Programplaner og emneplaner - Student
VESK6200 Profesjonskvalifisering: veiledning av studenter og nyutdannede lærere Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional Qualification: Supervision and Mentoring for Students and Newly Educated Teachers
- Studieprogram
-
Veilederutdanning for skole 1.-13. trinn
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet 2a gir formell og praktisk kompetanse i ulike veiledningsfunksjoner, med fokus på kunnskap om profesjonskvalifisering, læringsprosesser, ulike tilnærminger til veiledning, på kritisk analyse og etiske utfordringer i veiledningsprosesser. Egenutvikling og refleksjon over veiledning og vurdering knyttet til praksislærerfunksjonen og veiledning av nyutdannede lærere står sentralt. I studiet vektlegges dessuten skolen som læringsarena.
Forkunnskapskrav
Opptak på programmet.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har
- inngående kunnskap om læreres profesjonskompetanse som grunnlag for utøvelse av veilederfunksjonen i møte med lærerstudenter og nyutdannede lærere
- avansert kunnskap om teorier, modeller og metoder i pedagogisk veiledning som fagområde
- avansert kunnskap om veiledning i ulike sider ved profesjonskompetanse i skolen
- avansert kunnskap om vurdering av studenters og nyutdannedes profesjonelle utvikling
- inngående kunnskaper om skolen som læringsarena
Ferdigheter
Studenten kan
- selvstendig anvende kunnskap om læreres profesjonskompetanse for å planlegge, begrunne, gjennomføre og analysere veiledningssamtaler og veiledningsforløp for å fremme studenters og nyutdannedes læring
- analysere og anvende eksisterende teorier og metoder innenfor pedagogisk veiledning
- gjennomføre formativ og summativ vurdering av studenters oppnåelse av læringsutbytte i praksisperioder og kritisk analysere og vurdere studenters og nyutdannedes profesjonelle utvikling
Generell kompetanse
Studenten kan
- selvstendig planlegge, gjennomføre og evaluere studenters og nyutdannedes læringsprosesser med utgangspunkt i lærerutdanningens og skolens mandat
- reflektere kritisk over veiledningens bidrag til studentens og den nyutdannedes profesjonelle utvikling
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter om veiledning på nye områder i skolen som grunnlag for å utvikle kvalitet i den pedagogiske praksisen
- bidra til utvikling og kritisk refleksjon om veilederen som en viktig aktør i lærerutdanning og praksisfelt
Innhold
Det blir nytta ein karakterskala frå A til E for bestått og F for ikkje bestått.
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter fullført emne har studenten følgjande læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har omfattande kunnskap om språket som system og språket i bruk, og språket som tolkingsreiskap og forståing
- har kunnskap om språkhistorie, talemål og språklige endringsprosesser
- har omfattande kunnskap om norsk som første- og andrespråk
- har kunnskap om nasjonale minoritetsspråk og om nabospråk
- har kunnskap om gjeldande normering for nynorsk og bokmål
- har kunnskap om språklæring og språkutvikling inkludert begynnaropplæring i lesing og skriving
- har brei kunnskap om lese- og skriveopplæring på mellomtrinn og ungdomstrinn og om utvikling av elevanes skriveferdigheiter inkludert digitale ferdigheiter
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere variert norsk språk og språkbruk og gjere greie for faglege val som skal fremje munnleg og skriftleg språkutvikling
- kan bruke kunnskap om grammatikk, språk og tekst i analyse, respons og vurdering av munnlege og skriftlege, også mellomspråkstekstar
- kan kjenne att teikn på lese- og skrivevanskar
- meistrar skriftleg nynorsk og bokmål og kan undervise elevar i begge målformer
- kan kartlegge og vurdere lese- og skriveferdigheiter og gi læringsfremjande respons til alle elevar
- kan skrive fagtekstar på nynorsk og bokmål
- kan rettleie elevar i ulike former for skriftleg argumentasjon og retorikk for å fremje læring
- har kunnskap om gjeldande reglar for norsk som opplæringsmål og undervisningsspråk
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for at elevane utviklar grunnleggande språkferdigheiter og blir tekstkyndige språkbrukarar som kan delta aktivt i klasserommet og på andre sosiale arenaer
- kan formidle fagstoff om språk i relevante uttrykksformer
Vurdering og eksamen
Sjå fagplanen.
Vurderingsuttrykk
Retten til å avlegge eksamen har som vilkår godkjente arbeidskrav og deltaking i bestemte faglege aktivitetar. Sjå fagplandelen ovanfor for nærare informasjon om krav til innlevering og vilkår ved manglande innlevering.
- Individuell logg etter undervisning. Målet er refleksjon over fagstoffet. Målform: valfri. Omfang: 2 loggar med omfang på 800 ord +/- 10 % per logg. Kommentar frå faglærarar.
- Prøver om språk. Ei individuell kunnskapsprøve (elektronisk) i grunnleggande grammatikk-kunnskap (fonologi, morfologi og syntaks) og ei individuell kunnskapsprøve (elektronisk) i nynorsk formverk. Målet for prøvene er å dokumentere språkmeistring. Omfang: Inntil ein time per prøve.
- Elevtekstanalyse. Målet er å øve opp ferdigheiter i vurdering av elevtekstar. Målform: nynorsk. Omfang: 2000 ord +/- 10 %. Kommentar på utkast frå faglærar.
Sensorordning
Individuell skriftleg eksamen under tilsyn. Omfang: seks timar. Vekt på språk, læring og danning.
Målform: Valfri.
Ny/utsett eksamen blir gjennomført som ved ordinær eksamen.
Opptakskrav
Ordbok og gjeldande læreplan for grunnskulen.