planlegging og gjennomføring av opplæring og læringstiltak.
Forkunnskapskrav
Ingen info
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskap om metoder for å kartlegge og analysere kompetansebehov
- kunnskap om yrkespedagogisk og yrkesdidaktisk planlegging og utvikling, gjennomføring og vurdering
- kunnskap om realkompetansevurdering
Ferdigheter
Studenten kan
- utvikle team ved å lede og delta i gruppeprosesser
- analysere behov for endret kompetanse og ny læring
- formulere strategiske og operative mål for kompetanseutvikling
- planlegge, gjennomføre og vurdere hensiktsmessige læringstiltak
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere kompetansebehov og kompetansekrav i virksomheten sett i forhold til nåværende produksjon/tjenesteyting og framtidige utfordringer
- bruke digitale verktøy i lærings- og utviklingsprosess
Innhold
Vurdering i praksis
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttene for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter som er gjort gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om Arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet innledes med praksisforberedende uker som består av forelesninger og simulering. Du skal gjennomfører 8 uker praksis i dette emnet.
Vurdering og eksamen
Opptak til studiet.
Hjelpemidler ved eksamen
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for sykepleierens helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og lindrende funksjon, inkludert kunnskap om palliasjon
- kan utdype aldringsprosesser og eldres særegne behov
- kan begrunne kliniske vurderingsprosesser i sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og styrke pasientens egne ressurser i sykdomsforløpet
- kan utdype personsentrert sykepleie
- kan gjøre rede for ledelse og organisering av helsetjenesten
- kjenner til verktøy og metoder for å drive innovasjonsprosesser, implementering og kontinuerlig forbedringsarbeid
- kan utdype utfordringene rundt informasjonssikkerhet i sykepleieutøvelsen
Ferdigheter
Studenten kan
- utføre sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og ressurser i forhold til pasienter med varig eller tilbakevendende sykdomstilstander
- organisere, lede og koordinere sykepleie til en gruppe pasienter
- beherske relevant, medisinsk teknisk utstyr og sykepleieprosedyrer
- beherske smittevernstiltak for å forhindre spredning av uønskede mikrober
- beherske kartleggings-, vurderings-, dokumentasjons-, og kommunikasjonsverktøy i sykepleieutøvelsen
- reflektere over og håndtere etiske problemstillinger, samt justere egen praksis i sin tjenesteutøvelse
- beherske legemiddelhåndtering og vurdere sammenhenger mellom multidiagnose, polyfarmasi og pasientens tilstand
- anvende kunnskap om lovverket med særlig fokus på brukermedvirkning og samtykkekompetanse, internkontroll, rett til øyeblikkelig vurdering og behandling
- informere, undervise og veilede pasienter og pårørende om problemer som oppstår ved sykdom, lidelse og død
- anvende teknologi og digitale løsninger i den hensikt å understøtte pasienters og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning
- anvende kunnskap om kulturkompetanse og kulturforståelse i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av sykepleie
- tilpasse sin kommunikasjon knyttet til målgruppens spesielle behov
- kan anvende kunnskapsbasert praksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan samhandle både tverrfaglig, tverrprofesjonelt, tverrsektorielt og på tvers av virksomheter og nivåer og initiere slik samhandling
- kan formidle synspunkter og dele erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kan planlegge og gjennomføre kommunikasjon og samhandling med pasienter og pårørende basert på respekt, medbestemmelse og integritet
- kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med pasienter, pårørende og andre tjenesteutøvere, og kan forebygge og løse konflikter
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og maktforhold i møte med eldre mennesker
Vurderingsuttrykk
Praksisstudier i sykehjem (8 uker) veiledet av praksisveileder og kontaktlærer, samt simulering og ferdighetstrening. Forelesninger og seminarer med kontaktlærer hvor aktuelle temaer ut ifra læringsutbyttene belyses.
Studentene gjennomfører en uke med teoretisk undervisning og simulering som forberedelse, før 8 uker praksis med direkte pasientkontakt.
Sensorordning
Praksisstudier krever tilstedeværelse 90 %. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart og egenvurderingsskjema til midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter som inngår i vurderingen av praksis er:
- Studieoppgave 1 Kliniske vurderingsprosesser og dokumentasjon i sykepleie knyttet til en primærpasient
- Studieoppgave 2 Kunnskapsbasert praksis (KBP)
- 1 logg