EPN-V2

One-year Programme in Development Studies, Foundation Level Programme description

Programme name, Norwegian
Utviklingsstudier årsstudium
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
60 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history
  • Introduction

    Årsstudiet i utviklingsstudier er identisk med første år av Bachelorstudium i utviklingsstudier ved OsloMet. Det er et tverrfaglig studium og har elementer fra geografi, historie, sosialantropologi, religionsvitenskap, sosiologi, statsvitenskap, utdanningsvitenskap og økonomi. Det særegne med studiet er måten disse fagene kombineres og anvendes på til å reise problemstillinger og utvikle kunnskap om Nord-/Sør-forhold og utviklingsspørsmål. En vesentlig del av studiet består av et feltarbeid og utarbeidelse av en feltoppgave. Feltarbeidet er obligatorisk og foregår i form av et forpliktende gruppearbeid. Det kan gjennomføres i et land i Sør eller i Norge.

    Bestått årsstudium gir grunnlag for å søke opptak til påbyggingsemner i utviklingsstudier eller søke direkte opptak til andre studieår i Bachelorstudium i utviklingsstudier ved OsloMet. Fullført bachelorstudium kvalifiserer for opptak til Master’s Programme in International Education and Development ved OsloMet og til masterstudier ved andre høgskoler eller universiteter.

    Gjennom studiet vil studentene kvalifisere seg for arbeid med informasjonsvirksomhet omkring Nord/Sør-forhold, for utviklingsarbeid i land i Sør og for ulike typer arbeid i private og offentlige organisasjoner i Norge og i utlandet.

  • Target group

    Innovation is an essential part of developing sustainability. Society needs new thinking, new technology and alternative perspectives on value. This course provides candidates with a solid theoretical basis and the ability to design and implement research projects within sustainability (e.g. corporate sustainability, sustainable development, environmental management, transformation management and social entrepreneurship) and innovation (e.g. social innovation, technological innovation, innovative business models). The course content may be abbreviated and adapted to fit the interest of the course participants in cooperation with the supervisors.

    The course will address the following, non-exclusive list of themes in sustainability and innovation

      • Sustainability and innovation
      • Definitions and concepts
      • Professions, participation, and management of sustainable innovation
  • Admission requirements

    Completed Master’s degree (120 ECTS credits) or equivalent education level.

  • Learning outcomes

    Upon completing the course, the candidates are expected to have gained the following learning outcomes (knowledge, skills, and general competence).

    Knowledge

    The candidate:

    • has deep understanding of theories, documents, concepts, and definitions within the area of sustainable innovation and entrepreneurship
    • has advanced knowledge of the nature of organizational, institutional, economic, and business based innovation for sustainability.
    • has a nuanced understanding of the multiple challenges in the development of innovative sustainable solutions for a fair society
    • has knowledge of professions and the role of professions in sustainable innovation.

    Skills

    The candidate:

    • has developed an ability to critically examine and challenge established thinking and solutions to ‘wicked’ and complex problems
    • can collaborate and contribute across disciplines concerning sustainable innovation
    • can apply a sustainable approach to scientific problem identification and development work.

    General competence

    The candidate:

    • can identify new, relevant research problems and challenge established knowledge and practice within sustainable innovation
    • can contribute to new, advanced knowledge and insight within the area of sustainable innovation and entrepreneurship based on scientific judgement and integrity
    • can communicate research and development work to society as well as through recognized academic channels such as scientific workshops, conferences and journals in the field of sustainable innovation
  • Content and structure

    Årsstudiet i utviklingsstudier er organisert som et heltidsstudium over ett studieår (60 studiepoeng). Studiet framstår som et helhetlig studieprogram og er bygd opp av fire emner. To emner arrangeres i høstsemesteret, og to emner i vårsemesteret.

    Emnet Introduksjon til utviklingsstudier (20 studiepoeng) gir en første innføring i utviklingsstudier, et tverrfaglig, samfunnsvitenskapelig studium av samfunnsforhold i fattige land (Sør), og disse landenes forhold til rike land (Nord-Sør-forhold).

    Regionalkunnskap og globalhistorie (10 studiepoeng) gir generell kunnskap om de fire regionene Afrika sør for Sahara, Asia, Latin-Amerika og Midtøsten/Nord-Afrika, samt om globalhistorie. I tillegg omfatter emnet nødvendige forkunnskaper og forberedelser for feltarbeidet som gjennomføres i vårsemesteret.

    Emnet Innføring i metoder og vitenskapsteori (10 studiepoeng) gir en grunnleggende innføring i et bredt spekter av metodiske tilnærminger og metodiske teknikker som er relevante for gjennomføring av et selvstendig gruppebasert feltarbeid innen utviklingsstudier. I tillegg omfatter emnet en innføring i relevante vitenskapsteoretiske og etiske problemstillinger.

    En sentral del av årsstudiet er et femukers feltarbeid i et land i Sør/i Norge, som gjennomføres i emnet Feltarbeid i utviklingsstudier (20 studiepoeng) i vårsemesteret. Studentene gjør da i gruppe en undersøkelse av relevante problemstillinger i faget og skriver en fyldig feltoppgave i etterkant av feltoppholdet.

    Pensum, undervisning, arbeidsformer og arbeidskrav i de fire emnene er definert i forhold til feltarbeidet. Forberedelsene til feltoppholdet starter tidlig i første semester med valg av land, gruppedannelser og valg av tema for feltarbeidet.

    Oversikt over Utviklingsstudier årsstudium:

    • UTVB1100 Introduksjon til utviklingsstudier
    • UTVB1200 Regionalkunnskap og globalhistorie
    • UTVB1300 Innføring i metoder og vitenskapsteori
    • UTVB1400 Feltarbeid i utviklingsstudier

    Progresjonskrav

    For studenter tatt opp til Utviklingsstudier årsstudium gjelder følgende progresjonskrav:

    For å kunne starte på emnet UTVB1400 Feltarbeid i utviklingsstudier i vårsemesteret kreves

    • godkjent arbeidskrav i emnet UTVB1100 Introduksjon til utviklingsstudier
    • gjennomført emnet og bestått eksamen i UTVB1200 Regionalkunnskap og globalhistorie i foregående semester
    • godkjente arbeidskrav i emnet UTVB1300 Innføring i metoder og vitenskapsteori i inneværende semester.

    I særskilte tilfeller kan det vurderes om kravet om at eksamen på emne UTVB1200 Regionalkunnskap og globalhistorie må være bestått for å kunne starte på emne UTVB1400 Feltarbeid i utviklingsstudier kan avvikes.

    Begrunnelse for dette progresjonskravet:

    Omfattende og grundige forberedelser er nødvendige for å kunne gjennomføre feltarbeid med datainnsamling. Ved at studentene oppfyller disse progresjonskravene sikrer vi at de har en felles plattform for feltarbeidet som foregår i grupper.

    Optional course Spans multiple semesters

    1st year of study

    2. semester

  • Teaching and learning methods

    Active participation in the seminars is necessary to adequately understand the course material and themes. Preparation and participation are therefore mandatory, and candidates are expected to attend all days of teaching and required to attend at least 80 percent of teaching days. In special cases of documented illness, the course leader may accept exceptions to this requirement. In these cases, lack of participation can be substituted with alternative arrangements such as writing a reflection note.

    Course requirements are assessed as confirmed or not confirmed. The course requirement must be completed and confirmed within the given deadline in order to have the right to submit a final essay.

    The course requirements are:

    • A plenary presentation on a subject decided in collaboration with the course lecturer.
    • A prepared opposition to at least one other presentation.
    • 80 % attendance is required.
  • Internationalisation

    Confirmed participation in the course and accepted final essay.

    • Individual essay (4000-5000 words). The essay will discuss the most important theoretical aspects from the syllabus, with relevance for the candidate’s PhD project, and be written within the candidate’s field of research as a start for a journal publication. The candidate will select a journal of relevance, and emphasis should be primarily on the theoretical part of a potential submission. Cover page, illustrations, and list of references come in addition.
  • Work requirements

    All examination support material is allowed as long as source reference and quotation technique requirements are applied.

  • Assessment

    Assessment is pass/ fail. If an essay is graded fail, the candidate has one opportunity to resubmit a

    revised essay within a given time-period.

  • Other information

    The final essay is assessed by the course lecturer and one other examinator. External examinators will be used regularly. The assessment of the essay is based on the learning outcomes for the course.