Programplaner og emneplaner - Student
Citizen Dialogue for Public Sector Employees Programme description
- Programme name, Norwegian
- Innbyggerdialog for offentlig ansatte
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 30 ECTS credits
- Duration
- 3 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
-
Introduction
Videreutdanningen gir praktiske og teoretiske ferdigheter i profesjonell kommunikasjon med innbyggere, innenfor rammen av offentlig sektor. Studentene lærer å utvikle et klart og inkluderende språk, og får innsikt i hvordan språkbruk påvirker tillit, relasjoner og maktforhold. Programmet gir også innsikt i mellommenneskelige relasjoner i kommunikasjonsarbeid, med fokus på lytting, intervjuteknikk og dialog i møte med ulike målgrupper. I tillegg utforskes hvordan digitale plattformer påvirker samhandling og informasjonsflyt i offentlig sektor.
-
Target group
Videreutdanningen er relevant for personer som jobber innen offentlig tjenesteforvaltning og som i sin stilling kommuniserer med innbyggere skriftlig eller muntlig.
-
Admission requirements
Opptakskravet er generell studiekompetanse.
Søkere uten generell studiekompetanse kan vurderes på grunnlag av realkompetanse. Godkjent realkompetanse er minst 5 års yrkespraksis hvor kontakt med innbyggere, brukere, pasienter o.l. har vært en vesentlig del av arbeidsoppgavene. Ved vurdering av realkompetanse gjelder de generelle bestemmelsene i Retningslinjer for opptak på grunnlag av realkompetanse ved OsloMet, inkludert formelle krav til kunnskaper i norsk og engelsk.
Opptak til studieprogrammet gjøres i henhold til Forskrift om opptak til høgare utdanning.
Samme opptakskrav gleder for opptak til enkeltemner.
-
Learning outcomes
Etter endt videreutdanning skal kandidaten ha følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har grunnleggende kunnskap om hvordan klarspråk fungerer i offentlig kommunikasjon
- har kunnskap om hvordan språkbruk påvirker maktforhold i offentlig forvaltning
- har kjennskap til sentrale teorier om relasjonskompetanse og kommunikasjon
- har kunnskap om styrker og utfordringer i bruk av digitale flater i kommunikasjon med innbyggere
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere offentlige tekster og vurdere hvordan språket påvirker mottakeren
- kan tilpasse språkbruk til ulike målgrupper
- kan uttrykke seg korrekt og presist både skriftlig og muntlig
- kan grunnleggende intervju- og coachingteknikker
- kan analysere hvordan valg av ulike digitale plattformer påvirker kommunikasjon med innbyggere
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i hvordan ulike offentlige aktører kommuniserer med innbyggerne
- har forståelse for hvordan språk kan fungere både inkluderende og ekskluderende
- har evner å tilpasse kommunikasjonen til ulike målgrupper og forståelse for hvordan relasjonskompetanse kan bidra til bedre tjenester
-
Content and structure
Videreutdanningen tilbys som deltidsstudium over tre semestre og består av tre emner á 10 studiepoeng.
Optional course Spans multiple semesters1st year of study
2. semester
2nd year of study
3. semester
-
Teaching and learning methods
Utdanningen er samlingsbasert.
Arbeids- og undervisningsformer framgår av den enkelte emneplanen.
-
Work requirements
Det framgår av emneplanene om det er satt opp arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter innenfor et emne. Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter ikke er levert eller ikke er godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen i det enkelte emne.
-
Assessment
Det avholdes eksamen i hvert emne, og det benyttes ulike vurderingsformer. Det framgår av emneplanene hvilken vurderingsform, vurderingsuttrykk, sensorordning og tilgjengelige hjelpemidler som benyttes for det enkelte emne.