Publisert
Sist oppdatert
Koronavirus
Studiestedene er åpne. Les oppdatert informasjon for studenter og ansatte.
Denne videoen gir deg et raskt overblikk over bl.a. grensesnittet, relevante innstillinger og meldingssystemet i Canvas.
På denne lenken finner du en oversikt over nettlesere som er støttet av Canvas: Which browsers does Canvas support? (offisiell dokumentasjon).
Hvis du opplever tekniske problemer i Canvas er det sannsynlig at du benytter en ustøttet nettleser eller en gammel versjon. Oppdatering av nettleser/datamaskin løser som regel slike problemer.
Standardspråket i Canvas er engelsk, men du kan endre det til både Norsk bokmål og nynorsk.
For å endre språkinnstillingene, klikk Account > Settings > Edit Settings og velg Norsk (bokmål) eller Norsk (nynorsk). Trykk Update Settings når du har valgt språk.
Innboksen er et internt meldingssystem i Canvas, som studenter og lærere kan benytte til å kommunisere med hverandre. Dette meldingssystemet kan ikke sende meldinger til e-postadresser, men det har likevel en kobling med e-post:
Når noen sender deg en melding via meldingssystemet, vil du se meldingen i Innboks inne i Canvas. I tillegg vil du motta en e-post* med varsel/beskjed om at det har kommet en melding i Canvas. E-posten vil også inneholde meldingen som avsenderen sendte. Du kan enten svare på meldingen direkte i Canvas, ELLER ved å svare på varselet som kom via e-post. Dersom du velger å svare via e-post, vil meldingen sendes tilbake inn i Canvas og havne i Innboksen til avsender (altså Canvas-innboksen).
Avsenderen, som nå har fått en ny melding, vil tilsvarende motta et varsel* om meldingen i Canvas i sin e-post, og kan svare deg på samme måte; enten via e-post eller direkte i Canvas.
* med mindre mottaker har skrudd av varslinger for meldinger i Canvas. Da vil vedkommende IKKE motta dette varselet.
Som student har du anledning til å opprette grupper inne i Canvas-emner hvor du er deltaker, såkalte studentgrupper. Når du lager en studentgruppe, kan du ved opprettelse velge om alle som er i emnet skal kunne melde seg inn i gruppen, eller om det kun skal være via invitasjon.
Studenter kan ikke selv slette studentgrupper, dette er det kun lærer eller Canvas-admin som kan gjøre.
Se også How do I create a group as a student (offisiell dokumentasjon).
Som student ved OsloMet har du tilgang til Canvas frem til den dagen du fullfører ditt studium og sluttdokumentasjon (vitnemål/karakterutskrift) utstedes. Dette gjøres samme dag eller noen få dager etter offentliggjøring av sensur på siste eksamen. Da får du status som fullført og vil ikke lenger ha tilgang til Canvas. Studenter som slutter av andre grunner vil også miste tilgangen til Canvas når dette er registrert.
Ønsker du å laste ned materiale fra Canvas må du derfor gjøre dette før du settes som fullført/sluttet.
Hvis du har spørsmål angående Canvas må du henvende deg via mail til fakultetet ditt.
Hvis du har spørsmål angående Canvas må du henvende deg via mail til fakultetet ditt.
Hvis du har spørsmål angående Canvas må du henvende deg via mail til fakultetet ditt.