Programplaner og emneplaner - Student
Advanced Education for Nurses in Palliative Care for Children Programme description
- Programme name, Norwegian
- Videreutdanning for sykepleiere i barnepalliasjon
- Valid from
- 2018 FALL
- ECTS credits
- 30 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Helsedirektoratet har utarbeidet nasjonale retningslinjer for palliasjon til barn og unge uavhengig av diagnose. Retningslinjene ble publisert 2. mars 2016 og omfatter alle barn fra 0-18 år som har en livstruende eller livsbegrensende sykdom og deres familier. Familie som begrep må forståes i vid forstand, der familien selv definerer hvilke personer som fungerer som støtte- og omsorgspersoner, og som defineres som familie. Palliasjon inkluderer prenatal palliasjon og sorgoppfølging overfor pårørende. Et element i retningslinjen er anbefaling om opprettelse av regionale barnepalliative team, som skal ha ansvar for overordnet palliativ oppfølging av barn med livstruende eller livsforkortende tilstand i sin helseregion. De regionale barnepalliative teamene skal være rådgivende instans for helseregionens barneavdelinger, og bidra til opplæring og kompetanseøkning i sin region. Helsepersonellet som skal være en del av disse teamene trenger selv et kompetanseløft for å kunne fylle denne funksjonen. Helsedirektoratet ønsker at den aktuelle videreutdanningen rettes spesielt mot denne funksjonen, og at målgruppen er sykepleiere.
«Barn og ungdom i Norge med livstruende og livsbegrensende sykdom og deres familie bør tilbys palliativ oppfølging i henhold til WHOs definisjon og utdyping. Barnepalliasjon er en aktiv og helhetlig støtte til barnets og familiens fysiske, psykiske, sosiale og eksistensielle behov, som starter ved diagnosetidspunkt og varer livet ut, med etterfølgende oppfølging for familie. Barnepalliasjon omfatter alle barn fra 0-18 år, men utelukker ikke de som er diagnostisert i barndommen og som lever ut over denne alder.» (Helsedirektoratet, 2016).
Høgskolen i Oslo og Akershus har fått oppdraget fra Helsedirektoratet om å gjennomføre en videreutdanning for sykepleiere innen barnepalliasjon.
Læringsutbyttebeskrivelsene i studiets program- og emneplaner er lagt på masternivå. På generell basis kan kandidater med fullført videreutdanning i barnepalliasjon søke innpasset deler av utdanningen på flere andre masterstudier innen helsefag.
Relevans for arbeidsliv
Helsedirektoratet ønsker at det opprettes regionale og lokale barnepalliative team bestående av et tverrfaglig team av helsepersonell og der sykepleiere skal være en sentral aktør i å opprette og drifte disse teamene. De regionale barnepalliative teamene skal innenfor sin helseregion ha ansvar for den overordnede palliativ oppfølgingen av barn med livstruende eller livsforkortende tilstander. De regionale barnepalliative teamene skal være rådgivende instans for helseregionens barneavdelinger og bidra med opplæring og kompetanseheving i sin region. Helsedirektoratet anbefaler i Nasjonal faglig retningslinje for palliasjon til barn og unge uavhengig av diagnose, at hver barne- og ungdomsavdeling etablerer et tverrfaglig barnepalliativt team. Lokale barnepalliative team er således aktuelle arbeidsområder for sykepleiere med videreutdanning i palliasjon til barn. De barnepalliative teamene bør samarbeide med hjemmesykehus (der dette er et tilbud). Videre anbefaler Helsedirektoratet at teamene har ansvar for å spre kunnskap og dele erfaringer om barnepalliasjon med øvrig helsepersonell på eget sykehus og i kommunene.
Target group
Målgruppen for studiet er autoriserte sykepleiere med relevant praksiserfaring rettet mot barn og sykepleiere med videreutdanning innenfor kategorier i opptakskravet.
Admission requirements
Opptak til studiet gjennomføres i henhold til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-15-1681
Det faglige grunnlaget for opptak til studiet er 3-årig bachelorgrad i sykepleie eller tilsvarende. I tillegg kreves det norsk autorisasjon som sykepleier og minst fem års yrkespraksis som sykepleier fra praksis fra spesialisthelsetjenesten barn 0-18 år, barneavdeling, barnebolig, barnehabilitering, familieterapi eller tilsvarende.
Utdanning som gir tilleggspoeng er:
- Helsesøster
- Barnesykepleie
- Nyfødtsykepleie
- Kreftsykepleie
- Intensivsykepleie
- Sykepleie i psykisk helsearbeid
- Familieterapi
- Klinisk sykepleie
Praksis som gir tilleggspoeng ut over opptakskravet er:
- Spesialisthelsetjenesten barn 0-18 år
- Barneavdeling
- Barnebolig
- Barnehabilitering
- Familieterapi eller tilsvarende
Regional kvoter
I Norge har vi 4 helseregioner, som har et regionalt ansvar for å sørge for at befolkningen får tilbudt spesialiserte helsetjenester. I forbindelse med dette studiet har Helsedirektoratet bestemt at hver helseregion skal få tildelt 2 studieplasser hvis opptakskravet er fylt, slik at hver region skal kunne ha en kompetanse som kan brukes i de regionale barnepalliative teamene.
Learning outcomes
En kandidat med fullført videreutdanning i barnepalliasjon har følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten:
- har inngående kunnskap om grunnleggende begreper og teorier knyttet til beskrivelse, klassifisering og forståelse av barnepalliasjon
- har inngående kunnskap om etikk og jus knyttet til problemstillinger innenfor barnepalliasjon
- har avansert kunnskap innenfor palliativ omsorg til barn
- har inngående kunnskap om nasjonale faglige retningslinjer for palliasjon til barn og unge uavhengig av diagnose samt pasientforløpsmodell for barnepalliasjon
- har inngående kunnskap om kommunikasjon og interaksjonsprosesser, også i et flerkulturelt perspektiv
- har inngående kunnskap om egen rolle som sykepleier
Ferdigheter Kandidaten:
- kan kartlegge, analysere, planlegge og implementere et tiltak til barn og familie med palliative behov
- kan kommunisere med barn, søsken og familier i sorg og krise slik at de får et relevant og tilpasset helsetilbud
- kan tenke selvstendig og konstruktivt om tverrfaglig samarbeid på alle nivåer innen palliativ omsorg
- kan analysere og forholde seg kritisk til egen personlige og faglige kompetanse
- har avansert kunnskap om medikamentell og ikke medikamentell symptomlindring og være seg bevisst sykepleiers rolle og funksjon
Generell kompetanse Kandidaten:
- kan formidle og veilede innenfor fagområdets kjernekunnskap, skriftlig og muntlig
- kan delta i faglige og helse- og sosialpolitiske diskusjoner som fremmer kunnskap om fagområdet palliasjon til barn
- har i stor grad oppmerksomhet rettet mot etiske utfordringer og kan kommunisere empatisk med brukere/pasienter innen en faglig kontekst
- kan samarbeide med andre instanser og yrkesgrupper om å planlegge, tilrettelegge og utvikle for palliative forløp
- kan reflektere etisk over kunnskapsutvikling, forskningslitteratur og klinisk arbeid
Content and structure
Studiet, som består av 3 obligatoriske emner, gjennomføres på deltid i løpet av to semestre.
Deltidsstudiet er organisert som ukesamlinger, med to samlinger på 3-5 dager per semester. Mellom samlingene forutsettes det at studentene arbeider med fagstoff alene og sammen med medstudenter.
Teaching and learning methods
Utdanningen består av en kombinasjon av nettbasert og samlingsbasert undervisning.
Samlingsbaserte arbeidsformer
Studiet har seks fellessamlinger. Hver samling går over tre dager og består blant annet av forelesninger, rollespill, ferdighetstrening, gruppearbeid, case og diskusjoner.
Nettbaserte arbeidsformer Det forutsettes at studentene har egne dataverktøy og tilgang til internett. E-læringsverktøy brukes for kommunikasjon, informasjon, kunnskapsinnhenting, kunnskapsutvikling og oppgaveinnleveringer.
Digital undervisning Faglærere legger ut forelesninger, faglige tekster, interaktive oppgaver, og studentene får tilgang til informasjon, pensum og artikler gjennom internett og nettsider.
Digital forelesning Det kan være aktuelt med digital forelesning. Digitale forelesninger skjer online eller som opptak og primært brukes korte redigerte filmer på 2-8 minutter.
Diskusjonsforum Studentene oppfordres til å opprette arenaer for diskusjon og å delta i digitale diskusjoner. Faglærer bidrar med tilbakemeldinger, spørsmål, svar, dialog og oppmuntring. Studentene oppfordres også til å være aktive i diskusjoner på eget arbeidssted.
Selvstudier
Studentens egenaktivitet er en vesentlig del av studieinnsatsen. Denne skal sikre kontinuitet i læring og gjennomføring. Egenaktivitet er oftest individuelt arbeid, men omfatter også samarbeid med medstudenter via høgskolens læringsplattform.
Assessment
This programme description was prepared by OsloMet pursuant to the Norwegian Qualifications Framework for Higher Education, which was adopted by the Ministry of Education and Research on 20 March and 15 December 2011. It provides an overview of the overall learning outcomes defined in terms of the knowledge, skills and general competence candidates are expected to have achieved after completing the education.
The Bachelor’s Degree Programme in Information Technology provides a basic, broad and professions-related education in information technology, focusing in particular on programming, software, system and application development. The programme also comprises system-oriented and technical engineering courses. Of all the computer science programmes at OsloMet, this is the one that provides the most comprehensive education in computer science, since all the courses on the programme are directly related to IT. The programme qualifies students for a number of computer science jobs in private and public enterprises, such as programming, software engineering, consultancy services, system operation, user support and user training. The programme also forms a good basis for entrepreneurship and innovative activities. Furthermore, it qualifies students for further education in information technology at master’s degree level at universities and university colleges, for example the master programme Applied Computer and Information Technology (ACIT) at OsloMet.
It is a full-time three-year programme, and candidates who complete the programme earn 180 credits and are awarded the degree Bachelor of Information Technology.