Programplaner og emneplaner - Student
VDIAL6100 Kommunikasjon og relasjonskompetanse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Interpersonal communication
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Emnet gir en grundig innføring i hvordan kommunalt og andre offentlig ansatte kan utvikle relasjonskompetanse i møte med innbyggere. Studentene lærer om intervjuteknikk, lytting, coaching og dialog. Fokus er på å håndtere krevende situasjoner, etablere tillit og tilpasse kommunikasjonen til ulike målgrupper.
Undervisningsspråk er norsk.
-
Anbefalte forkunnskaper
Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:
- Skriftlig oppgave om lederrollen, ledelse og organisasjonsbygging i barnehagen. Omfang er 2000 ord (+/- 10 %).
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.
Fravær utover 20 prosent , eller mer enn en samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver, etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
-
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til sentrale teorier om relasjonskompetanse og kommunikasjon
- har grunnleggende kunnskap om intervjuteknikk og lytting
- har kunnskap om hvordan språk og relasjoner påvirker kommunikasjonsklimaet
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre enkle intervjuer i møte med brukere
- kan bruke aktiv lytting og grunnleggende coachingteknikker
- kan reflektere over egne kommunikasjonsferdigheter og forbedringsområder
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i hvordan gode relasjoner fremmer samarbeid og tillit
- har evner å tilpasse kommunikasjonen til ulike målgrupper
- har forståelse for hvordan relasjonskompetanse kan bidra til bedre tjenester
-
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er samlingsbasert. Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, casearbeid og praktiske øvelser. Det legges vekt på å koble undervisningen til studentenes egne arbeidserfaringer.
Emnet forutsetter at studentene driver selvstudier utenom samlingene.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Gruppearbeid der alle deltakere gjennomfører et intervju knyttet til arbeidsrelevante problemstillinger. Alle deltakere produserer et individuelt refleksjonsnotat.
- Arbeidskrav 2: Reflektere over en utfordrende situasjon i eget arbeidsliv og foreslå forbedringer relatert til kommunikasjon og samhandling.
Formålet med arbeidskravene er at studenten skal tilegne seg evne til å bearbeide og anvende det faglige innholdet underveis i semesteret, utover kun å lese pensum og/eller ta eksamen.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravene ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
-
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell mappe som består av to deler:
- Arbeidskrav 1 og 2 som beskrevet ovenfor, i videreutviklet form.
- Et skriftlig refleksjonsnotat med et omfang på 10.000–14.000 tegn inkludert mellomrom.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Det gis ikke delkarakterer, men en samlet karakter på mappen. Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.
-
Vurderingsuttrykk
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har inngående kunnskap om perspektiver, teorier og modeller knyttet til ledelse som fagområde
- har avansert kunnskap om barnehagen som organisasjon
- har inngående kunnskap om arbeidslivets lov- og avtaleverk
- kan anvende kunnskap om ledelse og organisasjon til å utvikle og lede endringsprosesser
Ferdigheter
Kandidaten
- kan på en selvstendig måte analysere og kritisk reflektere over teorier om ledelse
- kan analysere og forstå hvordan organisasjoner kan bygges, utvikles og endres
- kan bruke arbeidslivets lov- og avtaleverk til å analysere og forstå samspillet mellom eier, leder og medarbeidere i barnehagen
- kan bruke relevant kunnskap for å gjennomføre et utviklingsarbeid i barnehagen
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan analysere relevante ledelses- og profesjonsetiske problemstillinger
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om ledelse og organisasjonsbygging på nye områder
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagfeltet ledelse og organisasjonsbygging
-
Sensorordning
Undervisningen gjennomføres med veksling mellom forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, modellering av gruppeprosesser, studentpresentasjoner, seminarer og lignende. Egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen og det forutsettes av studentene forbereder seg til samlingene.