EPN-V2

OAL Organisasjon og ledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Organization and Management
Studieprogram
Personalledelse for helse- og sosialsektoren
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om organisasjoner som strukturelle, kulturelle og politiske systemer
  • inngående kunnskap om ledelsesteorier med særlig relevans for utøvelsen av ledelse
  • innsikt i hvordan ulike organisasjonsformer kan påvirke atferden i organisasjoner
  • inngående kunnskap om kommunikasjon, samarbeid, konflikt, konfliktutganger og konflikthåndtering
  • inngående kunnskap om beslutningsprosesser i organisasjoner
  • kunnskap om New Public Management (strategisk ledelse, mål- og resultatstyring, service- og kvalitetsledelse og effektiviseringsstrategier av offentlige tjenester)

Ferdigheter

Studenten kan

  • arbeide systematisk med egne lederutfordringer
  • kommunisere og samarbeide i utøvelsen av lederrollen
  • analysere konflikter og håndtere ulike typer av konflikter
  • legge til rette for læring, organisasjonsendringer og teamutvikling
  • reflektere over ledelse, makt, innflytelse og etikk

Generell kompetanse

Studenten har

  • kompetanse om ledelsesutfordringer generelt og i offentlig sektor spesielt

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, gruppearbeid, oppgaveløsning, øvelser, prosessveiledning, fordypningsoppgave og selvstudier

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Tilstedeværelse på første og tredje samling.
  • Fordypningsoppgave, individuell skriftlig oppgave på ca. 15 sider. Merk: Arbeidet med fordypningsoppgaven påbegynnes første semester.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen, 5 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av to sensorer.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.