Brukerkonto og passord | Semesterstart - Student

IT-konto og passord

template.back.to.overview IT-konto og passord

Din IT-konto gir tilgang til OsloMet sine tjenester og systemer. På denne siden finner du informasjon om brukernavn, passord og PIN-kode.
  • Endre passord?

    Passordet ditt er det samme for alle systemene du bruker ved OsloMet, som for eksempel e-post, Canvas eller Studentweb.

    Glemt passordet?

    Gå til tilgang.sikt.no for å få tilsendt nytt midlertidig passord på SMS.

    • Passordet bør være unikt. Ikke bruk passordet ditt flere steder.

    Endre passord?

    • Bytt passord ved å logge inn på tilgang.sikt.no (Gå til: Min konto -> Bytt passord)

    Krav og anbefalinger til passord

    • Passordet skal ha minst 16 tegn. Bruk vanlige ord mellomrom og setninger som er lette å huske
  • Brukernavn

    Brukernavnet ditt bruker du når du skal logge inn på alle systemene ved OsloMet (e-post, Canvas, Studentweb, OsloMet-datamaskin e.l.).

    • Brukernavnet kommer i formatet "abcde1234" fra og med våren 2023. Studenter som startet før dette har brukernavn i formatet "s123456".
    • Du kan finne brukernavnet ditt ved å logge inn på tilgang.sikt.no med ID-porten og velge "Min konto". 
  • Aktivere IT-konto

    Ny student?

    Når du starter studiene får du en egen IT-konto som gir deg tilgang til e-post, Canvas, Studentweb, alle datamaskiner på universitetet, trådløst nettverk og tilgang til en rekke verktøy og tjenester på OsloMet. IT-kontoen må aktiveres før du får tilgang til tjenester og systemer.

    Sørg for at OsloMet har registrert ditt mobilnummer og din personlige e-postadresse. Denne informasjonen oppgir du når du søker om studieplass.

    Du mottar e-post med aktiveringsinformasjon cirka en uke før studiestart. Benytt denne informasjonen til å aktivere IT-kontoen din. NB! Fra du aktiverer IT-kontoen og frem til du har tilgang til alle systemer og tjenester, kan det ta opptil 24 timer.

    Aktiveringen består av fem enkle steg:

    1. Gå til tilgang.sikt.no - Velg "Aktivere brukerkonto"
    2. Aktiver med ID-porten
    3. Godkjenn OsloMets sikkerhetsinstruks
    4. Lag ditt eget personlige passord, benytt minimum 16 tegn
    5. Aktiver tofaktorautentisering
  • Tofaktorautentisering

    Aktivere tofaktorautentisering

    Du må selv aktivere tofaktorautentisering gjennom appen Microsoft Authenticator før du får tilgang til alle OsloMets systemer og tjenester. 

    Fått ny mobil?

    Har du mistet mobilen eller kjøpt ny, eller har du problemer med bruk av Microsoft Authenticator-appen? Nullstill appen din på tofaktor.oslomet.no

  • PIN-kode

    Hva bruker jeg PIN-kode til?

    PIN-koden bruker du som adgangskode på studentkortet for å få tilgang til bygg og rom.

    Lag eller endre PIN-koden din

    Du kan selv lage og endre PIN-koden på tilgang.sikt.no/oslomet.

  • Har du spørsmål om e-post, sikkerhet og lagring?

    Innlogging etter endt studium?

    E-post 

    Du finner student-e-posten din under verktøy når du har logget deg inn på student.oslomet.no eller via Outlook i Microsoft Office 365

    Lagring

    Alle studenter ved OsloMet har tilgang til lagring i OneDrive. Les mer om lagring ved OsloMet.

    Sikkerhet

    Husk å installere oppdateringer til programvare, apper og utstyr du benytter til studiene så raskt som mulig, slik at du forhindrer utnyttelse av eventuelle sikkerhetshull.

Kontakt IT-servicedesk

Kontakt IT-servicedesk

Problemer med IT? Spør oss!

Telefon :
67 23 55 55
E-post :
Sted/Adresse :
P48, 1. etasje er stengt: Midlertidig lokasjon i rom P372 i 3. etasje, P48
Tidspunkt/Åpningstid :
Hverdager 08-18:30 (fredag til 17:00)
Kjeller:
Hverdager 09-16:00 (fredag til 15:00)

Påske 2024 - Åpningstider for IT-servicedesk i P46, Kjeller og P48. Mandag 25.03 og tirsdag 26.03: kl.09.00-15:00. Onsdag 27.03: kl.08:00-12:00