Programplaner og emneplaner - Student
BPAL6000 Palliative Care - Introduction to Palliative Care, Interdisciplinarity and Cooperation in Health Care Course description
- Course name in Norwegian
- Grunnlagstenkning og introduksjon om palliasjon, samarbeid og samhandling mellom tjenestenivåer
- Study programme
-
Advanced Education for Nurses in Palliative Care for ChildrenAdvanced Interdisciplinary Education in Palliative Care for Children
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Opptak til studiet
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:Studenten
- har inngående kunnskap om forhold som er nødvendig for å ivareta barnet og familiens fysiske, psykiske, sosiale, åndelige og eksistensielle behov og som kan forbedre barnets og familiens livskvalitet
- har inngående kunnskap om samhandling mellom tjenestenivåer og hvordan helsetilbud har som formål å fungere i et gjensidig samspill mellom spesialisthelsetjeneste og kommunehelsetjenesten
Ferdigheter:Studenten
- har inngående ferdigheter til å identifisere behov for helhetlig og livslang palliasjon til barn og familie
- har ferdigheter innenfor palliativ omsorg til pasientgrupper (0-18 år) som kan ha behov for palliasjon, og kan utvikle en tiltaksplan
- har ferdigheter innenfor palliativ omsorg til familier i den prenatale perioden og palliasjon i nyfødtperioden
Generell kompetanse:Studenten
- kan analysere, begrunne og formidle brukerbehov og etiske dilemmaer knyttet til interaksjon mellom menneske, teknologi, deltagelse og miljø og mellom ulike nivåer utenfor-, og innenfor helsetjenesten
- ser viktigheten av og behovet for kompetanseheving og kunnskapsformidling innenfor feltet barnepalliasjon
- har oppmerksomhet rettet mot et utvidet familieperspektiv og forstår verdien ved å inkludere personer som er viktige støttespillere og omsorgspersoner for familien
Teaching and learning methods
Samlinger og nettbasert undervisning. Hospitering/observasjonspraksis. Undervisningen vil foregå på norsk/skandinavisk eller engelsk ved enkelte forelesninger.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:
- Utarbeid forslag til funksjonsbeskrivelse for sykepleiere som skal opprette og fungere i et barnepalliativt team (gruppe)
- Observasjonspraksis 2-3 dager/ Orientere seg om tilbud i Skandinavia og/eller Europa (presenteres på samling)
- Et undervisningsopplegg med tilhørende fagnotat. Fagnotatet skal knyttes til et selvvalgt tema fra observasjonspraksis (individuelt eller i gruppe)
Assessment
Skriftlig hjemmeeksamen over 14 dager. Individuell eller i gruppe med inntil 3 studenter.
3000 ord individuelt, 5000 ord i gruppe (+/- 10 %). Ved ny og utsatt eksamen kan kandidaten levere omarbeidet versjon én gang.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Bestått-Ikke bestått
Examiners
Intern og ekstern sensor