EPN-V2

Yrkesdidaktikk og entreprenørskap i arbeidslivsfaget Programplan

Engelsk programnavn
Vocational Didactics and Entrepreneurship in the Subject Skills for Working life
Gjelder fra
2024 HØST
Studiepoeng
30 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk

Innledning

Arbeidslivsfag er et viktig fag i ungdomsskolen som skal bidra til at elevene får praktisk erfaring med å løse arbeidsoppgaver i et arbeidsfellesskap. Gjennom studiet utvikles kompetanse knyttet til bærekraftig utvikling, som er nedfelt som et av tre tverrfaglige tema i læreplanverket, og som er en sentral del av kompetansen i arbeidslivsfaget.

Siden arbeidslivsfaget er praksisnært, vil det være mulig for elevene å ivareta sosial, økonomisk og miljømessig bærekraft i planlegging og produksjon. Elevene vil kunne erfare helsemessige og psykososiale sider ved å arbeide sammen med andre og bidra til at eleven kan forebygge og løse konflikter samt gi nye mestringsopplevelser i sosiale sammenhenger. Elevene skal også vurdere miljømessige og økonomiske konsekvenser av valgene sine.

Studiet yrkesdidaktikk og entreprenørskap i arbeidslivsfaget skal gi studentene grunnlag for å tilrettelegge for læring og utvikling i arbeidslivfaget. Hovedelementer i studiet er kunnskap om yrkespedagogiske og yrkesdidaktiske metoder for gjennomføring av praktiske oppgaver og forståelse for hvordan entreprenørielle metoder kan fremme læring. Aktuell forsking på området, og utviklingsprosjekter i studiet, vil gi studenten grunnlag for å utvikle faget i egen organisasjon og i samarbeid med eksterne aktører.

Studiet er en videreutdanning på deltid.

Målgruppe

Målgruppen er lærere på ungdomstrinnet og i videregående skole som underviser i, eller ønsker å undervise i, arbeidslivsfaget.

Opptakskrav

Statistikk gir sammen med de andre realfagene det fundamentale grunnlaget for ingeniørfagene. Dette emnet skal gi studenten forståelse for statistiske og sannsynlighetsteoretiske begreper, problemstillinger og løsningsmetoder med sikte på anvendelser innen eget fagfelt og ingeniørfag generelt. 

Læringsutbytte

Ingen ut over opptakskrav.

Innhold og oppbygging

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student:

  • is capable of explaining key concepts of set theory, probability theory, parameter estimation, hypothesis testing theory and choice of model
  • is capable of explaining normal, binomial, Poisson and exponential probability distributions, as well as typical problems to which they can be applied

Skills

The student is capable of:

  • applying statistical principles and concepts from his/her own professional field
  • carrying out basic probability calculations and parameter estimation
  • setting up confidence intervals and testing hypotheses for normally and binomially distributed data
  • carrying out simple correlation/regression analyses

General competence

The student:

  • uses statistical approaches to engineering problems and communicates them orally and in writing
  • is capable of solving problems in engineering by using probability calculations, statistical planning of trials, data collection and analysis
Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

2. semester

Arbeids- og undervisningsformer

Lectures and weekly exercise sessions. In the exercise sessions, the students work on assignments, both individually and in groups, under the supervision of a lecturer and/or student assistant.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:

  • Individual exercises. Takes in total about 3 hours to finish.

Vurdering og sensur

Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår av forskrift for studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Kandidaten har plikt til å gjøre seg kjent med bestemmelsene i forskriften.

  • Første semester: Yrkesdidaktikk og bærekraft i arbeidslivsfaget (YDEP6100 ) - 15 stp - skriftlig individuell hjemmeeksamen - vurderingsuttrykk: A-F

  • Andre semester: Entreprenøriell læring i arbeidslivsfaget (YDEP6200), 15 stp - Multimodal presentasjon i gruppe - vurderingsuttrykk: Bestått/Ikke bestått

Nærmere beskrivelse av den enkelte eksamen finnes i emneplanene.

Øvrig informasjon

All printed and written aids. Handheld calculator with emptied internal memory without wireless communication.