EPN-V2

YDEP6200 Entrepreneurship in the Subject Skills for Working life Course description

Course name in Norwegian
Entreprenøriell læring i arbeidslivsfaget
Study programme
Vocational Didactics and Entrepreneurship in the Subject Skills for Working life
Vocational Didactics and Entrepreneurship in the Subject Skills for Working Life
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

Studentene skal individuelt eller i gruppe, møte en forsker/forskergruppe. I møtet skal studentene søke kunnskap om et tema de har valgt å utforske. Studenten/gruppa skal i etterkant holde en presentasjon for medstudenter hvor de formidler erfaringene/kunnskapen de har fått i møtet med forskeren/forskergruppen. Dette kan være en PowerPoint-presentasjon, poster, podcast eller annen form for formidling. Ved valg av skriftlig dokumentasjonsform, skal arbeidet ha et omfang på 1750-3500 ord, avhengig av gruppens størrelse. Studentene velger selv dokumentasjonsform i samråd med faglærerne.

Krav om deltakelse på faglige aktiviteter

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

Fravær utover 20 prosent, eller mer enn èn samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver, etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Required preliminary courses

Individuell muntlig eksamen som består av en digital presentasjon knyttet til en gitt oppgavetekst (ca. 10 min), etterfulgt av en åpen faglig samtale (inntil 20 min).

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen innen fristen

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om pedagogisk og sosialt entreprenørskap
  • har kunnskap hvordan entreprenørielle holdninger, ferdigheter og kreativitet utvikles i individet
  • har kunnskap om ulike entreprenørielle metoder og innsikt i hvordan disse metodene kan fremme utvikling av arbeidslivsfaget
  • har kunnskap om bærekraftig entreprenørskap

Ferdigheter

Studenten:

  • kan lede entreprenørielle læreprosesser i elevgrupper
  • kan anvende ulike entreprenørielle strategier for utvikling av aktiviteter i samarbeid med nærmiljøet og lokalt arbeidsliv
  • kan anvende de tverrfaglige temaene i det entreprenørielle arbeidet
  • kan anvende sentralt fagstoff digitalt, muntlig og skriftlig

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre entreprenørielle metoder i undervisning ut ifra teori om entreprenørskap
  • har kunnskap om til entreprenørskap som metode for nytenkning, bærekraft og innovasjonsprosesser i opplæring
  • kan bidra til utvikling av arbeidslivsfaget ved egen skole og sammen med andre utdanningsinstitusjoner

Content

Sentrale temaer i emnet:

  • entprenørielle læreprosesser
  • entreprenørielle verktøy og metoder
  • bærekraft i arbeidslivsfaget
  • veiledning av entreprenørielle læreprosesser
  • samarbeid med lokalt arbeids- og næringsliv
  • multimodale presentasjoner

Teaching and learning methods

Bestått- Ikke bestått.

Course requirements

Følgende tre arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Studentene skal i grupper på tre til fire studenter utforme utviklingsmål knyttet til entreprenøriell læring i arbeidslivsfaget og lage en plan for hvordan de skal arbeide med en entreprenørskapsprosess igjennom hele emnet. Planen skal presenteres for medstudenter. Det er valgfri presentasjonsform. Omfang: 10 minutters presentasjon.
  2. Studenten skal i gruppe på tre til fire studenter utvikle innholdet i entreprenørskapsarbeidet. Utviklingen skal skje i samarbeid med arbeids- og næringsliv. Arbeidet skal og presenteres for medstudenter i en multimodal presentasjon (film, bilder, etc), omfang 8-10 min.
  3. Studenter skal i grupper på tre til fire studenter formidle og drøfte erfaringer fra arbeidet med entreprenørielle metoder og prosesser. Presentasjonen skal knyttes til aktuelle teori. Arbeidskravet dokumenteres med en multimodal presentasjon som skal innleveres på studiets læringsplattform. Den multimodale presentasjonen skal ha et omfang på om lag 6-8 minutter.

Hensikten med arbeidskravene er at studentene få kunnskaper og ferdigheter og generell kompetanse om entreprenørielle læreprosesser, verktøy og metoder. Studentene skal få innsikt i og erfaring med, bærekraft knyttet til entreprenørskap i arbeidslivsfaget. Arbeidskravene skal også bidra til å kunne tilrettelegge for entreprenørielt samarbeid med lokalt arbeids- og næringsliv. Studiet skal bidra til didaktisk digital kompetanse gjennom multimodale presentasjoner.

Krav om tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse på samlingene. Se nærmere omtale av krav om tilstedeværelse i programplanen.

Assessment

I eksamensoppgaven skal gjennomføres i gruppe (3-4 studenter) og skal vise gruppens læring og utvikling opp mot studiets læringsutbyttebeskrivelser, og se dette i lys av aktuelle forskning og teori. Eksamensoppgaven skal presenteres som en multimodal presentasjon med et omfang på 10- 12 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Til ny og utsatt eksamen kan den multimodale presentasjonen bearbeidet én gang. Dersom det ikke kan dannes grupper kan ny og utsatt eksamen gjennomføres individuelt.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt

Grading scale

Bestått/ikke bestått

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.