EPN

Trafikkpedagogisk veiledning Programplan

Engelsk programnavn
Traffic educational guidance
Gjelder fra
2020 HØST
Studiepoeng
5 studiepoeng
Varighet
1 semester
Programhistorikk

Innledning

Emnet er etablert som et tiltak for permitterte og arbeidsledige som følge av koronapandemien. Målet er å gi grunnleggende kompetanse i veiledning og i veilederrollen. Fokus i emnet er individuell veiledning av lærere med sikte på å gi innsikt i egen profesjonsutvikling og profesjonsutvikling generelt.

Studiet har til hensikt å rekruttere yrkesutøvere som ønsker å bidra i utdanningen av yrkessjåfører og trafikklærere. Studiet kan inngå som del av en fri bachelor. Studiet skal styrke veiledningskompetansen blant personer som jobber med veiledning av (praksis)studenter og nyutdannede i profesjons- og yrkesutdanninger. Veilederen skal bidra til at (praksis)studenten og den nyutdannede utvikler sin egen praksisteori og profesjonsforståelse.

Som veileder er det viktig å ha kunnskap om (praksis)studenten og den nyutdannedes situasjon og hvilke utfordringer som møter dem, både som enkeltindivid og som en del av en organisasjon og et kollegium. Kunnskap om ulike teknikker og verktøy innen veiledning står sentralt i studiet. Studiet skal bidra til å utvikle handlingskompetansen som veileder. Handlingskompetanse handler om å kunne planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og kritisk reflektere over en-til-en- og gruppeveiledning knyttet til profesjonsutviklingen hos den enkelte.

Målgruppe

Målgruppen for emnet er yrkessjåfører, instruktører i yrkessjåførutdanningen og trafikklærere som arbeider med eller skal/ kan tenke seg å arbeide med veiledning av trafikklærerstudenter og etterutdanning av yrkessjåfører i enhold til Forskrift om grunnutdanning og etterutdanning for yrkessjåfører (yrkessjåførforskriften). Studiet er særlig aktuelt for arbeidstakere som er i omstilling i arbeidsliv og/eller studier i forbindelse med koronapandemien.

Opptakskrav

Opptakskravet er generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse.

 

Følgende krav må oppfylles for å være kvalifisert realkompetansesøker:

1. Søkere må være 25 år eller eldre i opptaksåret og kan ikke ha generell studiekompetanse. Søkere må dokumentere ett av følgende:

  • fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant yrkespraksis;

  • minimum fem års relevant yrkespraksis. Inntil to av de fem årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende.

2. Søkere må ha tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Faget norsk (eller annet nordisk språk) skal bestå av minimum 112 årstimer fra videregående opplæring eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Alternativt kan kravet til norsk dokumenteres med en attest fra arbeidsgiver som beskriver hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig og muntlig (eller annet nordisk språk) som en vesentlig del av sitt arbeid. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning.

 

Relevant deltidsarbeid av ulikt omfang og lengde kan regnes om til heltid, etter gjeldende regelverk.

Læringsutbytte

Se emneplanen

Innhold og oppbygging

Se emneplanen

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

1. semester

Arbeids- og undervisningsformer

Se emneplanen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Se emneplanen

Vurdering og sensur

Se emneplanen

Øvrig informasjon

Godkjent av Prodekan for studier 29.05.2020

Gjeldende fra juli til september 2020