Canvas | Verktøy og brukerstøtte - Student

Canvas

Canvas

Canvas er en læringsplattform hvor du finner faglig informasjon og faglige ressurser.

Introduksjon til Canvas

Denne videoen gir deg et raskt overblikk over blant annet grensesnittet, relevante innstillinger og meldingssystemet i Canvas.

Bruk en støttet og oppdatert nettleser

For å unngå problemer i Canvas, anbefales det å bruke en nettleser som er støttet og sørge for at den er oppdatert til nyeste versjon. På følgende lenke finner du en oversikt over nettlesere som er støttet av Canvas: Which browsers does Canvas support? (community.canvaslms.com).

OBS! Apple-brukere: Selv om nettleseren Safari også opplyses å være støttet, har det vært rapportert flere tilfeller av ting som ikke fungerer i Canvas ved bruk av denne. Hvis noe ikke fungerer som det skal i Safari anbefaler vi derfor at du prøver Chrome eller Firefox i stedet.

Logge inn

  • For å få tilgang til emnene dine i Canvas må du først semesterregistrere deg.
  • Er du ny student eller nettopp har begynt å studere igjen ved OsloMet må du også aktivere kontoen din. Merk at det tar inntil ett døgn før du kan logge inn i Canvas etter at du har aktivert kontoen din.
  • Logg inn i Canvas: oslomet.instructure.com – Brukernavnet kommer i formatet "abcde1234" (eksisterende studenter kan ha f.eks. s123456).

Problemer med innlogging

  • Aktivere IT-konto: Du kan ikke logge inn (verken i Canvas eller i andre systemer) før du har aktivert IT-kontoen din. Det kan ta opptil 24 timer etter du har aktivert IT-kontoen før du kan logge inn i Canvas.
  • Tilgang til emner: For å få tilgang til dine emner i Canvas må du gjennomføre semesterregistrering på begynnelsen av hvert semester i Studentweb. Det tar opptil 90 minutter fra du er semesterregistrert før du får se dine emnene for semesteret i Canvas. 
  • Studierett: Har du sluttet på studiet, fullført studiet eller fått inndratt studieretten, mister du tilgang til Canvas. Du kan sjekke din studentstatus i Studentweb.
  • Glemt passord: Gå til tilgang.sikt.no/oslomet.
  • Låst konto: Hvis du har skrevet feil passord seks ganger på rad blir din IT-kontoen automatisk stengt i en time.

Endre språk

Standardspråket i Canvas er engelsk, men du kan endre det til både Norsk bokmål og nynorsk.

For å endre språkinnstillingene, klikk Account > Settings > Edit Settings og velg Norsk (bokmål) eller Norsk (nynorsk). Trykk Update Settings når du har valgt språk.

Meldingssystemet (Innboks)

Innboksen er et internt meldingssystem i Canvas, som studenter og lærere kan benytte til å kommunisere med hverandre. Dette meldingssystemet kan ikke sende meldinger til e-postadresser, men det har likevel en kobling med e-post:

Når noen sender deg en melding via meldingssystemet vil du se meldingen i innboks i Canvas. I tillegg vil du motta en e-post* med varsel/beskjed om at det har kommet en melding i Canvas. E-posten vil også inneholde meldingen som avsenderen sendte. Du kan enten svare på meldingen direkte i Canvas eller ved å svare på varselet som kom via e-post. Dersom du velger å svare via e-post vil meldingen bli sendt tilbake inn i Canvas og havne i innboksen til avsender (altså Canvas-innboksen).

Avsenderen, som nå har fått en ny melding, vil tilsvarende motta et varsel* om meldingen i Canvas i sin e-post, og kan svare deg på samme måte; enten via e-post eller direkte i Canvas.

*med mindre mottaker har skrudd av varslinger for meldinger i Canvas. Da vil ikke vedkommende motta dette varselet

Studentgrupper

Som student har du anledning til å opprette grupper inne i Canvas-emner hvor du er deltaker, såkalte studentgrupper. Når du lager en studentgruppe kan du ved opprettelse velge om alle som er i emnet skal kunne melde seg inn i gruppen eller om det kun skal være via invitasjon.

  • Hvis man velger Emnedeltakere kan delta når man oppetter gruppen, kan hvem som helst som er deltaker i emnet melde seg inn. De vil se gruppen i gruppeoversikten og kan bli medlem ved å trykke på Bli med-knappen. Man forlater en gruppe ved å trykke Forlat.
  • Hvis man velger Medlemskap kun etter invitasjon, må man invitere inn medlemmene når man oppretter gruppen ved å huke av navnene. Man kan ikke selv invitere medlemmer i ettertid (men det kan en lærer i emnet gjøre).
  • Merk at læreren også har tilgang til alle studentgrupper som opprettes i et Canvas-emne. Dette inkluderer eventuelle kunngjøringer som blir gitt i gruppen.

Studenter kan ikke selv slette studentgrupper, dette er det kun lærer eller Canvas-admin som kan gjøre.

Se også How do I create a group as a student (community.canvaslms.com).

Tilgang til Canvas når du fullfører eller slutter på studiet

Når du fullfører ditt studium og sluttdokumentasjon (vitnemål/karakterutskrift) utstedes beholder du din tilgang i Canvas i 30 dager fra og med datoen du ble registrert som fullført/sluttet. Hvis du har noe i Canvas du ønsker å ta vare på, må du derfor laste ned dette fra Canvas innen disse 30 dagene har passert.

Kontaktpunkter Canvas

Hjelp på LUI

Hvis du har spørsmål angående Canvas må du henvende deg via mail til fakultetet ditt.

Canvas LUI

E-post :

Hjelp på HV

Hvis du har spørsmål angående Canvas må du henvende deg via mail til fakultetet ditt.

Canvas HV

E-post :

Hjelp på TKD

Hvis du har spørsmål angående Canvas må du henvende deg via mail til fakultetet ditt.

Canvas TKD

E-post :

Hjelp på SAM

Hjelp utenom fakultet