Programplaner og emneplaner - Student
Karrierelæring og utdanningsvalg Programplan
- Engelsk programnavn
- Facilitators of Educational options
- Gjelder fra
- 2019 HØST
- Studiepoeng
- 30 studiepoeng
- Varighet
- 2 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Studiet Karrierelæring og utdanningsvalg er en videreutdanning for å utvide og utvikle undervisningskompetanse til lærere på ungdomstrinnet som ønsker å undervise i faget utdanningsvalg. Studiet retter seg også mot dem som til daglig jobber med elevenes identitet og egenutvikling i den videregåendeopplæring. Hensikten med studie at den enkelte skal utvikle sin undervisningskompetanse til å lede arbeidet med karrierelæring slik at elevene blir kjent med sine muligheter innenfor utdanning- eller yrkesvalg basert på kunnskap og erfaring og elevenes egne ønsker og forutsetninger. I tillegg tar studiet sikte på å utvikle lærernes kompetanse i å legge til rette for refleksjonsprosesser hos elever omkring valgkompetanse, identitet, og livsmestring.
Gjennom studiet skal studentene videreutvikle egen praksis med å legge til rette for karrierelæring og livsmestring i skolehverdagen. Gjennom sine utprøvinger dele sine erfaringer med sine medstudenter og kollegaer på egen arbeidsplass for å bidra til en skolebasert kompetanseutvikling.
Målgruppe
Studiet retter seg mot lærere som ønsker å undervise i faget utdanningsvalg på ungdomstrinnet og faglærere, yrkesfaglærere og instruktører i den videregående opplæring. Studiet egner seg også for kontaktlærere, rådgivere, karriereveiledere og skoleledere.
Opptakskrav
Opptakskrav er godkjent lærerutdanning eller tre års høyere utdanning der pedagogikk/opplæring inngår.
Læringsutbytte
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om veiledning, karriereteorier og valgprosesser
- har kunnskap om et arbeidsliv i endring
- har kunnskap om ungdomskultur og sosialisering
- har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter
Ferdigheter
Studenten
- kan legge til rette for refleksjon over utdannings- og karrierevalg
- kan lede læringsprosesser i faget utdanningsvalg
- har gode kommunikasjonsferdigheter og veilederkompetanse
Generell kompetanse
Studenten
- kan bygge gode relasjoner
- kan bidra til nytenkning og innovasjon
- er bevisst relevante etiske problemstillinger i veilederrollen
- kan tilrettelegge for livslang karrierelæring
Innhold og oppbygging
Studiet er organisert som et samlingsbasert deltidsstudium, og består av to emner:
- UTVA6100: Ungdom og motivasjon, muligheter og mestring, 15 studiepoeng
- UTVA6200: Karrierelæring og livsmestring hele skolens ansvar, 15 studiepoeng
Studiets innhold konsentreres om utvikling av undervisningskompetanse hos den enkelte student med å legge til rette for karrierelæring og livsmestring i skolen. I det første emnet vektlegges det individuelle perspektivet, mens emne to har hovedfokus på organisasjons- og systemperspektivet og hvordan man kollektivt kan arbeide i skolen med karrierelæring og livsmestring.
Emnene bygger på hverandre og må normalt tas i rekkefølge slik at gjennomføring av første emne eller tilsvarende er en forutsetning for å kunne ta det andre emne.
1. studieår
1. semester
2. semester
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet forutsetter at studentene er aktive deltakere på samlinger og at de bidrar med refleksjoner og erfaringer i det læringsfellesskapet klassen utgjør. Innhold og arbeidsmåter i studiet fordrer tilstedeværelse og deltakelse. Ulike undervisningsmetoder inkluderer forelesninger med introduksjon av faglige temaer, nettforelesning, dialog, gruppearbeid, erfaringsdeling, litteraturstudier og praktiske øvelser.
Det legges vekt på at innhold og arbeidsformer skal være praksisnære og praksisrelevante. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre arbeidskrav knyttet til utprøvinger på egen eller annen egnet arbeidsplass.
Arbeidskravene skal utvikle studentenes evne til å reflektere over egen undervisning og over sentrale problemstillinger som er relevante for læreryrket. Studiet legger stor vekt på at studentene utvikler evnen til å være aktiv deltaker i utviklingsarbeid i fellesskap med andre som kan bidra til skolebasert kompetanseutvikling.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, og bidra til å sikre at studenten er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjente før eksamen kan avlegges.
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse. Fravær utover 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.
Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne.
Vurdering og sensur
Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
Se nærmere informasjon i emneplanene.
Øvrig informasjon
Godkjent av prodekan for utdanning 25. juni 2014
Redaksjonelle endringer 23.06.2017
Endringer godkjent av prodekan LUI 20.02.2019
Gjeldende fra høstsemesteret 2019