EPN-V2

Advanced Education for Nurses in Palliative Care for Children Programme description

Programme name, Norwegian
Videreutdanning for sykepleiere i barnepalliasjon
Valid from
2018 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Helsedirektoratet har utarbeidet nasjonale retningslinjer for palliasjon til barn og unge uavhengig av diagnose. Retningslinjene ble publisert 2. mars 2016 og omfatter alle barn fra 0-18 år som har en livstruende eller livsbegrensende sykdom og deres familier. Familie som begrep må forståes i vid forstand, der familien selv definerer hvilke personer som fungerer som støtte- og omsorgspersoner, og som defineres som familie. Palliasjon inkluderer prenatal palliasjon og sorgoppfølging overfor pårørende. Et element i retningslinjen er anbefaling om opprettelse av regionale barnepalliative team, som skal ha ansvar for overordnet palliativ oppfølging av barn med livstruende eller livsforkortende tilstand i sin helseregion. De regionale barnepalliative teamene skal være rådgivende instans for helseregionens barneavdelinger, og bidra til opplæring og kompetanseøkning i sin region. Helsepersonellet som skal være en del av disse teamene trenger selv et kompetanseløft for å kunne fylle denne funksjonen. Helsedirektoratet ønsker at den aktuelle videreutdanningen rettes spesielt mot denne funksjonen, og at målgruppen er sykepleiere.

«Barn og ungdom i Norge med livstruende og livsbegrensende sykdom og deres familie bør tilbys palliativ oppfølging i henhold til WHOs definisjon og utdyping. Barnepalliasjon er en aktiv og helhetlig støtte til barnets og familiens fysiske, psykiske, sosiale og eksistensielle behov, som starter ved diagnosetidspunkt og varer livet ut, med etterfølgende oppfølging for familie. Barnepalliasjon omfatter alle barn fra 0-18 år, men utelukker ikke de som er diagnostisert i barndommen og som lever ut over denne alder.» (Helsedirektoratet, 2016).

Høgskolen i Oslo og Akershus har fått oppdraget fra Helsedirektoratet om å gjennomføre en videreutdanning for sykepleiere innen barnepalliasjon.

Læringsutbyttebeskrivelsene i studiets program- og emneplaner er lagt på masternivå.  På generell basis kan kandidater med fullført videreutdanning i barnepalliasjon søke innpasset deler av utdanningen på flere andre masterstudier innen helsefag.

 

Relevans for arbeidsliv

Helsedirektoratet ønsker at det opprettes regionale og lokale barnepalliative team bestående av et tverrfaglig team av helsepersonell og der sykepleiere skal være en sentral aktør i å opprette og drifte disse teamene. De regionale barnepalliative teamene skal innenfor sin helseregion ha ansvar for den overordnede palliativ oppfølgingen av barn med livstruende eller livsforkortende tilstander. De regionale barnepalliative teamene skal være rådgivende instans for helseregionens barneavdelinger og bidra med opplæring og kompetanseheving i sin region. Helsedirektoratet anbefaler i Nasjonal faglig retningslinje for palliasjon til barn og unge uavhengig av diagnose, at hver barne- og ungdomsavdeling etablerer et tverrfaglig barnepalliativt team. Lokale barnepalliative team er således aktuelle arbeidsområder for sykepleiere med videreutdanning i palliasjon til barn. De barnepalliative teamene bør samarbeide med hjemmesykehus (der dette er et tilbud). Videre anbefaler Helsedirektoratet at teamene har ansvar for å spre kunnskap og dele erfaringer om barnepalliasjon med øvrig helsepersonell på eget sykehus og i kommunene.   

Target group

Målgruppen for studiet er autoriserte sykepleiere med relevant praksiserfaring rettet mot barn og sykepleiere med videreutdanning innenfor kategorier i opptakskravet.

Admission requirements

The training component

Teaching methods will vary in all courses. They can range from lectures, discussions and verbal or written presentations by candidates to individual feedback.

Most courses will be held as seminars and have a duration of three or four days. Participation is mandatory, and candidates are expected to attend all days of teaching. A minor absence can only be accepted in special cases (up to 20 %), upon application. In the event of absences that are not approved, candidates will lose their right to have their essays assessed.

If there are less than six applicants for an advertised course, the teaching can be given as a guided reading topic.

Upon application, up to 5 credits of the study section may be submitted as teaching or research activities according to the given rules, see under Assessment.

Participation in thesis seminars and midway assessments

Various work-shops and seminars will be organized where relevant research and research education issues are discussed and the fellows will be participants in the Institute's monthly research seminars.

Mid-term seminars are arranged for each candidate. Here the candidate presents her/his dissertation project and receives comments from an opponent. The opponent should not be employed  in the department/ workplace of the candidate's or principal supervisor's department. Supervisors and researchers in the study's research communities are invited to participate. The mid-term seminar is a central arena for the presentation and presentation of the candidate's professionalism and progression level, and represents an important milestone for the candidate.

The program will host an infoseminar about submission and dissertation at least once a year. Although the process of submitting of thesis is published on our web pages, these seminars can aid  in the preparation for completion.

Seminar meetings can be held on "kappe" writing, which can complement corresponding seminars at OsloMet.

The program has annual semiday seminars for its supervisors, both internal and external. The seminars will be able to strengthen supervisor skills for PhD supervisors.

Active research under supervision

The work on the PhD thesis consists of active research under supervision. The program has a guideline for the dissertation, cf. Guidelines for the dissertation in the PhD programs of the Faculty of Social Sciences, which are stated on the program's web site.

The duties of the supervisors are regulated by the Regulations relating to the PhD Degree at OsloMet Section 3. The main supervisor should normally come from the program's department / faculty. If the main supervisor is not from the program's department, a co-supervisor from the department shall be appointed upon admission. The total time the supervisors spends on the candidate is estimated to be 210 hours, including contact with the candidate, preparations, reading, follow-up work etc. The standard distribution between the main supervisor and a co-supervisor is 140 and 70 hours respectively. If there are more co-supervisors, a different distribution will apply. The candidate is entitled to a total of 70 hours of direct supervision during the programme. Upon admission to PhD education at OsloMet, a written employment contract is formalized regarding their duties and rights during the admission period, cf. the PhD Regulations at OsloMet, § 2-6. A progress schedule is drawn up at the first supervision meeting. The candidate and the supervisor shall submit progress reports annually, cf. the PhD Regulations at OsloMet, § 3-3.

Learning outcomes

Candidates are expected to keep up to date about international research in the subject area and to network with foreign colleagues in the field. Periods of study abroad will be facilitated, and the department will invite researchers from foreign institutions to give lectures.

Dissemination

Students are expected to present at least one paper at an international conference. Candidates are also encouraged to communicate about their projects via relevant forums and channels.

Content and structure

The PhD degree in Social Work and Social Policy is awarded (cf. Regulations Relating to the Degree of Philosophiae Doctor (PhD) at Oslo Metropolitan University) on the basis of

  • approved completion of the training component, alternatively other approved academic training or competence
  • an approved trial lecture on a specified topic
  • an approved research thesis and approved public defence of the thesis.

Training component

Candidates must write an essay in each course. As a rule, essays should be 8-10 pages long for 5-credit courses and 12-15 pages long for 10-credit courses. The essay must be handed in within two months after the end of teaching in a course. The teacher responsible for the course will assess the essay. If the essay cannot be approved, a candidate can submit a revised essay once, by a specified deadline. 

Teaching and learning methods

Utdanningen består av en kombinasjon av nettbasert og samlingsbasert undervisning.

Samlingsbaserte arbeidsformer

Studiet har seks fellessamlinger. Hver samling går over tre dager og består blant annet av forelesninger, rollespill, ferdighetstrening, gruppearbeid, case og diskusjoner.

Nettbaserte arbeidsformer Det forutsettes at studentene har egne dataverktøy og tilgang til internett. E-læringsverktøy brukes for kommunikasjon, informasjon, kunnskapsinnhenting, kunnskapsutvikling og oppgaveinnleveringer.

Digital undervisning Faglærere legger ut forelesninger, faglige tekster, interaktive oppgaver, og studentene får tilgang til informasjon, pensum og artikler gjennom internett og nettsider.

Digital forelesning Det kan være aktuelt med digital forelesning.  Digitale forelesninger skjer online eller som opptak og primært brukes korte redigerte filmer på 2-8 minutter.

Diskusjonsforum Studentene oppfordres til å opprette arenaer for diskusjon og å delta i digitale diskusjoner. Faglærer bidrar med tilbakemeldinger, spørsmål, svar, dialog og oppmuntring. Studentene oppfordres også til å være aktive i diskusjoner på eget arbeidssted.

 

Selvstudier

Studentens egenaktivitet er en vesentlig del av studieinnsatsen. Denne skal sikre kontinuitet i læring og gjennomføring. Egenaktivitet er oftest individuelt arbeid, men omfatter også samarbeid med medstudenter via høgskolens læringsplattform.

Assessment

Vurdering av eksamener og praktiske studier gjennomføres etter gjeldende regler i Lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Sensuren ved skriftlig eksamen kan påklages. Det er ikke mulig å klage på karakterfastsetting ved muntlige og praktiske eksamener. Ved gruppeeksamener vil resultatet av en klage bare ha konsekvenser for de kandidatene som har fremmet klagen. Det betyr at ikke alle studentene i en gruppe behøver delta i en klage.

 

Tilsynssensor

Det er tilknyttet tilsynssensorordning til studiet i tråd med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Tilsynssensors oppgaver er:

  • vurdere sammenhengen mellom programplanens læringsutbyttebeskrivelser, undervisningsopplegg og vurderingsformer
  • gi fagmiljøet tilbakemeldinger og råd som kan brukes i det videre studiekvalitetsarbeidet