EPN

Veilederutdanning for skole 1.-13. trinn Programplan

Engelsk programnavn
Supervision and Mentoring in Schools, Level 1–13
Gjelder fra
2021 HØST
Studiepoeng
30 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk

Innledning

Veilederutdanning for skole, 1.–13. trinn (30 studiepoeng) kvalifiserer for å ha ansvar for pedagogisk veiledning individuelt og i grupper av studenter i lærerutdanning, nyutdannede lærere og kollegagrupper. Studiet skal bidra til å ta i bruk veiledning som strategi i utviklingsprosesser på skoler, og kan sees i sammenheng med ordningen for lærerspesialister i veiledning. Videreutdanningen bygger på rammer for veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole.

Studietilbudet er en videreutdanning på mastergradsnivå og kan inngå som del av masterprogrammet i yrkespedagogikk og i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i profesjonspedagogikk, begge studier ved OsloMet. Interesserte som ønsker at det skal kunne inngå som del av et masterstudium må søke om opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på gjeldende opptakskrav.  Etter opptak på masterstudiet kan det søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av gjennomførte og beståtte emner. Søknad om fritak vurderes individuelt.

Studiet er organisert som et deltidsstudium over to semestre med samlinger på campus og nettbaserte samlinger, og inneholder ett fellesemne (15 studiepoeng) og to valgemner (à 15 studiepoeng, hvorav ett emne velges).

Studiet er utviklet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet, med bakgrunn i Kompetanse for kvalitet - strategi for videreutdanning av lærere.

Målgruppe

Målgruppa for studiet er lærere i grunnskole og videregående opplæring med ulike veiledningsfunksjoner i skolen, med særlig vekt på praksislærerfunksjonen og veiledning av nyutdannede.

Opptakskrav

Opptakskrav er pedagogisk utdanning for undervisning i skolen basert på minimum treårig utdanning på bachelornivå, allmenn- eller grunnskolelærerutdanning, yrkesfaglærerutdanning eller praktisk pedagogisk utdanning.

For søkere til kombinasjonen emne 1 og 2a kreves det at tidligere studium inneholder minimum 60 studiepoeng i pedagogikk og/eller pedagogikk og elevkunnskap, eventuelt i kombinasjon med pedagogisk veiledning.

I tillegg kreves minst to års yrkeserfaring som lærer. Studenter som innvilges studieplass, må være i arbeid som lærer. Dette dokumenteres med en bekreftelse fra arbeidsgiver.

Læringsutbytte

Læringsutbytte er nærmere beskrevet i emneplanene.

Innhold og oppbygging

Veilederutdanning for skole, 1.–13. trinn (30 studiepoeng) er bygget opp av to emner, ett fellesemne (15 studiepoeng) og ett valgt emne (15 studiepoeng) for videre spesialisering inn mot veiledning av studenter, nyutdannede eller kollegagrupper. Alle studenter gjennomfører fellesemnet i første semester, før de går videre til enten emne 2a eller 2b i andre semester. Valg av emne 2 gjøres når det søkes om opptak til studietilbudet.

Totalt avlegges eksamen tilsvarende 30 studiepoeng.

Studiets oppbygging

  • Emne 1: Veiledning skolen (15 studiepoeng)
  • Emne 2a: Profesjonskvalifisering: veiledning av studenter og nyutdannede (15 studiepoeng)

eller

  • Emne 2b: Profesjonsveiledning: prosessveiledning for kvalitetsutvikling (15 studiepoeng)

For utfyllende informasjon, se den enkelte emneplan.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

Profesjonskvalifisering: veiledning av studenter og nyutdannede

1. semester

Profesjonsveiledning: prosessveiledning for kvalitetsutvikling

1. semester

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er organisert som et samlings- og nettbasert deltidsstudium over to semestre. Det er tre samlinger á to dager hvert semester. En vesentlig del av studiet er ulike arbeidsoppgaver mellom samlingene, både gruppebasert og individuelt. Det forutsettes at den enkelte student deltar aktivt i nettbaserte læringsaktiviteter og gruppearbeid mellom samlingene og har nettilgang og datamaskin. Studiet kan ta i bruk nettbaserte forelesninger, instruksjonsvideoer og diskusjoner. Det vil også legges til rette for nettbasert veiledning og vurdering. Det er nødvendig at studentene har tilknytning til grunnskolen eller videregående skole i studietiden.

Å bli en kompetent veileder, forutsetter inngående kunnskap om pedagogisk veiledning som tilegnes blant annet gjennom praktiske erfaringer med veiledning på egen arbeidsplass, deltakelse i øvelser, refleksjon over eget og andres arbeid og diskusjon med andre. Det blir lagt vekt på studentaktive læringsformer.

Studiet legger vekt på å skape sammenhenger mellom forskningsbasert kunnskap, teoretiske begreper og praktiske metoder. Egne erfaringer fra veiledningsøvelser vil danne utgangspunkt for analyse og refleksjon, og lyd- eller videopptak av veiledningssamtaler kan inngår som materiale i arbeidskrav.

Praksisstudier

Studieprogrammet omfatter ikke veiledet praksisopplæring.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Emnene omfatter arbeidskrav og undervisning med krav om deltakelse.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til ”Godkjent” eller ”Ikke godkjent”. Studenter som leverer arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ”Ikke godkjent”, har anledning til én ny innlevering. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Godkjente arbeidskrav er en forutsetning for å få avlegge eksamen.

Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

En vesentlig del av læringen er knyttet til utvikling av praktisk veiledningskompetanse og erfaringsdeling. Dette kan ikke tilegnes bare ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere, og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om deltakelse på alle samlinger samt i basisgruppearbeid mellom samlingene. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra samlingene får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse.

Vurdering og sensur

Emne 1 VESK6100: Veiledning i skolen (15 studiepoeng). Høstsemester. Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 14 dager. Karakterskala: Bestått/ikke bestått.

Emne 2a: VESK6200 Profesjonskvalifisering: Veiledning av studenter og nyutdannede (15 studiepoeng). Vårsemester. Individuell muntlig eksamen; omfang om lag 30 minutter. Karakterskala: Gradert karakter A–F.

Emne 2b: VESK6300 Profesjonsveiledning: Prosessveiledning for kvalitetsutvikling (15 studiepoeng). Vårsemester. Individuell muntlig eksamen; omfang om lag 30 minutter. Karakterskala: Gradert karakter A–F.

Vurderingskriterier/karaktergradering

A: Meget høyt kunnskapsnivå. Meget god analytisk evne. Kan bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser solid analytisk forståelse. Kandidaten viser særdeles god kunnskap og særdeles god oversikt over eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten viser svært gode ferdigheter i anvendelsen av denne kunnskapen.

B: God oversikt over kunnskapsfeltet. Kan bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser meget god analytisk forståelse. Kandidaten viser god kunnskap og oversikt over eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten viser gode ferdigheter i anvendelsen av denne kunnskapen.

C: Kan gjøre greie for de viktigste elementene i fagfeltet. Kan til en viss grad bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser god analytisk evne og forståelse. Kandidater viser god innsikt i de viktigste kunnskapselementene og sammenhengene i eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten behersker bruken av disse kunnskapselementene.

D: Har liten oversikt over de viktigste kunnskapselementene. Kan i liten grad bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser i en viss grad analytisk evne og forståelse. Kandidaten viser noe innsikt i de viktigste kunnskapselementene og sammenhengene i eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten behersker i en viss grad bruken av disse kunnskapselementene.

E: Tilfredsstiller minimumskravene. Kan i svært liten grad bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser begrenset analytisk evne og forståelse. Kandidaten har liten oversikt over viktige kunnskapselement i eksamensemnets faglige innhold. Kandidatens kunnskap er ufullstendig og preget av begrenset innsikt i sammenhengene i emnet. Kandidaten behersker i begrenset grad bruken av disse kunnskapselementene.

F: Mangler både detaljkunnskap og oversikt. Kandidaten viser svært liten analytisk evne og forståelse. Kandidaten viser store og åpenbare kunnskapsmangler i eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten viser liten innsikt i sammenhengene i det faglige innholdet. Kandidaten viser liten evne til å bruke kunnskapen.

Rettigheter og plikter ved eksamen

Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen.

Øvrig informasjon

Programplan for veilederutdanning for skole, 1.–13. trinn

Supervision and Mentoring in Schools, Level 1–13

Videreutdanning, deltid. 30 studiepoeng

Studieprogramkode: VESKO

Emnekoder: Emne 1: VESK6100; emne 2a: VESK6200; emne 2b: VESK6300

Godkjent i utdanningsutvalget 16.03.2020

Gjeldende fra høstsemesteret 2020

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Institutt for yrkesfaglærerutdanning 

Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning