EPN-V2

Yrkesdidaktikk og entreprenørskap i arbeidslivsfaget Programplan

Engelsk programnavn
Vocational Didactics and Entrepreneurship in the Subject Skills for Working Life
Gjelder fra
2024 HØST
Studiepoeng
30 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk

Innledning

Arbeidslivsfag er et viktig fag i ungdomsskolen som skal bidra til at elevene får praktisk erfaring med å løse arbeidsoppgaver i et arbeidsfellesskap. Gjennom studiet utvikles kompetanse knyttet til bærekraftig utvikling, som er nedfelt som et av tre tverrfaglige tema i læreplanverket, og som er en sentral del av kompetansen i arbeidslivsfaget.

Siden arbeidslivsfaget er praksisnært, vil det være mulig for elevene å ivareta sosial, økonomisk og miljømessig bærekraft i planlegging og produksjon. Elevene vil kunne erfare helsemessige og psykososiale sider ved å arbeide sammen med andre og bidra til at eleven kan forebygge og løse konflikter samt gi nye mestringsopplevelser i sosiale sammenhenger. Elevene skal også vurdere miljømessige og økonomiske konsekvenser av valgene sine.

Studiet yrkesdidaktikk og entreprenørskap i arbeidslivsfaget skal gi studentene grunnlag for å tilrettelegge for læring og utvikling i arbeidslivfaget. Hovedelementer i studiet er kunnskap om yrkespedagogiske og yrkesdidaktiske metoder for gjennomføring av praktiske oppgaver og forståelse for hvordan entreprenørielle metoder kan fremme læring. Aktuell forsking på området, og utviklingsprosjekter i studiet, vil gi studenten grunnlag for å utvikle faget i egen organisasjon og i samarbeid med eksterne aktører.

Studiet er en videreutdanning på deltid.

Målgruppe

Målgruppen er lærere på ungdomstrinnet og i videregående skole som underviser i, eller ønsker å undervise i, arbeidslivsfaget.

Opptakskrav

Opptakskravet er fullført allmenn-/ yrkesfag-, faglærer-, grunnskolelærerutdanning (5-10), PPU eller PPU-Y. Studenter som innvilges studieplass, må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i undervisningen i arbeidslivsfaget.

Læringsutbytte

Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om yrkespedagogisk og yrkesdidaktisk planlegging, gjennomføring og vurdering av praktiske arbeidsprosesser og arbeidsoppgaver
  • har kunnskap om hvordan entreprenørielle metoder kan fremme innovasjon, læring og utvikling
  • har kunnskap om fagets innhold og utvikling, og behovet for mer praktiske ferdigheter hos elever i grunnskolen
  • har kunnskap om bærekraft i arbeidslivsfaget
  • har kunnskap om hva de tverrfaglige temaene innebærer i undervisning og yrkesveiledning i arbeidslivsfaget

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende faglig kunnskap for å planlegge, gjennomføre og vurdere praktiske arbeidssituasjoner
  • kan ivareta bærekraft og Helse, Miljø og Sikkerhet i praktisk undervisning
  • kan sette seg inn i ukjente produksjonsmetoder, teknikker, og tjenester
  • kan lede entreprenørielle læreprosesser i elevgrupper og anvende ulike entreprenørielle strategier for læring og utvikling
  • kan samarbeid med lokalt arbeids- og næringsliv

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan anvende forskningsbasert kunnskap i sitt arbeid med yrkesdidaktiske problemstillinger og entreprenørskap i arbeidslivsfaget
  • kan formidle sentralt fagstoff digitalt, muntlig og skriftlig
  • kan delta aktivt i det profesjonelle læringsfelleskapet for å utvikle faget

Innhold og oppbygging

Studiet består av to emner på 15 studiepoeng hver, og organiseres som et deltidsstudium over ett studieår. Studiet tilbys som samlings- og nettbasert, med en blanding av samlinger på campus og nettbaserte samlinger.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

2. semester

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen er variert og har en praktisk tilnærming med vekt på studentaktive læringsformer. Studiet benytter ulike arbeids- og undervisningsformer knyttet til ulike læringsarenaer og digitale plattformer. Forelesninger, dialogbasert undervisning, erfaringsdeling, individuelle oppgaver, digitale metoder, og gruppeoppgaver er aktuelle arbeidsformer.

Universitetets læringsplattform brukes i studiet, og alle studenter må derfor disponere pc med kamera og tilgang til internett.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The Master's Program in Behavioral Science comprises 120 ECTS credits in accordance with § 3 of the National Regulations Relating to Requirements for a Master’s Degree, appointed by the Ministry of Education and Research on December 1st, 2005. A successfully completed program leads to the degree Master of Behavioral Science /master i atferdsvitenskap.

The study program is established in accordance with the Act Relating to Universities and University Colleges of 1 April 2005 and Regulations Relating to Studies and Examinations at OsloMet - Oslo Metropolitan University 26 June 2012.

A specialisation in one of the two specialisations; in Concepts and Applications and in Innovation and Implementation forms part of the master’s degree program. The name of the specialisation will appear on the diploma alongside the name of the degree: Master of Behavioral Science. The specialisation in Concepts and Applications is taken full-time over two years, while the specialisation in Innovation and Implementation is taken part-time over a maximum four years.

The program teaches modern behavioral science. The knowledge, skills and competence from the program are useful when designing, implementing, managing and documenting processes of change for individuals and in systems. The program content adds value to all professional repertoires, and prepares graduates for working with complex systems. Interventions taught in the program are empirically based and well suited for measuring and assessment of outcomes.

The program comprises compulsory common courses, compulsory specialisation courses and elective courses, in addition to the master’s thesis. While the specialisations share the overarching learning outcomes, the specialisation in Concepts and Applications contains more compulsory theoretical courses, and the specialisation in Innovation and Implementation emphasizes practical implementation and reporting skills to a greater degree. A more detailed overview of the program’s structure for each specialisation is given under the section Content and structure.

Students and faculty share the goals of OsloMet for sustainability and environmental friendliness.

Master’s Program in Behavioral Science - Specialisation in Innovation and Implementation (BSII)

The specialisation in Innovation and Implementation aims to provide students with an overview of basic concepts in behavior analysis, and to prepare them for implementing an innovative practical project in a workplace, organization or institution, which will serve as the basis for the master’s thesis. The objective of this project is to introduce what are the best practices in the chosen field. This specialisation has a 40 ECTS compulsory course package, with 20 ECTS elective courses (two courses each worth 10 ECTS) and a master’s thesis worth 60 ECTS.

With a lighter load of compulsory courses, students must seek out and study the scientific literature that will be most relevant for their project work. The thesis will be a project report of the work they have done, describing in details the whole process including evaluation, and written in such a way that the project can inspire and guide others with similar challenges in their work. Projects reports, including an executive summary, will be available to the public in a project bank.

Career opportunities and post-graduate studies

Graduates of the program will usually have a set of professional skills from their undergraduate studies, and the program enhances and adds value to those skills. Graduates have found rewarding work in

  • planning, implementing and evaluating change processes for individuals and in organizations
  • risk assessment and management
  • general and special education
  • higher education

The program prepares the graduates for Ph.D. studies.

The master program is accredited by Association for Behavior Analysis International (ABAI).https://www.abainternational.org/accreditation.aspx

Vurdering og sensur

Prospective students have a bachelor's degree and wish to enhance their professional performance through learning well-documented principles of behavioral change. They recognize the need for effective behavioral interventions and are interested in evidence-based methods.