Programplaner og emneplaner - Student
BEPE7100 Grunnleggende metodikk i kommunikasjon og opplæring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Basic Methodology for Communication and Training
- Studieprogram
-
Læring i arbeidslivet - Bedriftspedagogikk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
Innledning
BEPE 7100 handler om grunnleggende yrkespedagogikk og didaktikk for læring av praktiske arbeidsoppgaver. I dette inngår utvikling av ferdigheter i formidling.
Forkunnskapskrav
Ingen info
Læringsutbytte
Følgende arbeidskrav være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
- Studentene skal i grupper på 3-4 planlegge en undervisningsøkt basert på "omvendt undervisning"-sekvens (flipped classroom) om et tverrfaglig tema med utgangspunkt i kroppsøving og idrettsfag. Opplegget består av en video på inntil 7 minutter og en plan for et fysisk møte på 30 minutter. Hver gruppe skal vurdere og gi faglige tilbakemeldinger på en annen gruppes planarbeid for den omvendte undervisningen.
- I tilknytning til praksis skal studenten utarbeide en ca. 10 minutters muntlig presentasjon til refleksjonsseminar der praksisskolens rutiner og retningslinjer mot mobbing og vold, for oppfølging av grunngitt mistanke om seksuelle overgrep, samt hvordan samarbeid med relevante faginstanser blir redegjort for og diskutert
Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.
Innhold
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og erfaringsbasert læring
- Observasjon og tilbakemelding
- Kommunikasjon og samarbeidslæring
- Veiledning i arbeids- og læringsprosesser
- Vurdering
- Sentrale dokumenter for opplæring
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Oppgave 1: Instruksjons- og undervisningsøvelse som dokumenteres i individuelt skriftlig refleksjonsnotat. Omfang: 300 til 500 ord
- Oppgave 2: Planlegge undervisning med vekt på arbeidsbeskrivelse, kompetansekrav, læreforutsetninger og læringsplan. Skriftlig gruppeoppgave. Omfang: 2000 til 2500 ord
- Oppgave 3: Utvikle oppgave til bruk ved læring og sluttvurdering. Dokumentasjon: Muntlig presentasjon (15 til 30 min), inkludert kort skriftlig notat (200 til 500 ord) eller multimodal presentasjon av opplegget (omfang avtales med faglærer)
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om 80 % obligatorisk deltakelse på fellessamlinger for å kunne gå opp til eksamen, fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.
Vurdering og eksamen
Mappeeksamen består av to utvalgte arbeidskrav og et refleksjonsnotat knyttet til det faglige innholdet og teorien i emnet. Omfang på refleksjonsnotatet: 1500 til 2000 ord.
Ny/utsatt eksamen
- Ved ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensmappen.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet skal gi studentene kunnskap om de tverrfaglige temaene demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring og bærekraftig utvikling. Studentene skal tilegne seg kunnskap om og ferdigheter i varierte bevegelsesaktiviteter og dans for å kunne planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning relatert til de tverrfaglige temaene.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til bestått/ ikke bestått.
Sensorordning
En intern sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.