Programplaner og emneplaner - Student
YDEP6200 Entreprenøriell læring i arbeidslivsfaget Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Entrepreneurship in the Subject Skills for Working life
- Studieprogram
-
Yrkesdidaktikk og entreprenørskap i arbeidslivsfagetYrkesdidaktikk og entreprenørskap i arbeidslivsfaget
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette emnet legger vekt på utvikling av den entreprenørielle lærerkompetansen, som innebære å arbeide med kreative, innovative og induktive læringsformer i skapende og utforskende prosesser
Forkunnskapskrav
YDEP6100
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om pedagogisk og sosialt entreprenørskap
- har kunnskap hvordan entreprenørielle holdninger, ferdigheter og kreativitet utvikles i individet
- har kunnskap om ulike entreprenørielle metoder og innsikt i hvordan disse metodene kan fremme utvikling av arbeidslivsfaget
- har kunnskap om bærekraftig entreprenørskap
Ferdigheter
Studenten:
- kan lede entreprenørielle læreprosesser i elevgrupper
- kan anvende ulike entreprenørielle strategier for utvikling av aktiviteter i samarbeid med nærmiljøet og lokalt arbeidsliv
- kan anvende de tverrfaglige temaene i det entreprenørielle arbeidet
- kan anvende sentralt fagstoff digitalt, muntlig og skriftlig
Generell kompetanse
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre entreprenørielle metoder i undervisning ut ifra teori om entreprenørskap
- har kunnskap om til entreprenørskap som metode for nytenkning, bærekraft og innovasjonsprosesser i opplæring
- kan bidra til utvikling av arbeidslivsfaget ved egen skole og sammen med andre utdanningsinstitusjoner
Arbeids- og undervisningsformer
Se omtale av arbeids- og undervisningsformer i programplanen
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende tre arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Studentene skal i grupper på tre til fire studenter utforme utviklingsmål knyttet til entreprenøriell læring i arbeidslivsfaget og lage en plan for hvordan de skal arbeide med en entreprenørskapsprosess igjennom hele emnet. Planen skal presenteres for medstudenter. Det er valgfri presentasjonsform. Omfang: 10 minutters presentasjon.
- Studenten skal i gruppe på tre til fire studenter utvikle innholdet i entreprenørskapsarbeidet. Utviklingen skal skje i samarbeid med arbeids- og næringsliv. Arbeidet skal og presenteres for medstudenter i en multimodal presentasjon (film, bilder, etc), omfang 8-10 min.
- Studenter skal i grupper på tre til fire studenter formidle og drøfte erfaringer fra arbeidet med entreprenørielle metoder og prosesser. Presentasjonen skal knyttes til aktuelle teori. Arbeidskravet dokumenteres med en multimodal presentasjon som skal innleveres på studiets læringsplattform. Den multimodale presentasjonen skal ha et omfang på om lag 6-8 minutter.
Hensikten med arbeidskravene er at studentene få kunnskaper og ferdigheter og generell kompetanse om entreprenørielle læreprosesser, verktøy og metoder. Studentene skal få innsikt i og erfaring med, bærekraft knyttet til entreprenørskap i arbeidslivsfaget. Arbeidskravene skal også bidra til å kunne tilrettelegge for entreprenørielt samarbeid med lokalt arbeids- og næringsliv. Studiet skal bidra til didaktisk digital kompetanse gjennom multimodale presentasjoner.
Krav om tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse på samlingene. Se nærmere omtale av krav om tilstedeværelse i programplanen.
Vurdering og eksamen
I eksamensoppgaven skal gjennomføres i gruppe (3-4 studenter) og skal vise gruppens læring og utvikling opp mot studiets læringsutbyttebeskrivelser, og se dette i lys av aktuelle forskning og teori. Eksamensoppgaven skal presenteres som en multimodal presentasjon med et omfang på 10- 12 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Til ny og utsatt eksamen kan den multimodale presentasjonen bearbeidet én gang. Dersom det ikke kan dannes grupper kan ny og utsatt eksamen gjennomføres individuelt.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.