Programplaner og emneplaner - Student
UTVA6100 Youth and Motivation, Opportunities and Skills Mastery Course description
- Course name in Norwegian
- Ungdom og motivasjon, muligheter og mestring
- Study programme
-
Facilitators of Educational options
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
FALL 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Formålet med emnet er at studenten skal utvikle faglig identitet som lærer og kunne ta i bruk grunnleggende arbeidsmetoder for læringsaktiviteter og utvikle sin veiledningskompetanse. Emnet tar også opp temaer som identitet, livsmestring og kompetanse i å ta valg.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om prosesser knyttet til identitet og danning
- har kunnskap om arbeidslivet i endring og utvikling
- har kunnskap om ungdomskultur og sosialisering
Ferdigheter
Studenten
- kan veilede elevene om fremtidige ønsker om utdannings- og karrieremuligheter
- kan legge til rette for valgkompetanse på individ- og gruppenivå gjennom meningsfulle læringsaktiviteter
- kan legge til rette for at elevene skal utforske egne interesser, egenskaper og verdier
Generell kompetanse
Studentene
- kan bidra til kreative læringsprosesser for å fremme livslang læring
- kan bidra til karrierelæring på individ- og gruppenivå
- kan anvende relevant forskning som grunnlag for karrierelæring
Content
- Veiledning av læringsprosesser i et karriereperspektiv
- Ungdomskunnskap, ungdomskultur og livsmestring
- Elevmedvirkning og lærelyst i utviklingsarbeid
Teaching and learning methods
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Studentene skal utforme egne utviklingsmål knyttet til studiet og lage en plan for hvordan de skal arbeide med dette gjennom studieperioden. Dette dokumenteres ved en individuell videologg på 3-5 minutter.
- Studentene skal planlegge og gjennomføre to tiltak eller undervisningsopplegg knyttet til karriereundervisning i ungdomskolen eller videregående opplæring. Dette dokumenteres ved et individuelt, skriftlig notat. Omfang: 1000-1500 ord.
Et av tiltakene/undervisningsoppleggene danner grunnlag for eksamensbesvarelsen.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er obligatorisk deltakelse på fellessamlinger. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.
Assessment
Individuell prosjekteksamen. Eksamensbesvarelsen skal inneholde vurdering av et gjennomført tiltak eller undervisningsopplegg knyttet til karriereundervisning i ungdomskolen eller videregående opplæring. Vurderingen skal være teoretisk forankret og knyttes opp mot studiets læringsutbytte. Omfang: 3000-3500 ord.
Arbeidet med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet. Innlevering av eksamensbesvarelsen er ved avslutning av emnet
Ny/utsatt eksamen
Ved ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt
Grading scale
Bestått / ikke bestått
Examiners
To interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.