EPN-V2

One-year Programme in Development Studies, Foundation Level Programme description

Programme name, Norwegian
Utviklingsstudier årsstudium
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
60 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Gradert skala A-F

Target group

To sensorer

Admission requirements

A course of this type is included in all computer science programmes of a certain scope. This is an important type of mathematics that is used in several computer disciplines. It is also referred to as computer mathematics. The concepts and techniques the students learn in this course will help to enhance their programming skills and their understanding of many computer technology problems.

Learning outcomes

Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale forhold vedrørende kultur, økonomi, politikk og samfunnsforhold i fattige land og deres forhold til rike land
  • kjenner ulike betydninger av utviklingsbegrepet
  • har bred kunnskap om metoder som er relevante for samfunnsvitenskapelig forståelse av utviklingsspørsmål (hovedfokus er kvalitative metoder)
  • har grunnleggende kunnskap om å gjennomføre et empiribasert prosjektarbeid om et utviklingsrelatert tema

Ferdigheter

Studenten

  • kan beskrive viktige samfunnsspørsmål og internasjonale forhold, i fattige land
  • kan vurdere kritisk hvordan metoder blir brukt i utviklingsforskning
  • kan planlegge og utføre elementær problemorientert innhenting av empirisk kunnskap

Generell kompetanse

Studenten

  • kan beskrive kulturelle og samfunnsmessige forhold som påvirkers samfunnsmedlemmers tilgang til ressurser og goder
  • har tilegnet seg en grunnleggende kunnskap om sammensatte årsaker til forskjeller på økonomisk utvikling og velstand i ulike regioner og land
  • har tilegnet seg grunnleggende kunnskaper om vitenskapsteoretiske problemstillinger
  • kan samarbeide faglig gjennom omfattende gruppeprosesser og erfaringsbasert læring

Content and structure

Årsstudiet i utviklingsstudier er organisert som et heltidsstudium over ett studieår (60 studiepoeng). Studiet framstår som et helhetlig studieprogram og er bygd opp av fire emner. To emner arrangeres i høstsemesteret, og to emner i vårsemesteret.

Emnet Introduksjon til utviklingsstudier (20 studiepoeng) gir en første innføring i utviklingsstudier, et tverrfaglig, samfunnsvitenskapelig studium av samfunnsforhold i fattige land (Sør), og disse landenes forhold til rike land (Nord-Sør-forhold).

Regionalkunnskap og globalhistorie (10 studiepoeng) gir generell kunnskap om de fire regionene Afrika sør for Sahara, Asia, Latin-Amerika og Midtøsten/Nord-Afrika, samt om globalhistorie. I tillegg omfatter emnet nødvendige forkunnskaper og forberedelser for feltarbeidet som gjennomføres i vårsemesteret.

Emnet Innføring i metoder og vitenskapsteori (10 studiepoeng) gir en grunnleggende innføring i et bredt spekter av metodiske tilnærminger og metodiske teknikker som er relevante for gjennomføring av et selvstendig gruppebasert feltarbeid innen utviklingsstudier. I tillegg omfatter emnet en innføring i relevante vitenskapsteoretiske og etiske problemstillinger.

En sentral del av årsstudiet er et femukers feltarbeid i et land i Sør/i Norge, som gjennomføres i emnet Feltarbeid i utviklingsstudier (20 studiepoeng) i vårsemesteret. Studentene gjør da i gruppe en undersøkelse av relevante problemstillinger i faget og skriver en fyldig feltoppgave i etterkant av feltoppholdet.

Pensum, undervisning, arbeidsformer og arbeidskrav i de fire emnene er definert i forhold til feltarbeidet. Forberedelsene til feltoppholdet starter tidlig i første semester med valg av land, gruppedannelser og valg av tema for feltarbeidet.

Oversikt over Utviklingsstudier årsstudium:

  • UTVB1100 Introduksjon til utviklingsstudier
  • UTVB1200 Regionalkunnskap og globalhistorie
  • UTVB1300 Innføring i metoder og vitenskapsteori
  • UTVB1400 Feltarbeid i utviklingsstudier

Progresjonskrav

For studenter tatt opp til Utviklingsstudier årsstudium gjelder følgende progresjonskrav:

For å kunne starte på emnet UTVB1400 Feltarbeid i utviklingsstudier i vårsemesteret kreves

  • godkjent arbeidskrav i emnet UTVB1100 Introduksjon til utviklingsstudier
  • gjennomført emnet og bestått eksamen i UTVB1200 Regionalkunnskap og globalhistorie i foregående semester
  • godkjente arbeidskrav i emnet UTVB1300 Innføring i metoder og vitenskapsteori i inneværende semester.

I særskilte tilfeller kan det vurderes om kravet om at eksamen på emne UTVB1200 Regionalkunnskap og globalhistorie må være bestått for å kunne starte på emne UTVB1400 Feltarbeid i utviklingsstudier kan avvikes.

Begrunnelse for dette progresjonskravet:

Omfattende og grundige forberedelser er nødvendige for å kunne gjennomføre feltarbeid med datainnsamling. Ved at studentene oppfyller disse progresjonskravene sikrer vi at de har en felles plattform for feltarbeidet som foregår i grupper.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

2. semester

Teaching and learning methods

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student is capable of:

  • defining and explaining relevant concepts in logics, set theory, functions, number theory, matrix calculation, proof techniques, sequences and series, combinatorics, relations, graph theory and Boolean algebra
  • explaining relevant formulas and rules of arithmetic

Skills

The student is capable of:

  • solving course-specific but also general and complex problems with the help of theory, formulas, statements, rules of arithmetic and techniques taught on the course
  • applying concepts and techniques from the course to relevant computer disciplines

General competence

The student is capable of:

  • informing programmers and others about issues that benefit from the use of discrete mathematics concepts and techniques

Internationalisation

Lectures and individual exercises. The exercises are based on the students’ own work, supervised by the lecturer and/or a student assistant.

Work requirements

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:

  • 3 compulsory written assignments to be solved in groups of 2 - 4 people. Time spent per assignment will vary between 5 - 15 hours depending on the participants' knowledge and professional prerequisites.

Assessment

Vurderingsordninger i studieprogrammet:

  • Semester 1, UTVB1100 Introduksjon til utviklingsstudier, 20 stp., individuell skriftlig hjemmeeksamen, A-F
  • Semester 1, UTVB1200 Regionalkunnskap og globalhistorie, 10 stp., individuell muntlig eksamen, A-F
  • Semester 2, UTVB1300 Innføring i metoder og vitenskapsteori, 10 stp., individuell 4-timers eksamen under tilsyn, A-F
  • Semester 2, UTVB1400 Feltarbeid i utviklingsstudier, 20 stp., feltoppgave (i gruppe), A-F

Vurderingskriterier:

  • A, fremragende: Fremragende presentasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser usedvanlig god reflekterende og analytisk evne og uvanlig stor grad av faglig modenhet og selvstendighet.
  • B, meget god: Meget god presentasjon. Kandidaten viser god reflekterende og analytisk evne og stor grad av faglig modenhet og selvstendighet. Mindre mangler kan aksepteres.
  • C, god: Jevnt god presentasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser en viss reflekterende og/eller analytisk evne og en viss grad av faglig modenhet og selvstendighet. En del mangler kan aksepteres.
  • D, nokså god: En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss svakhet når det gjelder reflekterende og/eller analytisk evne og har relativt lav grad av faglig modenhet og selvstendighet.
  • E, tilstrekkelig: Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser klare svakheter når det gjelder reflekterende og/eller analytisk evne og har lav grad av faglig modenhet og selvstendighet.
  • F, ikke bestått: Prestasjonen tilfredsstiller ikke de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende faglig modenhet og selvstendighet.

Other information

Individual written exam, 3 hours

The exam result can be appealed.