Brukerkonto og passord | Semesterstart - Student

IT-konto og passord

template.back.to.overview IT-konto og passord

Din IT-konto gir tilgang til OsloMet sine tjenester og systemer. På denne siden finner du informasjon om brukernavn, passord og PIN-kode.
  • Brukernavn og passord

    Passord

    Passordet ditt er det samme for alle systemene du bruker ved OsloMet, som for eksempel e-post, Canvas eller Studentweb.

      Glemt passordet?

      Gå til passord.oslomet.no for å få tilsendt nytt midlertidig passord på SMS.

      • Du må ha registrert et mobilnummer i Studentweb før du bestiller nytt passord.
      • Hvis du ikke har et  mobilnummer, kan du ikke bruke tjenesten. Kontakt IT-servicedesk for å få nytt passord.
      • Passordet bør være unikt. Ikke bruk passordet ditt flere steder.

      Bytte passord?

      Oppdatér mobilnummer i Studentweb

      • Logg inn på Studentweb med fødselsnummer (11 siffer) og PIN-kode (4 siffer)
      • Legg til mobilnummer under "Min profil"

      Krav og anbefalinger til passord

      • Passordet skal ha minst 16 tegn. Bruk vanlige ord mellomrom og setninger som er lette å huske. Bruk gjerne dialektord, slang, feilstavede ord og lignende.

      Brukernavn

      Brukernavnet ditt bruker du når du skal logge inn på alle systemene ved OsloMet (e-post, Canvas, Studentweb, OsloMet-datamaskin e.l.).

      • Brukernavnet er det samme som studentnummeret ditt og har følgende format: s+6 siffer, f.eks. s123456.
      • Har du null foran, fjerner du det.
      • Du finner også brukernavnet/studentnummeret på forsiden av studentkortet ditt.
      • Aktivere IT-konto

        Når du starter studiene får du en egen IT-konto som gir deg tilgang til e-post, Canvas, Studentweb, alle datamaskiner på universitetet, trådløst nettverk og tilgang til en rekke verktøy og tjenester på OsloMet.

        Ny student?

        Husk å aktivere IT-kontoen for å få tilgang:

        1. Ved førstegangsinnlogging: Bruk midlertidig aktiveringspassord.
        2. Lag deretter ditt eget passord.

        Innloggingsproblemer

        • Husk alltid liten s foran studentnummeret. Ditt brukernavn er: s+studentnummer, eks. s123456.
        • Glemt passord? Bytt selv på passord.oslomet.no
        • Dersom du ikke har betalt semesteravgift innen fristen, stenges IT-kontoen din. Ta kontakt med IT-servicedesk (se kontaktboks) snarest dersom du mistenker at dette har skjedd.

        Innlogging etter endt studie?

        Sikkerhet

        Husk å installere oppdateringer til programvare, apper og utstyr du benytter til studiene så så raskt som mulig, slik at du forhindrer utnyttelse av eventuelle sikkerhetshull.

      • PIN-kode

        PIN-koden brukes til:

        1. Som adgangskode på studentkortet for å få tilgang til bygg og rom.
        2. For innlogging på Studentweb sammen med fødselsnummer -hvis du ikke kan logge inn med brukernavn og passord eller Feide-innlogging.

        Ny student og mangler PIN-kode?

        PIN-koden får du tilsendt på e-post ca. en uke før studiestart.

        Hvis du ikke har fått den tilsendt ved studiestart ta kontakt med IT-servicedesk (se kontaktboks).

        Glemt PIN-koden?

        Du kan få tilsendt PIN-koden til din private e-postadresse fra innloggingssiden på Studentweb.

        1. Velg: Fødselsnummer og PIN
        2. Fyll inn ditt norske fødselsnummer (11 siffer)
        3. Klikk deretter: "Få tilsendt PIN-koden med e-post"

        Kontakt IT-servicedesk om du har problemer.

        Endre PIN-koden?

        Du kan selv endre PIN-koden i Studentweb.

      • E-post, lagring, trådløst nett og tilgang utenfra

      Kontakt IT-servicedesk

      Kontakt IT-servicedesk

      Problemer med IT? Spør oss!

      Telefon :
      67 23 55 55
      E-post :
      Sted/Adresse :
      P48 (1. etasje) / Kjeller (2. etasje)
      Tidspunkt/Åpningstid :
      Telefon og e-post: Hverdager 08-16:00 (fredag til 15:00)
      Åpningstid skranke P48:
      Hverdager 08:00-18:30 (fredag til 17:00)