Programplaner og emneplaner - Student
Personalledelse for helse- og sosialsektoren Programplan
- Engelsk programnavn
- HR Management for Heath and Social Sectors
- Gjelder fra
- 2024 HØST
- Studiepoeng
- 30 studiepoeng
- Varighet
- 2 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Videreutdanningen er et deltidsstudium over ett år. Fullført studium gir 30 studiepoeng (ECTS). Videreutdanningen er tverrfaglig.
Lederoppgavene i helse- og sosialsektoren er mange og komplekse og behovet for kunnskap om disse er stort. De ulike lederrollene disse lederne har, krever god organisasjonsforståelse, ulike ferdigheter og god kommunikasjon med medarbeiderne og andre ledere. Innsikt i lov- og avtaleverk som regulerer arbeidslivet er en forutsetning for å kunne ivareta ledelsesfunksjoner.
Formålet med studiet et at studentene skal tilegne seg kunnskap og innsikt om ledelse, organisasjonsteori og arbeidsrett som trengs for å mestre lederoppgaver innen offentlig sektor, spesielt helse- og sosialsektoren.
Målgruppe
International Economics as a subject is concerned with effects of economic relations among nations. This is particularly relevant for small open economies like Norway. The first part of the course covers international trade theory. Why do nations trade, and what effects does this have on the domestic economy. Next, trade policy is analyzed. Why do some nations want to restrict the volume of trade, and what economic effects does this have on domestic efficiency and income distribution. Finally, the course will cover open economy macroeconomics, in particular stabilization policies under different exchange rate regimes.
Language of instruction is English.
Opptakskrav
Det faglige grunnlaget for opptak er
- treårig helse-, velferds, - sosialfaglig eller økonomisk/administrativ utdanning på bachelornivå
- minimum to års relevant yrkespraksis etter fullført utdanning.
Tilleggspoeng
Det gis tilleggspoeng for relevant yrkespraksis utover minstekravet for opptak. Med relevant praksis menes yrkespraksis som leder.
Det gis i tillegg ytterligere ti tilleggspoeng for søkere som innehar ledende stilling i helse- og sosialsektoren.
Utdanning utover minstekravet for opptak anses ikke som relevant i rangeringen av søknader og gir derfor ikke tilleggspoeng.
Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet for nærmere bestemmelser om opptakskrav, rangering og poengberegning.
Læringsutbytte
Kandidaten har etter fullført studium følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har
- inngående kunnskap om organisasjoner og hvordan disse kan brukes som virkemiddel for å oppnå ulike mål
- inngående kunnskap om ulike ledelsesteorier
- kunnskap om hvordan lov- og avtaleverk regulerer arbeid i offentlig sektor
Ferdigheter
Kandidaten kan
- analysere, evaluere og endre egen lederatferd
- analysere beslutningsprosesser i og oppbygging av egen organisasjon
- konflikthåndtering
- anvende lov- og avtaleverk i egen virksomhet
Generell kompetanse
Kandidaten har
- kompetanse om ledelsesutfordringer i offentlig sektor
- kompetanse om juridisk metode
Innhold og oppbygging
About 50 hours of teaching and exercises.
1. studieår
1. semester
2. semester
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består av forelesninger, gruppearbeid, oppgaveløsning og øvelser.
Utvikling av egne lederferdigheter organiseres rundt tre ulike komponenter:
- Atferd
- Kunnskap
- Fordypningsoppgave
I atferdsdelen vil det settes fokus på den enkelte students ledelsesatferd. I forbindelse med dette skal hver enkelt student innhente tilbakemeldinger på sin lederatferd fra over- og underordnede. På bakgrunn av disse tilbakemeldingene, skal studenten prioritere hvilke områder han/hun ønsker å arbeide videre med.
Kunnskapsdelen omfatter en kritisk gjennomgang og drøfting av sentrale temaer fra pensumlitteraturen anvendt på studentenes egen yrkessektor. Studentene organiseres i grupper med egen prosessveileder i dette arbeidet.
I den individuelle fordypningsoppgaven skal studentene til slutt analysere og reflektere rundt egen arbeidssituasjon, med utgangspunkt i ledelsesutfordringene fra atferdsdelen og ved hjelp av det teoretiske verktøyet fra kunnskapsdelen. Fordypningsoppgaven skal normalt ha et omfang på inntil 15 sider.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The exam in the course is a supervised exam of 4 hours.
Vurdering og sensur
The following aids are permitted:
- Calculator (see regulations for the use of calculators in the programme description)
- One language dictionary (native language-English/English-native language or English-English)