EPN-V2

VESK6200 Profesjonskvalifisering: veiledning av studenter og nyutdannede lærere Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional Qualification: Supervision and Mentoring for Students and Newly Educated Teachers
Studieprogram
Veilederutdanning for skole 1.-13. trinn
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet 2a gir formell og praktisk kompetanse i ulike veiledningsfunksjoner, med fokus på kunnskap om profesjonskvalifisering, læringsprosesser, ulike tilnærminger til veiledning, på kritisk analyse og etiske utfordringer i veiledningsprosesser. Egenutvikling og refleksjon over veiledning og vurdering knyttet til praksislærerfunksjonen og veiledning av nyutdannede lærere står sentralt. I studiet vektlegges dessuten skolen som læringsarena.

Forkunnskapskrav

Opptak på programmet.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har

  • inngående kunnskap om læreres profesjonskompetanse som grunnlag for utøvelse av veilederfunksjonen i møte med lærerstudenter og nyutdannede lærere
  • avansert kunnskap om teorier, modeller og metoder i pedagogisk veiledning som fagområde
  • avansert kunnskap om veiledning i ulike sider ved profesjonskompetanse i skolen
  • avansert kunnskap om vurdering av studenters og nyutdannedes profesjonelle utvikling
  • inngående kunnskaper om skolen som læringsarena

Ferdigheter

Studenten kan

  • selvstendig anvende kunnskap om læreres profesjonskompetanse for å planlegge, begrunne, gjennomføre og analysere veiledningssamtaler og veiledningsforløp for å fremme studenters og nyutdannedes læring
  • analysere og anvende eksisterende teorier og metoder innenfor pedagogisk veiledning
  • gjennomføre formativ og summativ vurdering av studenters oppnåelse av læringsutbytte i praksisperioder og kritisk analysere og vurdere studenters og nyutdannedes profesjonelle utvikling

Generell kompetanse

Studenten kan

  • selvstendig planlegge, gjennomføre og evaluere studenters og nyutdannedes læringsprosesser med utgangspunkt i lærerutdanningens og skolens mandat
  • reflektere kritisk over veiledningens bidrag til studentens og den nyutdannedes profesjonelle utvikling
  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter om veiledning på nye områder i skolen som grunnlag for å utvikle kvalitet i den pedagogiske praksisen
  • bidra til utvikling og kritisk refleksjon om veilederen som en viktig aktør i lærerutdanning og praksisfelt

Innhold

Det blir nytta ein karakterskala frå A til E for bestått og F for ikkje bestått.

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført emne har studenten følgjande læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har omfattande kunnskap om språket som system og språket i bruk, og språket som tolkingsreiskap og forståing
  • har kunnskap om språkhistorie, talemål og språklige endringsprosesser
  • har omfattande kunnskap om norsk som første- og andrespråk
  • har kunnskap om nasjonale minoritetsspråk og om nabospråk
  • har kunnskap om gjeldande normering for nynorsk og bokmål
  • har kunnskap om språklæring og språkutvikling inkludert begynnaropplæring i lesing og skriving
  • har brei kunnskap om lese- og skriveopplæring på mellomtrinn og ungdomstrinn og om utvikling av elevanes skriveferdigheiter inkludert digitale ferdigheiter

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere variert norsk språk og språkbruk og gjere greie for faglege val som skal fremje munnleg og skriftleg språkutvikling
  • kan bruke kunnskap om grammatikk, språk og tekst i analyse, respons og vurdering av munnlege og skriftlege, også mellomspråkstekstar
  • kan kjenne att teikn på lese- og skrivevanskar
  • meistrar skriftleg nynorsk og bokmål og kan undervise elevar i begge målformer
  • kan kartlegge og vurdere lese- og skriveferdigheiter og gi læringsfremjande respons til alle elevar
  • kan skrive fagtekstar på nynorsk og bokmål
  • kan rettleie elevar i ulike former for skriftleg argumentasjon og retorikk for å fremje læring
  • har kunnskap om gjeldande reglar for norsk som opplæringsmål og undervisningsspråk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for at elevane utviklar grunnleggande språkferdigheiter og blir tekstkyndige språkbrukarar som kan delta aktivt i klasserommet og på andre sosiale arenaer
  • kan formidle fagstoff om språk i relevante uttrykksformer

Vurdering og eksamen

Sjå fagplanen.

Vurderingsuttrykk

Retten til å avlegge eksamen har som vilkår godkjente arbeidskrav og deltaking i bestemte faglege aktivitetar. Sjå fagplandelen ovanfor for nærare informasjon om krav til innlevering og vilkår ved manglande innlevering.

  • Individuell logg etter undervisning. Målet er refleksjon over fagstoffet. Målform: valfri. Omfang: 2 loggar med omfang på 800 ord +/- 10 % per logg. Kommentar frå faglærarar.
  • Prøver om språk. Ei individuell kunnskapsprøve (elektronisk) i grunnleggande grammatikk-kunnskap (fonologi, morfologi og syntaks) og ei individuell kunnskapsprøve (elektronisk) i nynorsk formverk. Målet for prøvene er å dokumentere språkmeistring. Omfang: Inntil ein time per prøve.
  • Elevtekstanalyse. Målet er å øve opp ferdigheiter i vurdering av elevtekstar. Målform: nynorsk. Omfang: 2000 ord +/- 10 %. Kommentar på utkast frå faglærar.

Sensorordning

Individuell skriftleg eksamen under tilsyn. Omfang: seks timar. Vekt på språk, læring og danning.

Målform: Valfri.

Ny/utsett eksamen blir gjennomført som ved ordinær eksamen.

Opptakskrav

Ordbok og gjeldande læreplan for grunnskulen.