EPN-V2

UTVA6100 Ungdom og motivasjon, muligheter og mestring Emneplan

Engelsk emnenavn
Youth and Motivation, Opportunities and Skills Mastery
Studieprogram
Karrierelæring og utdanningsvalg
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Formålet med emnet er at studenten skal utvikle faglig identitet som lærer og kunne ta i bruk grunnleggende arbeidsmetoder for læringsaktiviteter og utvikle sin veiledningskompetanse. Emnet tar også opp temaer som identitet, livsmestring og kompetanse i å ta valg.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om prosesser knyttet til identitet og danning
  • har kunnskap om arbeidslivet i endring og utvikling
  • har kunnskap om ungdomskultur og sosialisering

Ferdigheter

Studenten

  • kan veilede elevene om fremtidige ønsker om utdannings- og karrieremuligheter
  • kan legge til rette for valgkompetanse på individ- og gruppenivå gjennom meningsfulle læringsaktiviteter
  • kan legge til rette for at elevene skal utforske egne interesser, egenskaper og verdier

Generell kompetanse

Studentene

  • kan bidra til kreative læringsprosesser for å fremme livslang læring
  • kan bidra til karrierelæring på individ- og gruppenivå
  • kan anvende relevant forskning som grunnlag for karrierelæring

Innhold

  • Veiledning av læringsprosesser i et karriereperspektiv
  • Ungdomskunnskap, ungdomskultur og livsmestring
  • Elevmedvirkning og lærelyst i utviklingsarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Studentene skal utforme egne utviklingsmål knyttet til studiet og lage en plan for hvordan de skal arbeide med dette gjennom studieperioden. Dette dokumenteres ved en individuell videologg på 3-5 minutter.
  2. Studentene skal planlegge og gjennomføre to tiltak eller undervisningsopplegg knyttet til karriereundervisning i ungdomskolen eller videregående opplæring. Dette dokumenteres ved et individuelt, skriftlig notat. Omfang: 1000-1500 ord.

Et av tiltakene/undervisningsoppleggene danner grunnlag for eksamensbesvarelsen.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er obligatorisk deltakelse på fellessamlinger. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.

Vurdering og eksamen

Individuell prosjekteksamen. Eksamensbesvarelsen skal inneholde vurdering av et gjennomført tiltak eller undervisningsopplegg knyttet til karriereundervisning i ungdomskolen eller videregående opplæring. Vurderingen skal være teoretisk forankret og knyttes opp mot studiets læringsutbytte. Omfang: 3000-3500 ord.

Arbeidet med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet. Innlevering av eksamensbesvarelsen er ved avslutning av emnet

Ny/utsatt eksamen

Ved ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Bestått / ikke bestått

Sensorordning

To interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.